• ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
  • کد خبر: 11348
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

قیمت نفت خام برنت برای نخستین بار از زمان آغاز شیوع ویروس همه‌گیر کرونا امروز دوشنبه (۱۸ اسفندماه) در بازارهای بورس آسیا بیش از ۷۰ دلار برای هر بشکه معامله شد.

به گزارش ایراسین به نقل از خبرگزاری رویترز از سنگاپور، در پی گزارش‌های مخابره شده درباره حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، قیمت نفت خام برنت در ساعت‌های اولیه معاملات امروز (دوشنبه، ۱۸ اسفندماه) برای نخستین بار از زمان شیوع ویروس کرونا مرز ۷۰ دلار برای هر بشکه را پشت سر گذاشت و قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا بالاترین سطح دو سال اخیر را تجربه کرد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مه در ساعت‌های اولیه معاملات امروز بازار آسیا به ۷۱ دلار و ۳۸ سنت به ازای هر بشکه رسید که بالاترین سطح از هشتم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۹ دی‌ماه) به شمار می‌آید.

قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی برای تحویل در ماه آوریل با یک دلار و ۶۰ سنت (۲.۴ درصد) به ۶۷ دلار و ۶۹ سنت به ازای هر بشکه رسید که بالاترین سطح از اکتبر سال ۲۰۱۸ است.

سهم‌های آسیایی نیز پس از تصویب لایحه بسته تشویقی ۱.۹ تریلیون دلاری از سوی سنای آمریکا افزایش یافت، در حالی که داده‌های اقتصادی مثبت ایالات متحده آمریکا و چین به‌خوبی نشان از روند احیای اقتصاد جهانی دارند.

نیروهای حوثی یمن روز یکشنبه (۱۷ اسفندماه) با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک، قلب صنعت نفت عربستان شامل تأسیسات سعودی آرامکو در پایانه حیاتی صادرات نفت راس تنوره را هدف قرار گرفتند، هرچند ریاض این اقدام را حمله‌ای ناموفق به امنیت انرژی جهان نامید.

تحلیلگران مؤسسه آی‌ان‌جی (ING) در گزارشی با اشاره به اینکه حمله به تأسیسات نفتی عربستان پس از وقوع اتفاقی مشابه در جده در چهارم مارس (۱۴ اسفندماه) دومین حمله به تأسیسات این کشور نفت‌خیز به شمار می‌آید، اعلام کردند: در کوتاه‌مدت می‌توان شاهد روند افزایشی بیشتری در بازار بود، به‌ویژه که احتمال دارد با توجه به افزایش شمار چنین حمله‌هایی بازار اکنون باید به نوعی برای حق بیمه ریسک قیمت‌گذاری کند.

پس از آنکه کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس تصمیم گرفتند توافق کاهش تولید را در ماه آوریل تا حد زیادی بدون تغییر حفظ کنند، قیمت‌های دو شاخص نفتی برنت و دبلیوتی‌آی برای چهارمین روز معاملاتی با افزایش روبه‌رو بوده است.

با وجود سرعت بالای افزایش قیمت‌های نفت خام، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی درباره روند بهبود تقاضا اظهار تردید کرده است.

تحلیلگران مؤسسه ای‌ان‌زد در یادداشتی گفتند: تصمیم برای تثبیت سهمیه‌های تولید اوپک پلاس نشان از هدف آنها برای کاستن از سطح ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت خام بدون نگرانی از افزایش محدودیت عرضه در بازار است.

براساس برآورد تحلیلگران مؤسسه ای‌ان‌زد، اقدام اخیر اوپک پلاس نشان از این دارد که آنها با تهدید کمی از افزایش تولید در مناطق دیگر روبه‌رو هستند.

با این حال، دارمندرا پرادهان، وزیر انرژی هند در این باره گفت: قیمت‌های بالاتر می‌تواند روند بهبود مصرف را در بعضی از کشورهایی که پیشگام بهبود تقاضا شده‌اند به خطر بیندازد.

شرکت خدمات حفاری بیکر هیوز روز جمعه (۱۵ اسفندماه) اعلام کرد که  قیمت‌های بالای نفت خام، شرکت‌های انرژی ایالات متحده آمریکا را برای دومین هفته پیاپی به افزایش دکل‌های حفاری نفت و گاز ترغیب کرده است.

منبع: شانا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =