• ۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
  • کد خبر: 11879
  • readingTime: ۲ دقیقه
مربیان خارجی

باشگاه های ایرانی اگر می خواهند از مربی خارجی استفاده کنند باید از تجارب آنها در رده های پایه باشگاه نیز بهره ببرند.

به گزارش ایراسین، یکی از مسائل و مباحث داغ همیشگی فوتبال ایران موضوع مربیان است. دغدغه های تیم ملی و باشگاهی برای انتخاب مربی، ملاک های انتخاب مربی در تیم، ایرانی و خارجی بودن مربی و ... در موقعیت های مختلف نقل محافل است.

 از سال 1340 مربیان خارجی برای هدایت تیم ملی و باشگاه ها به ایران آمدند که در این اواخر بسیار موفق بودند و کمک به سزایی برای رشد فوتبال ما کردند. 

در تیم ملی ایران کارلوس کیروش را داشتیم که اگر چشم به روی حاشیه های این مربی ببندیم عملکرد مطلوبی در تیم ملی داشته است. هرچند برخی ها اعتقاد دارند که کیروش ملاک دعوت بازیکن به تیم ملی را لژیونر بودن می دانست و به همین دلیل امید ابراهیمی، وحید امیری، رامین رضائیان و ... به تیم های غیر ایرانی نقل مکان کردند.

در لیگ برتر ایران نیز مربیانی چون وینفرد شفر، برانکو، سرجیو، توشاک نیز بودند که دو مربی آخری موفق نبودند، اما شفر و برانکو کارنامه بسیار خوبی در تیم های استقلال و پرسپولیس بجا گذاشتند که مهمترین موفقیت آنها حضور سرخابی ها در مرحله یک چهارم نهایی و فینال لیگ قهرمانان آسیا بود. این دو مربی با دانش، با توجه به تجاربی که دارند سیستم های به روز را در زمین پیاده کردند که برای پیشرفت فوتبال ما بسیار موثر بود.

اگر بازی های ایران را در جام جهانی 2018 مرور کنیم خواهیم دید که بازیکنان سرخابی ها فراتر از حد انتظار ظاهر شدند و حتی جور بازیکنان لژیونر را هم کشیدند.

برخلاف دوره های قبلی در لیگ برتر بیستم ما هیچ مربی خارجی را در راس کادر فنی تیم ها نمی بینیم. هرچند بدون شک مربی خارجی با دانش و با تجربه برای فوتبال ما از نان شب هم واجب تر است، هرچند نباید تمام اختیارات را به مربی خارجی داد؛ به گونه ای که کارلوس کیروش علاوه بر اینکه سرمربی تیم ملی بود همه کاره فوتبال ایران نیز بود که این اصلا و ابدا خوشایند نیست.

باشگاه های ایرانی اگر می خواهند از مربی خارجی استفاده کنند باید از تجارب آنها در رده های پایه باشگاه نیز بهره ببرند چراکه مربیان خارجی بازیکن مستعد را به خوبی می شناسند و حتی از روی استیل ورزشکاران، بازیکنان مستعد را شناسایی می کنند.

در پایان باید گفت مدیران باشگاه ها برای جذب مربی خارجی، باید تجارب و کارنامه آن را در نظر بگیرند تا شاهد آن نباشیم که یک مربی کمتر از ده هفته از تیمش اخراج شود چرا که اخراج مربی یعنی پرداخت همه حق و حقوق آن و این موضوع برای باشگاه ها معزل بزگی خواهد بود.       

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =