محمد کشتی آرای- عضو هیات مدیره اتحادیه

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در حال حاضر طلایی که در اختیار مردم قرار دارد و همچنین ذخیره طلای بانک مرکزی همگی جزو ذخایر استراتژیک کشور هستند و یک پشتوانه خوب هستند، اما متاسفانه میزان مصرف طلا در کشور کاهش پیدا کرده و یکی از راهکارهای ما استفاده از دستگاه و تکنولوژی پیشرفته است تا وزن مصنوعات طلا را کاهش دهیم و از این طریق بتوانیم مصرف مصنوعات طلا را بالا ببریم.

محمد کشتی آرای در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه اظهار کرد: متاسفانه طی برآورد انجام شده طی سال 89 تا 90، 300تن طلا در خانه‌ها انبار شده بود که این عدد اکنون رشد بیشتری پیدا کرده است. برای مثال فروش سکه در سال 96-97 حدود 60 تن طلا را از بانک مرکزی خارج کرد.

وی افزود: چندسال گذشته پیشنهادی مبنی بر ایجاد بانکی به نام بانک طلا ارائه شد که اگر به مرحله اجرا می‌رسید انحصار ضرب سکه را از بانک مرکزی خارج می کرد و تولیدکنندگان طلا می‌توانستند از این طریق مشکلی که برای محصولات تولیدی خود دارند را حل کنند؛ چراکه تولیدکنندگان طلا نمیتوانند طلای تولید شده خود را به دلایل مختلفی از جمله مالیات بر ارزش افزوده در داخل کشور به فروش برسانند.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص اینکه آیا می‌توان با کم کردن عیار طلای مصنوعات مجددا میزان مصرف طلا را در کشور افزایش داد اینگونه پاسخ داد: در سال‌هایی که کاهش مصرف طلا در کشور آغاز شد، توسط جهاد دانشگاهی تهران تحقیقی را شروع کردیم و طی یک نظرسنجی در تهران برآوردی انجام دادیم که مشخص شد مردم به هیچ عنوان علاقه ندارند عیار استاندارد طلای آنها از 18 عیار کمتر شود.

کشتی آرای افزود: اکنون نیز قیمت طلای خام در محدوده یک میلیون و 100 هزار تومان است کما اینکه این عدد به یک میلیون و 500هزار تومان نیز رسید. بنابراین به طور طبیعی این افزایش قیمت مانعی برای افزایش مصرف طلا در کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: صنعت طلای کشور در این زمینه به استفاده از دستگاه و تکنولوژی پیشرفته اقدام کرده است تا وزن مصنوعات طلا را کاهش دهد که این اتفاق هم اکنون رخ داده تا از این طریق بتوانیم مصرف مصنوعات طلا در کشور را افزایش دهیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر استان تهران ادامه داد: بحث مالیات ارزش افزوده که یکی از موانع اصلی در صنعت طلاست. طی سال‌های گذشته نیز جلسات بسیاری با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مجلس داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که مالیات ارزش افزوده نباید از مواد اولیه اخذ شود، این اقدام باعث شد که این قانون در مجلس مورد اصلاح قرار گیرد تا بتوانیم مالیات را از اصل طلا برداشته و تنها اجرت و سود تولیدکننده و مصرف کننده دریافت شود.

وی همچنین در خصوص طرح جامع طلا نیز گفت: بر اساس طرح جامع طلا که 6 ماه پیش کلید خورده، ایجاد سامانه ای در خصوص مصرف معاملات طلا با حضور ارگانهای نظارتی مطرح شده و امید می رود این سامانه تا پایان سال 99 تکمیل و معاملات و داد و ستدهای طلا از نقطه شروع تا جایی که بدست مصرف کننده می رسد در سامانه ثبت شود. به نظر می‌رسد اگر این اتفاق بیفتد آمارهای خوبی در خصوص طلا به ویژه تولید و مصرف آن خواهیم داشت.

کشتی آرای ادامه داد: برنامه‌های نرم افزاری، زیرساخت‌ها یا همان سخت افزاری این طرح درحال تهیه است و نوید اتفاقات خوب را در حوزه طلا می‌دهد.

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر استان تهران در پایان گفت: شیوع ویروس کرونا خیلی از اقتصادها را زمین‌گیر کرد، اما در چند روز اخیر با توجه به تحولات سیاسی که البته تا 20 ژانویه ادامه دار خواهد شد (انتقال قدرت در امریکا صورت می‌گیرد) صعود قیمت طلا ادامه دار خواهد بود تادر یک نقطه به ثبات برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =