پرویز جلیلی‌کامجو کارشناس اقتصاد و تحلیل‌گر بازار سرمایه

یک تحلیل‌گر بازار سرمایه می‌گوید محدودیت و کاهش دامنه نوسان ابزاری در دست مفسدین است تا حقوقی‌ها سهم را تبدیل به صف کنند و برخی از سهام را تبدیل به پروژه و کسب سود های کلان کنند.

پرویز جلیلی استاد دانشگاه و تحلیل‌گر بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایراسین در خصوص تاثیر دامنه‌نوسان غیرمتقارن بر بازار سرمایه گفت: برای این تغییر گسترده در بازار، هیج شیوه‌نامه‌ای منتشر نشد و تغییرات قطره‌چکانی اطلاع رسانی شد به شکلی که فرابورس روز اجرای قانون آن را اعلام کرد و حتی با چند روز تاخیر بر روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعمال شد. 

وی ادامه داد: چنین شیوه تغییر قانون نشان دهنده آن بود که خود سازمان نیز تصمیم آن را نگرفته و این قانون دستوری بوده است. حرف من چند دلیل دارد. برای مثال فرابورس صبح شنبه که قرار بود قانون اجرا شود، ساعت 8:45 دقیقه اعلام کرد که این قانون همانند بورس در فرابورس نیز اجرا خواهد شد.

جلیلی با انتقاد از اجرایی شدن قانون دامنه نوسان غیرمتقارن در وضعیت کنونی بازار گفت: کجای دنیا در پایین‌ترین حد شاخص بورس و نزدیک به حمایت تصمیم به کاهش دامنه نوسان از 10 درصد به 8 درصد می‌کنند. این قانون باعث شد کسانی که معامله‌گری روزانه یا به اصطلاح نوسان‌گیری می‌کردند؛ بازار جذابیتی برایشان نداشته باشد و این موضوع باعث فشار فروش در بازار شد. 

وی تصریح کرد: از سوی دیگر فروش اوراق دولتی بر روند کنونی بازار تاثیرگذار بوده و لازم است نسبت فروش اوراق را با ارزش معاملات مقایسه کنیم. در کدام بازار بعد از 80 درصد اصلاح و کاهش ارزش معاملات از 30 هزار میلیارد تومان به 3 هزار میلیارد تومان، روزانه دولت اوراق خود را نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان و حتی در برخی از روزها تا 20 هزارمیلیارد تومان به فروش می‌رساند؟

این کارشناس بازار سرمایه افزود: موارد ذکر شده شاید از منابع غیرموثق اعلام می‌شود اما شایعه نیست. باید مشخص شود چه اتفاقاتی در بازار سرمایه در حال رخ دادن است و منفی شدن بازار به نفع چه کسانی است. شخصی که اعلام می‌کنند بورس دست 150 نفر است، چندماه پیش زیرمجموعه‌هایشان سهام‌ خود را فروخته‌اند.

وی ادامه داد: این 150 نفر چه کسانی هستند. از وزیر بالاترند؟ چرا اسامی آن به مردم اعلام نمی شود؟ مسئولان می‌گویند چرا بازار اینگونه شده است! در حالی که آن‌ها نباید پرسش کنند بلکه باید پاسخگو باشند و نظارت بر بازار داشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر از 25 مرداد دامنه نوسان را به منفی تا مثبت 20 درصد تغییر داده بودند، بازار در چند روز اصلاح خود را انجام می‌داد و هر کسی که می‌خواست سهام خود را می‌فروخت و از بازار خارج می‌شد و بقیه سرمایه‌گذاران 8 ماه وقت داشتند تا فکری برای سبد سهام خود کنند. حداقل پولی که برایشان اکنون باقی مانده در مرداد ماه مانده بود و فکری برای سرمایه‌گذاری آن در جایی دیگر می‌کردند. 

این استاد اقتصاد با انتقاد از محدودیت دامنه نوسان در بازار سرمایه ایران عنوان کرد: محدودیت و کاهش دامنه نوسان ابزاری در دست مفسدین است. این قانون باعث می‌شود تا حقوقی‌ها سهم را صف کنند و در برخی از سهام آن را پروژه محور کنند. در این بازار می‌بینیم که 5 شخص، نفری 5 میلیارد پول خود را وارد سهم کوچک کرده‌اند و برای مثال به 25 میلیارد تبدیل کرده‌اند. سوال پیش می‌آید که آیا سازمان بورس از این اقدامات خبر ندارد؟

وی در پایان گفت: اگر دامنه نوسان در بهار وجود نداشت، آیا صف چندمیلیونی و برای مثال 500 میلیونی برای شپنا ایجاد می‌شد. پس از چند روز که مردم به دنبال خرید آن بودند به دلیل رشد 100 درصدی از خرید آن منصرف می‌شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =