• ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
  • کد خبر: 11248
  • readingTime: ۱ دقیقه
طلا

یک تحلیلگر بازار طلا گفت: قیمت واقعی طلا در بازار جهانی با توجه به مسائل مختلفی نظیر هزینه استخراج و تقاضای موجود باید بیش از ۲۲۰۰ دلار باشد.

عباد محمد ولی، کارشناس و تحلیلگر بازار طلا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به تاثیر متغیرهای اقتصادی و سیاسی بر بازار طلا در عرصه داخلی و بین‌المللی اظهار کرد: با توجه به اخبار منتشر شده پیرامون مذاکره و برجام در روزهای اخیر، خوش بینی‌هایی به وجود آمده که باعث شد قیمت طلا از روند افزایشی خود فاصله گرفته وبا کاهش قیمت مواجه شود. به نظر می‌رسد این خوش‌بینی ایجاد شده تا پایان سال و عید نوروز ادامه داشته باشد.

وی افزود: قیمت واقعی طلا در عرصه جهانی با توجه به هزینه استخراج و تقاضاهای موجود، باید بیش از ۲۲۰۰ دلار به ازای هر انس باشد اما از آنجا که موسسات مالی بزرگ در آمریکا و اروپا تلاش می‌کنند جذابیت پول‌های خودشان را میان مردم حفظ کنند، رقابت شدیدی بین موسسات پولی و قیمت طلا به وجود آمده که تاکنون موسسات مالی پیروز این رقابت بوده‌اند. باید توجه داشت که اگر کشورها به خرید طلا روی آورند و از سرمایه‌گذاری در موسسات مالی بزرگ خودداری کنند، خود به خود شاهد افزایش قیمت طلا خواهیم بود.

این تحلیلگر بازار طلا تصریح کرد: به نظر می‌رسد در صورتی که اخبار مثبت منتشر شده پیرامون مسائلی همچون آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و کاهش تحریم‌ها عملیاتی شود، خود به خود نقدینگی و ارزش پول ملی تقویت شده و همین امر سبب تثبیت قیمت طلا در همین حوالی فعلی شود.

محمد ولی درباره احتمال کاهش قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به زیر یک میلیون تومان نیز گفت:  چندان به این مسئله خوش‌بین نیستم. اکنون بحث چماق و هویج را در روابط خارجی شاهد هستیم؛ اروپایی‌ها از یک سو ایران را به بازگشت به تعهدات برجامی و مذاکرات جدید دعوت می‌کنند و از سوی دیگر به دنبال محاکمه ایران در شورای حکام هستند. زمانی که این اخبار منتشر شود، با تاثیر منفی بر بازار، قیمت طلا را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اقتصاد ما به اقتصادی خبری تبدیل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =