محمد آقاجانلو معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: فولاد مبارکه به اندازه‌ای بزرگ شده که علاوه بر حوزه تخصصی خود، بتواند در سایر حوزه‌ها نیز کمک‌کننده کشور باشد بنابراین حضور فولاد مبارکه در این بخش نتیجه مثبتی در بلندمدت خواهد داشت.

محمد آقاجانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: فولاد مبارکه قلب فولاد کشور است؛ اگر احوال این مجموعه خوب باشد، حال بخش عمده‌ای از زنجیره فولاد کشور و صنایع پایین دستی نیز خوب است.

وی افزود: ایمیدرو در راستای رسالت خود بستر مورد نیاز بخش‌های خصوصی و تولیدی را هدف‌گذاری کرده است. یکی از مسیرها برای این حوزه بخش اکتشاف است که گام های خوبی در راستای آن طی سال‌های گذشته انجام شده است.

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو خاطرنشان کرد: زنجیره فولاد ما در حال نزدیک شدن به ظرفیت کامل است. به علاوه در بعضی بخش‌های زنجیره دریافتیم که بیشتر از حدود مشخصی نمی‌توان از ظرفیت موجود استفاده کرد.

آقاجانلو افزود: بنابراین ایمیدرو در دو بخش زیرساخت و اکتشاف معادن جدید سرمایه‌گذاری کرده و بر آن تمرکز داشته است. در حوزه اکتشاف نیز اقدامات خوبی در کشور انجام و پهنه‌های مختلفی در کشور گرفته شد. اکنون ایمیدرو با تمام توان در این حوزه در حال پیشرفت است.

فرآیند اکتشاف زمانبر است

وی با بیان اینکه فرایند اکتشاف تا رسیدن به معدن، فرایند زمان بری است و بعضا با بودجه‌های محدود شرکت‌های دولتی همخوانی ندارد، اظهار کرد: ایمیدرو هیچگاه در این حوزه مانعی در افزایش هزینه‌ها نداشته است. عمده مشکلات نیز در حوزه‌هایی مانند تجهیزات اکتشافی یا به طور کل حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری بوده است. شرایط و بحران های جهانی وارد شده به کشور نیز در این مسئله تاثیرگذار بوده است.

سرمایه‌گذاری در بخش معدن پر بازده است

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو تصریح کرد: تلاش ایمیدرو ورود هرچه بیشتر بخش خصوصی در این حوزه است. از آنجا که تمایل مردم برای سرمایه‌گذاری مشخص است، باید خاطرنشان کرد که سرمایه‌گذاری در بخش معدن بسیار پربازده است.

آقجانلو ادامه داد: هر جا که بخش خصوصی علاقه‌مند باشد آماده ارائه خدمت هستیم. ما اکنون طبق یک فرایند شفاف گواهی کشف را واگذار می‌کنیم. در بخش پروانه‌های اکتشاف نیز وزارت صمت پیشنهاد داده‌ایم که این مرحله نیز در صورت تمایل بخش خصوصی، واگذار شود. در غیر این صورت ایمیدرو به عنوان بخش دولتی این فرایند را می‌دهد.

وی اظهار کرد: در صورتی که در این حوزه به تفاهم دست یابیم یک رشد بسیار بالایی در اکتشاف خواهیم داشت و در نهایت به صنایع فولادی در راستای کاهش دغدغه‌هایشان کمک می‌شود.

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو خاطرنشان کرد: هرچه توانایی بیشتری در واگذاری پروانه های اکتشاف داشته باشیم و شرکت‌های بزرگ بدانند با هزینه اندک به ذخایر خوبی دست می‌یابند اعداد و ارقام اعلام شده در مزایده‌ها نیز منطقی‌تر می‌شود.

آقاجانلو ادامه داد: هزینه اکتشاف نه تنها در ایران بالا نیست بلکه علی رغم اثرگذاری بسیار بالا، این رقم بسیار اندک است. بنابراین در صورت اجرای این طرح، بسیاری از مشکلات در حوزه معدن حل می‌شود.

وی درباره اهلیت شرکت فولاد مبارکه برای ورود به بخش معدن نیز تصریح کرد: فولاد مبارکه خودِ زنجیره فولاد کشور است و بنابراین اهلیت سرمایه گذاری در بخش معدن را دارد. اگرچه با فعالیت تخصصی‌تر بهره‌وری بیشتری کسب می‌کنیم اما نمی‌توان برخی واقعیت ها را نادیده گرفت.

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو ادامه داد: فولاد مبارکه به اندازه‌ای بزرگ شده که علاوه بر حوزه تخصصی خود، بتواند در سایر حوزه‌ها نیز کمک‌کننده کشور باشد. حضور فولاد مبارکه در این بخش نتیجه مثبتی در بلندمدت خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =