• ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 16046
  • readingTime: ۲ دقیقه
ماشین آلات معدنی

مدیرکل منابع طبیعی و آب‌خیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای اجرای دستورالعمل اجرایی ماده ۱۷ قانون معادن، ۲۴ معدن در استان آماده اجرای طرح احیا و بازسازی است که منابع طبیعی با احیا و بازسازی این معادن در صورت تخصیص اعتبار موافقت کرده است.

به گزارش ایراسین، سید اسماعیل صالحی با اشاره به اجرای طرح احیای معدن در سطح استان اظهار داشت: در راستای اجرای دستورالعمل اجرایی ماده ۱۷ قانون معادن ۲۴ معدن در استان آماده اجرای طرح احیای و بازسازی است.

وی بیان کرد: برابر مصوبه کمیته تعامل، هشت معدن متروکه و ۱۶ معدن غیرفعال برای احیا معرفی شده است که در صورت تخصیص اعتبار این معدن‌ها احیا و بازسازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بازسازی و احیای عرصه‌­های منابع طبیعی آسیب‌دیده ناشی از فعالیت‌­های معدنی یکی از بهترین راه­کارهای مهم در کنترل آثار زیان‌بار بعدی آن و نیز دستیابی به ایجاد محیطی مناسب و مطلوب برای تجدید حیات طبیعی و استفاده از سایر قابلیت‌­های معادن است، اضافه کرد: پس از تصویب قانون اصلاح قانون معادن در سال ۱۳۹۰ و درج موضوع بازسازی و احیا در ماده ۲۵ این قانون و ماده ۱۷ اصلاحیه مربوطه، وظیفه بازسازی و احیای معادن بر عهده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آب‌خیزداری کشور گذاشته شده اسـت.

صالحی ادامه داد: در این راستا و از محل اعتبارات ماده ۱۷ قانون معادن در سالجاری مبلغ ۹۰۰ میلیون ریال به ­صورت اسناد خزانه سه ساله اسلامی به منظور احیا عرصه‌های تخریب شده به این اداره کل اختصاص داده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: به منظور احیا و بازسازی، ابتدا معدن شمس آباد در کارگروه تعامل فعالیت‌­های معدنی استان به عنوان معدن متروکه برای احیا و بازسازی مصوب شد که در همین راستا عملیات احیا و بازسازی در سطحی معادل هفت هکتار و با عملیاتی شامل ایجاد تراس­‌بندی شامل خاکبرداری و خاکریزی به میزان دو هزار و ۵۰۰ متر مکعب و نهال‌کاری به تعداد ۷۲۰ اصله درخت در مساحتی حدود چهار هکتار و کپه‌کاری در سطح سه هکتار توسط پیمانکار و به صورت پیمانی در حال اجرا ست.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تعداد زیاد معادن متروکه استان در صورت تخصیص اعتبار کافی امکان احیا و اصلاح آن‌ها در راستای اهداف سازمان جنگل‌­ها وجود دارد.

صالحی ادامه داد: علاوه بر معادن متروکه چنانچه برنامه مناسبی برای معادن فعال به منظور جلوگیری از تخریب اراضی و تشدید فرسایش ارائه شده، شرایط پایدارتری را در معادن به همراه خواهد داشت که این امر نیازمند تعامل بیشتر بین سازمان‌های مرتبط و بهره‌بردارن معادن است.

مدیرکل منابع طبیعی و آب‌خیزداری چهارمحال و بختیاری با توجه به اینکه فعالیت‌های معدنی آثار تخریبی بسیاری بر عرصه‌های منابع طبیعی دارد و جبران خسارت‌های وارد شده ناشی از عملیات اکتشاف و بهره‌برداری غیر ممکن است، بیان کرد: این معادن پس از بهره‌برداری و پایان ذخیره معدنی یا نداشتن کیفیت مناسب رها شده و آثار مخرب بسیاری بر زیست بوم‌ها وارد کرده است.

 هم‌اکنون ۱۰۷ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان با ذخیره قطعی حدود ۸۹۰ میلیون تن و هشت نوع ماده معدنی شامل سنگ تزئینی ساختمان، مواد اولیه سیمان، گچ و شن و ماسه و سیلیس، خاک نسوز و دولومیت فعال است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =