• ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱
  • کد خبر: 10297
  • readingTime: ۲ دقیقه
بودجه

یک کارشناس اقتصادی درباره تحقق درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه باید به برنامه مالی دولت اعتماد داشت، گفت: با توجه به تحولات انجام شده مانند تغییر ریاست جمهوری در آمریکا، چشم‌اندازی که پس از این تغییر به وجود آمده و احتمالا پالس‌هایی که به دولت رسیده، این نهاد اجرایی پیش‌بینی‌هایی برای فروش نفت دارد و بر همین اساس فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ را به این شکل در نظر گرفته است. در نهایت به نظر می‌رسد چشم امید دولت به درآمدهای نفتی و فروش نفت دوخته شده است.

سید حسین ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با بیان اینکه «بودجه» برنامه مالی دولت است، اظهار کرد: باید اعتماد به این برنامه مالی وجود داشته باشد. حتما پارامترهایی وجود داشته است که دولت چنین برنامه‌ای را برای خود تنظیم کرده است. خیلی از انتقاداتی که انجام می‌شود بیشتر جنبه سیاسی دارد تا انتقادات کارشناسی شده. اگرچه ابهاماتی نیز در این حوزه وجود دارد و ممکن است به دلیل برخی ملاحظات سیاسی نتوانند آن را شفاف‌سازی کنند اما باید به برنامه مالی دولت اعتماد داشته باشیم.

وی افزود: یکی از مواردی که در بودجه ۱۴۰۰مطرح شده، میزان فروش نفت است. با توجه به تحولات انجام شده مانند تغییر ریاست جمهوری در آمریکا، چشم‌اندازی که پس از این تغییر به وجود آمده و احتمالا پالس‌هایی که به دولت رسیده، این نهاد اجرایی پیش‌بینی‌هایی برای فروش نفت دارد و بر همین اساس فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ را به این شکل در نظر گرفته است. احتمال می‌دهم یکسری مذاکرات و توافقاتی از قبل صورت گرفته که چنین پیش‌بینی برای فروش نفت توسط دولت انجام شده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در حوزه تحقق درآمدها در هیچ یک از دوره‌های پس از انتقلاب جز در مواردی که به صورت اتفاقی، همه درآمدها محقق شده است، تحقق درآمدهای مذکور موفقیت آمیز و کامل نبوده است. با این حال در صورتی که تحریم‌ها برطرف نشود به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه روش‌های دیگری برای فروش نفت پیش‌بینی شده است.

ایزدی ادامه داد: در بحث واگذاری‌های دولتی نیز به ویژه به دلیل نااطمینانی که در بورس حاکم شده، احتمال می‌رود دولت نتواند موفقیت لازم را کسب کند. بخش عمده این نااطمینانی ایجاد شده نیز به بازارهای سیاسی و اظهار نظرهای غیرکارشناسی باز می‌گردد. در نهایت شاید بسیار سخت باشد که دوباره بتوانیم مردم را برای ورود سرمایه‌های خود به بورس ترغیب کنیم.

وی افزود: پیش از آغاز این روند نزولی، بورس شرایط خوبی را طی می‌کرد و به تدریج فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس در حال شکل‌گیری بود که متاسفانه ریزش‌ها این روند را با مشکل رو به رو کرد. این مسئله نتیجه ابهامات موجود دورنمای حاکم بر اقتصاد است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد دولت نسبت به بورس به دلیل سابقه‌ای که از آن وجود داشته، بسیار خوش بین بوده است اما از آنجا که انتخابات ریاست جمهوری پیش روو تاثیر آن بر بازار سرمایه و همچنین به دلیل بازی‌های سیاسی موجود، احتمالا دولت چندان در بخش واگذاری دارایی‌های دولتی نیز موفق نیست.

این عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه اظهار کرد: سال آینده، سال انتخابات است. همیشه در کشور ما در چنین شرایطی شاهد چنین بودجه‌هایی نیز هستیم زیرا عملا دولت فعلی که مسئول تهیه بودجه است، نیمی از سال آتی مستقر نیست. به علاوه خیلی در کشور ما به این مسئله اهمیتی نمی‌دهند که اگر کسی طرح یا برنامه مالی را ارائه داد و اجرا نشد مسئول باشد به همین دلیل مشکلات اینچنینی وجود داشته و چنین پیشنهاداتی نیز مطرح می‌شود.

ایزدی درباره تامین مالی از طریق اوراق بدهی نیز گفت: فروش اوراق بدهی توسط دولت به مردم، به اعتماد مردم نسبت به دولت بر می‌گردد. در واقع این مسئله مانند قرض گرفتن افراد از یکیدگر یا از سیستم بانکی است بنابراین هرچه اعتماد بیشتری وجود داشته باشد، امکان قرض گرفتن نیز یبشتر است. اگرچه درباره درست بودن این اقدام یا استقراض با این حجم، اظهار نظرهای مختلفی وجود دارد اما با توجه به اینکه سال آینده، سال خاصی برای دولت به شمار می‌رود، به نظر می‌رسد دولت در این بخش نیز موفق نباشد. در نهایت به نظر می‌رسد چشم امید دولت به درآمدهای نفتی و فروش نفت دوخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =