والیبال

والیبال ایران علی رغم رشته های های دیگر باتوجه به شیوع کرنا سال شلوغ و سرنوشت سازی را دنبال کرد و باید دید مجموعه اقدامات این فدراسیون چه نتیجه ای را برای ورزش ایران در المپیک پیش رو در پی خواهد داشت.

به گزارش ایراسین، شیوع ویروس کرونا در سال ۱۳۹۹ تمامی ورزش های جهان را از جمله والیبال را تحت تاثیر خود قرار داد. با این حال با توجه به تعطیلی بسیاری از مسابقات و رقابت ها در تمامی رشته ها، والیبال ایران همانند سال های گذشته اتفاقات مهم و تاثیر گذاری را تجربه کرد. اتفاقاتی که می توانند در المپیک ۲۰۲۰ بسیار تاثیرگذار باشد.

*ایگور کولاکوویچ برکنار شد 

اولین شوک خبری برکناری سرمربی ایران در آستانه المپیک بود. پس از تعطیلی اکثر مسابقات ورزشی در جهان و مخصوصا بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دلیل شیوع ویروس کرونا، فدراسیون‌ والیبال در اقدامی بحث برانگیز، تصمیم به فسخ قرارداد و برکناری ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی ایران گرفت. این تصمیم در حالی گرفته شد که مدت زمان قرارداد کولاکوویچ با فدراسیون ایران، تا پایان المپیک ۲۰۲۰ توکیو بود.

پس از برکناری کولاکوویچ صربستانی این مربی عنوان کرد از نحوه برکناری از هدایت تیم ملی والیبال ایران ناراحت است. او در مصاحبه های سال های گذشته اش پس از اعلام لیست تیم ملی والیبال تاکید کرده بود  که اولویت او و تیم ملی والیبال ایران المپیک ۲۰۲۰ است.

*مسابقات بین المللی از جمله لیگ‌ ملت‌های ۲۰۲۰ والیبال لغو شد

پس از تصمیم مسئولان برگزاری مسابقات فدراسیون جهانی والیبال، لیگ ملت‌های ۲۰۲۰ که به دلیل شیوع‌ ویروس کرونا به زمان دیگری موکول شده بود، با تصمیم ‌جمعی مسئولان به طور کامل لغو شد.

به دلیل شیوع کرونا مسابقات بین المللی زیادی بود که لغو شده و به زمان دیگری موکول شد که والیبال هم از این قاعده مستثنی نبود.  حتی رئیس فدراسیون جهانی والیبال گفته بود که برگزاری لیگ ملت‌های ۲۰۲۰ بخاطر خطر شیوع بیشتر ویروس کرونا، غیر منطقی است.

در اردیبهشت ماه، پس از لغو رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۰ والیبال به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، فدراسیون جهانی والیبال زمان برگزاری لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ را از تاریخ یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تا ششم تیرماه همان سال اعلام کرد.

این پایان ما جرا نبود و تمام رقابت‌های والیبال قاره آسیا که قرار بود در سال ۲۰۲۰ برگزار شود با تصمیم کنفدراسیون آسیا لغو و به سال آینده موکول شد. همچنین فدراسیون جهانی والیبال مسابقات والیبال قهرمانی جام باشگاه‌های جهان ۲۰۲۰ را به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو کرد.

*آغاز لیگ با فرمول معیوب 

در حالی که فدراسیون والیبال ایران زمان اعلام آمادگی تیم‌ها برای حضور در لیگ برتر والیبال را تا ۳۱ خرداد ماه اعلام کرده بود، با وجود به پایان رسیدن فرصت تعیین شده خبری از اعلام اسامی تیم‌های شرکت کننده نشد تا این شائبه ایجاد شود که فدراسیون قصد دارد تغییراتی در چینش و حضور تیم‌ها ایجاد کند.

پس از مشخص شدن تیم های حاضر در لیگ برتر والیبال عدم نظم در برگزاری لیگ موج می زد و حتی برخی از تیم ها با حضور بازیکنانی که به کرونا مبتلا شده بودند به رقابت ها آمده و حتی با تیم تمرین می کردند!

در مراسم قرعه‌کشی لیگ برتر والیبال ایران که در ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹، به میزبانی سالن فارسی آکادمی ملی المپیک آغاز شد که در جریان این مراسم، مصطفی کارخانه  و مربیان دیگر انتقاداتی داشتند. کارخانه در حاشیه این مراسم اظهار داشته بود که متاسفانه فدراسیون آن اندازه که به تیم ملی توجه دارد، در مورد لیگ جدی نیست و از نظر من فدراسیون سمبل کاری می‌کند. 

در ۵ آبان ماه، به دلیل شیوع کرونا تصمیم بر این شد که لیگ برتر والیبال به صورت متمرکز و در تهران برگزار شود. در ماه آبان نشست هم اندیشی فدراسیون والیبال با نمایندگان باشگاه ها برای تصمیم گیری جهت پیگیری مجدد رقابت های لیگ برتر برگزار شد. در پایان این نشست مقرر شد ادامه بازی های دور رفت به صورت متمرکز و به میزبانی تهران برگزار شود. تیم‌ها در سه هفته با استراحت دو هفته ای، در سه سالن به رقابت می پردازند. پس از اتمام دور رفت، دور برگشت مسابقات به صورت VNL (لیگ ملت‌ها) برگزار می‌شود.

هرچه که مسابقات لیگ برتر پیش میرفت عدم هماهنگی در برگزاری و مدیریت مسابقات جلوه ی بیشتری به خود می گرفت. به دلیل شیوع کرونا چندین بار صحبت از لغو و تعطیلی لیگ برتر والیبال به میان آمد که این باعث شده بود تمرکز تیم ها و مربیان بهم بریزد. حتی برخی از مربیان در مصاحبه هایی  اعلام کرده بودند که با تعطیلی اجباری لیگ موافق نیستند. با این تفاسیر به نظر میرسید که فرمول اعلام شده از سوی فدراسیون برای برگزاری لیگ کارساز نبوده و حتی باعث افزایش تنش ها و حاشیه ها شده است.

*آلِکنو سرمربی تیم ‌ملی والیبال شد 

پس از چندین ماه که جلسات مختلف هیات مدیره و کمیته فنی فدراسیون والیبال در راستای انتخاب سرمربی تیم ملی ایران، آلِکنو روسی به عنوان سرمربی ایران در نظر گرفته شد. این انتخاب در حالی بود که عده ای از این انتخاب رضایت داشته و عده ای سیستم آلکنو را برای ایران مناسب نمی دانستند. 

کاستلانی آرژانتینی نیز دیگر گزینه معرفی شده توسط کمیته فنی بود که نتوانست آرای‌ کافی برای در اختیار گرفتن هدایت تیم ملی ایران را کسب کند اما در آخر، ۳ آذر ۱۳۹۹ ولادمیر آلکنو با امضای قراردادی رسما سرمربی تیم ملی والیبال ایران شد. او در رقابتهای المپیک توکیو و لیگ جهانی ۲۰۲۱ هدایت والیبالیست های ایران را بر عهده خواهد داشت.

از مهم‌ترین عناوین این مربی روس در رده ملی می‌توان به کسب مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ و مدال برنز المپیک ۲۰۰۸ با تیم ملی روسیه اشاره کرد. مدال طلای جام جهانی و لیگ جهانی ۲۰۱۱ با تیم ملی روسیه نیز از دیگر دستاوردهای آلِکنو در رده ملی است. او همچنین در فصل ۲۰۰۸ هدایت باشگاه والیبال زنیت کازان را بر عهده گرفت و تا سال ۲۰۱۴ پنج قهرمانی سوپر لیگ والیبال روسیه را به دست آورد که از موفقیت‌های او در رده باشگاهی به شمار می‌رود. همه این عناوین باعث می‌شود تا بتوان او را بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی ایران دانست اما ابهاماتی در خصوص این انتخاب وجود داشت.

باتوجه به شعارهای حمایتی فدراسیون و برخی کارشناسان والیبال از مربیان داخلی، در ماه‌های ابتدایی بعد از رفتن کولاکوویچ به نظر می رسید که سرمربی ایرانی می توانست گزینه خوبی با شد اما فدراسیون در نظر گرفت که یک مربی روس هدایت ملی پوشان ایران را در المپیک داشته باشد.

با توجه به اینکه آلِکنو مربی  نیست که با مربیانی غیر از افراد مورد تایید خودش کار کند،‌ علنا می‌توان گفت بار دیگر مربیان ایرانی باید خارج از گود نشسته و خود را برای سال‌های آینده آماده کنند. با توجه به این تصمیم فدراسیون، اگر قرار بود با دیگر نیمکت تیم ملی والیبال به یک مربی خارجی سپرده شود، ‌چه لزومی داشت که طی جلسات مختلف شعارهای حمایت از مربیان داخلی داده شود؟

حضور آلکنو در ایران از جمله موارد مهمی بوده است که اکثر کارشناسان به این موضوع پرداختند. آلکنو اکنون هدایت زنیت را در دست دارد و این تیم هنوز هم در لیگ قهرمانان اروپا بازی دارد. بسیاری آلکنو را مربی پروازی دانسته اند چرا که به گفته مسئولان امر قرار نیست این مربی به ایران بیاید و ملی پوشان باید برای دیدار این مربی به روسیه سفر کنند!

از دیگر نکات مهم این است که آیا سیستم روسی برای ایران در صحنه المپیک کارساز خواهد بود یا خیر؟ بسیاری از کارشناسان این موضوع را مطرح کرده که تیم ایران با وجود سعید معروف تیم سرعتی بوده و مانند روسیه نمی تواند از سیستم قدرتی و بدنی استفاده کند.  باید دید که آکنو  سیستم روسی را در المپیک اتخاذ خواهد کرد یا برنامه جدیدی برای ملی پوشان دارد؟
 

*آرمات سرمربی تیم والیبال نوجوانان شد

از دیگر تصمیمات مهم فدراسیون والیبال انتخاب سرمربی والیبال نوجوانان بود.  سومین جلسه هیات رییسه فدراسیون والیبال ایران۲۸ آبان ۱۳۹۹ برگزار شد که در پایان، مسعود آرمات به عنوان سرمربی تیم‌ ملی والیبال نوجوانان انتخاب شد. علیرضا طلوع‌کیان،‌ مربی تیم ملی جوانان نیز دیگر گزینه اصلی برای در اختیار گرفتن هدایت پسران‌ والیبال ایران بود.

طبق تقویم رسمی فدراسیون جهانی والیبال، مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان پسر جهان ۲۰۲۱ از روز سه‌شنبه دوم شهریورماه (۲۴ آگوست) در تهران آغاز می‌شود و این رقابت‌ها در روز پنج‌شنبه یازدهم شهریور (۲ سپتامبر) با معرفی تیم‌های برتر به پایان خواهد رسید. 

 مسعود آرمات سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران در خصوص برگزاری این مسابقات به میزبانی تهران و زمان باقی مانده برای آماده سازی تیم ملی  به ایسنا گفت: زمان کمی داریم اما نمی توان گفت که کسی مقصر است چرا که شرایط کرونا باعث شد که مجوز بازی ها و اردو ها دیر صادر شود. با وجود این شرایط باید تمام تلاش خود را داشته باشیم و بتوانیم بازیکنان دعوت شده را گلچین کنیم. پنج اردو پیش رو داریم که اکنون این اردوها در آکادمی ملی المپیک و فدراسیون والیبال درحال انجام است که از بین نفرات دعوت شده،  ۳۵ نفر به تیم ملی دعوت خواهند شد و بعد از آن به طور رسمی کار خود را آغاز می کنیم. 

*بلاتکلیفی مسابقات والیبال  ساحلی

به دلیل تداوم شیوع ویروس کرونا در جهان و مساعد نشدن شرایط پروازها و میزبانی‌ها، فدراسیون جهانی والیبال که یک مرتبه با به تعویق افتادن رقابت‌های تور جهانی سه ستاره والیبال ساحلی بندرعباس موافقت کرده بود، این بار این مسابقات را به صورت کامل لغو کرد.

ابتدا قرار بود تور جهانی سه ستاره والیبال ساحلی بندرعباس از ۱۳ تا ۱۷ اسفندماه با حضور ۴۴ تیم در جدول اصلی به میزبانی استان هرمزگان برگزار شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران، فدراسیون‌ جهانی والیبال (FIVB) با درخواست فدراسیون ایران مبنی بر تغییر زمان برگزاری این مسابقات موافقت کرد.

پس از تعویق این رقابت‌ها زمانی برای برگزاری آن اعلام نشده بود که با این وجود فدراسیون جهانی تصمیم گرفت این رقابت‌ها به صورت کامل لغو شود.

طبق اعلام FIVB تا پایان آگوست یعنی دهم شهریور ماه سال جاری، برگزاری ۲۰ تور جهانی یک تا پنج ستاره والیبال ساحلی سال ۲۰۲۰ لغو شده است.

ملی پوشان ساحلی ایران هم با توجه به لغو مسابقات رسمی همچنان بلاتکلیف هستند.

*قهرمانی فولاد سیرجان در لیگ برتر کشور بدون مراسم اهدای جام!

دیدار ‌نهایی مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر مردان ایران جام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، از روز جمعه ۲۲ اسفندماه به صورت دو برد از سه مسابقه با حضور دو تیم شهرداری ارومیه و فولاد سیرجان در سالن فدراسیون والیبال آغاز شد و تیم شهرداری ارومیه در دیدار رفت (۲۲ اسفند)، سه بر دو حریف خود را شکست داد و فولاد سیرجان در دیدار برگشت (۲۴ اسفند) سه بر صفر نماینده ارومیه را از پیش رو برداشت تا نتیجه مسابقه سوم، تیم قهرمان سی‌وچهارمین دوره لیگ برتر مردان را مشخص کند.

دو تیم در سومین مسابقه به مصاف هم رفتند و تیم فولاد سیرجان سه بر یک حریف خود را شکست داد تا با کسب دومین برد برابر این تیم، عنوان قهرمانی سی‌وچهارمین دوره لیگ برتر مردان را از آن خود کند.

نکته جالب این دوره از لیگ برتر والیبال، قهرمانی فولاد سیرجان بدون مراسم اختتامیه و اهدای جام بود! 

هر چند در نهایت جدول رده بندی لیگ برتر والیبال باز هم دستخوش تغییر شد و در فرمولی عجیب چند تیم در رده های مختلف رنکینگ نهایی مسابقات جای گرفتند.

*والیبال زنان؛ سوت و کور 


والییال زنان در سال ۱۳۹۹ آرام و سوت وکور پیش رفت.  فصل جدید از اول آبان ماه با حضور هشت تیم آغاز شد و سه تیم سایپا، پیکان و ذوب‌آهن برای قهرمانی به رقابت پرداختند اما در نهایت این سایپا بود که برای دومین سال پیاپی قهرمانی را از آن خود کرد. 

اواخر لیگ(۲۹ دی) بود که مسئولان فدراسیون بالاخره  نایب رئیس زنان فدراسیون را انتخاب کردند تا این بخش پس از یک سال مدیر خود را بشناسد. بر این اساس فریبا محمدیان که پیش از این معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش بود و به دلیل بازنشستگی مجبور به ترک وزارت‌خانه شد، سکان مدیریت زنان والیبالیست را در اختیار گرفت. 

در سالی که گذشت خبری از تیم ملی بانوان نبود. کرونا هر چند فرصت برگزاری اردوهای ملی را محدود و مسابقات مختلف را لغو کرده بود اما فدراسیون حتی کادر فنی را هم مشخص نکرد تا چیزی به اسم تیم ملی داشته باشیم.

البته ۹۹ اتفاقی با خبری خوش برای والیبال زنان تمام شد؛ آنجا که به جای فدراسیون سرانجام هیات تهران کار بزرگی را برای بانوان انجام داد. رقابت‌های امیدهای تهران برای نخستین باز در تاریخ  ۱۵ دقیقه از طریق شبکه ورزش پخش زنده شد تا این امیدواری را به وجود آورد که شاید سهم والیبال زنان از رسانه‌ها بیشتر شود و مردم بیشتری به سمت این رشته جذاب متمایل شوند. 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =