• ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
  • کد خبر: 13967
  • readingTime: ۱ دقیقه
سنگ آهن

فاکتورهای قیمتی در بازارهای جهانی در ابتدای هفته جاری نشان می‌دهد که قیمت سنگ آهن با افزایش همراه شده است.

به گزارش ایراسین، بر اساس اطلاعات موجود، قیمت سنگ آهن با عیار ۶۵ درصد از ۲۲۱ دلار برهرتن به ۲۲۴ دلار رسید و سنگ آهن با عیار ۶۲درصد نیز با رشد ۶دلاری از ۱۸۴دلار به ۱۹۰ دلار افزایش قیمت پیدا کرد. تنها سنگ‌آهن با عیار ۵۸درصد بود که در ابتدای این هفته نسبت به هفته پیش رشد قیمتی نداشت و در عدد ۱۶۳ دلار باقی ماند.

یکی دیگر از مواد اولیه مورد نیاز در صنعت فولادسازی، زغالسنگ است؛ چراکه بخش عمده ای از تولید فولاد در جهان با روش کوره بلند انجام میشود که نیازمند زغالسنگ است، با این حال می بینیم که طی یک هفته گذشته رشد قیمتی زغالسنگ با کاهش همراه شده و زغالسنگ FOB استرالیا از ۱۱۳.۵ دلار به ۱۱۲ دلار برهرتن رسیده و ۱.۵ دلار ارزانتر از هفته پیش قیمت گذاری شده است.

گفته می‌شود پاندومی کرونا در کشور هند به عنوان یکی از مصرف کنندگان زغال‌سنگ، روی کاهش قیمت این ماده معدنی اثرگذار بوده است.  

به نظر می‌رسد افزایش قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی نیز در کنار دیگر مواد اولیه برای تولید فولاد از جمله قراضه، یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر بالارفتن نرخ شمش در بازارهای جهانی باشد. این در حالی است که طبق پیش بینی و تخمین های صورت گرفته، ایران تنها تا ۱۸ سال دیگر ذخیره سنگ آهن برای مصرف فولاد خواهد داشت و باید تدبیری برای تامین نیاز صنایع فولادی به این ماده معدنی اندیشید؛ زیرا در غیر این صورت طی سالهای آینده و با توجه به رشد نرخ تورم و دلار در کشور، واردات سنگ آهن برای بسیاری از فولادسازان به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی، امکان پذیر نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =