عباسپور نماینده مردم بویین زهرا و آوج

نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی، در آیین بهره برداری از خط جدید اکسیژن و کوره ذوب آریان فولاد گفت: طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد بعد از مشخص شدن بودجه ۱۴۰۰ به صحن علنی مجلس خواهد آمد و به قانون تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایراسین، روح الله عباسپور در این باره افزود: طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد فولاد به دلیل مشکلات بوجود آمده در ارائه شمش برای مصرف کنندگان داخلی تدوین شد. زیرا بر اساس قانون، تولیدکنندگان فولاد باید ۶۰ درصد از طریق بورس عرضه و مابقی آن را صادر می کردند. 

وی ادامه داد: این درحالیست که شرکت‌های بزرگ ۸۰ درصد محصولات خود را صادر کردند و ۲۰ درصد را برای مصرف کنندگان گذاشتند و نوردکاران دچار مشکل و زنجیره های تولید تعطیل شدند. 

عباسپور افزود: از طرفی آنها مواد اولیه را بالاتر از قیمت فوب خلیج فارس به مصرف کنندگان داخلی فروختند و در نتیجه بازارهای صادراتی خود را از دست دادند و اوکراین و افغانستان محصولات نوردی را به این بازارها بفروش رساندند. 

به گفته وی، در نتیجه این اتفاقات، مجلس شورای اسلامی طرحی برای بازار فولاد ارائه داد که بر اساس آن تنها زمانی که نیاز داخل کشور برطرف شد، فولادسازان مازاد محصول خود را صادر کنند. اکنون صحبت‌هایی با فولادی ها در این زمینه انجام شده و طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در مجلس تصویب شد و اکنون آماده است که به صحن مجلس بیاید و بررسی های آن انجام شود. 

عباسپور افزود: طرح مجلس زمانی که به تصویب برسد تبدیل به قانون خواهد شد و بعد از تصویب و مشخص شدن بودجه این طرح به مجلس خواهد آمد و بعد از آن تبدیل به قانون می‌شود.

عباسپور همچنین درباره بررسی تاثیر ارز تک نرخی در بودجه ١٤٠٠ بر طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد، اظهار کرد: مجلس زمانی که لایحه بودجه را رد کرد ، دولت دلار ١١٥٠٠ پیش بینی کرده بود و همچنین ارز ٤٢٠٠ برای کالای اساسی در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: اما در این حوزه رانت ایجاد شده بود و کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرد، ارز باید تک نرخی و ١٧٥٠٠ باشد باز این موضوع رد شد و در نهایت با تعامل صورت گرفته برای ٦ ماه فرصت داده شد ارز ٤٢٠٠ در اختیار دولت قرار بگیرد تا کالاهای اساسی وارد شود. درنتیجه ارز تک نرخی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =