• ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
  • کد خبر: 10631
  • readingTime: ۲ دقیقه
نورد سرد

بر اساس آمار و اطلاعات موجود شرکت فولاد مبارکه تا پایان دی ماه سال جاری موفق به ثبت رشد ۹۶ درصدی درآمدزایی در بخش فروش محصولات سرد شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نورد در واقع فرآیندی در شرکت‌های تولید فولاد است که طی آن ضخامت یک قطعه فولادی توسط غلطتک‌هایی کاهش می‌یابد. این فرآیند تا جایی ادامه پیدا می کند که قطعه فولادی به قطر مورد نظر دست یابد. البته باید توجه داشت که این فرآیند تنها مختص فولاد نبوده و برای همه فلزات کاربرد دارد.

فرآیند نورد به صورت کلی به دو بخش نورد سرد و نورد گرم تبدیل می‌شود که هر یک ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد بنابراین محصول نهایی حاصل از هر کدام از این فرآیندهای نورد، در نهایت در صنایع مختلف و به منظور انجام وظایف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی از فرآیند نورد سرد می‌توان در تولید کلاف و ورق یا تسمه، میله و میلگرد با سطوح فوق‌العاده صاف و ابعاد دقیق استفاده کرد. ورق و تسمه‌های نورد سرد شده را می‌توان در شرایط مختلفی تولید کرد، از جمله نورد پوسته، ربع-سخت، نیمه-سخت و تمام سخت.

در نورد پوسته، فلز نورد شده فقط به میزان نیم تا یک درصد فشرده می‌شود تا فقط یک سطح صاف و ضخامتی یکنواخت ایجاد گردد. همچنین این کار باعث از بین رفتن یا کاهش پدیده نقطه تسلیم  (yield-point phenomenon) می‌شود.

این ماده برای کار در حالت سرد که در آن به شکل‌پذیری خوبی نیاز است، بسیار مناسب است. ورق و نوار ربع سخت، نیمه سخت و کاملاً سخت مقادیر بیشتری (تا ۵۰ درصد) کاهش ضخامت در حالت سرد را تجربه می‌کنند. نقاط تسلیم آنها بالاتر رفته، خواص آنها جهت دار شده و شکل‌پذیری کاهش می‌یابد.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از بزرگترین فعالان در حوزه نورد سرد محسوب می‌شود که تنها در بازه زمانی یک ماهه منتهی به ۳۰ دی ماه سال جاری، تولید ۱۳۳ محصول سرد را به ثبت رسانده که درآمدزایی ۱۹ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۴۷۴ میلیون ریالی را برای این مجموعه به ارمغان آورده است.

همچنین این مجموعه از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، فروش ۱۲۴۸ محصول سرد را ثبت کرده که با توجه به نرخ فروش ۱۰۸ میلیارد و ۶۶۹ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۵۱۹ ریالی، درآمدی بالغ بر ۱۳۵ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۱۶۱ میلیون ریالی را برای این مجموعه به ارمغان آورده است.

به علاوه بررسی خبرنگار ایراسین از وضعیت فروش محصولات سرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد این شرکت در در بازه زمانی اول فروردین ماه ۹۹ تا پایان دی ماه همین سال در  مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، ۶۶ میلیون و ۳۲۹ هزار و ۴۷۷ میلیون ریال بیشتر درآمد کسب کرده است.

به عبارتی درآمد این شرکت در بازه‌ زمانی ذکر شده در سال جاری نسبت به سال گذشته، ۹۶ درصد رشد داشته که آمار قابل توجهی به شمار می‌رود. این رشد درآمد با توجه به وضعیت تحریمی و محدودیت‌های موجود در مسیر فولاد حائز اهمیت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =