پتاس

مجتمع پتاس خوروبیابانک با بهره‌گیری از توانمندی‌های کارشناسان خود، در مدتی کوتاه، موفق به انجام مطالعات و اکتشاف تکمیلی در معدن پلایای حاج علیقلی شهرستان دامغان شد. این اقدام منجر به اخذ اولین گواهی کشف معدنی ایمیدرو در سال ۱۴۰۳ و تولید مواد معدنی ایران شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تلاش‌های بی‌وقفه و تحقیقات گسترده مجتمع پتاس خوروبیابانک باعث شده که یک دستاورد بزرگ در نخستین روزهای سال ۱۴۰۳ با شعار جهش تولید با مشارکت مردم دست یابد.

این مجتمع با بهره‌گیری از توانمندی‌های بی‌نظیر کارشناسان خود، در مدتی کوتاه، موفق به انجام مطالعات و اکتشاف تکمیلی در معدن پلایای حاج علیقلی شهرستان دامغان شد.

این اقدام منجر به اخذ اولین گواهی کشف معدنی ایمیدرو در سال ۱۴۰۳ با رکورد زمانی بی‌نظیر در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران شد.

وسعت محدوده معدنی این منطقه که در استان سمنان، شهرستان دامغان واقع شده است ۶۷۶ کیلومترمربع و حجم ذخیره معدنی آن به ۴۹۱ میلیون مترمکعب شورابه برآورد شده است.

میزان ذخیره نهایی پتاس در این معدن به ۳.۵ میلیون تن و ذخیره کلرید منیزیم به ۳۶.۷۷ میلیون تن برآورد شده است که این امکان را به وجود می‌آورد که ۵۰ هزار تن پتاس به ظرفیت تولید پتاس کشور اضافه شود و در کنار این میزان تولید سالیانه دو تا سه میلیون تن نمک صنعتی و ۹۰۰ هزار تن بیشوفیت (کلرید منیزیم ۶ آبه) تولید می‌شود.

این موضوع به منزله خیز بلند در جهت خودکفایی کشور در تأمین کلرید پتاسیم موردنیاز تلقی می‌شود.

شهامی، مدیر مجتمع، اعلام کرد: باهمت کارشناسان این مجتمع در سال جهش تولید و با مشارکت مردم، موفق به اخذ اولین گواهی کشف معدن در سریع‌ترین زمان ممکن شدیم.

در حال حاضر، فراخوان جذب سرمایه‌گذار جهت اجرای عملیات اکتشاف تکمیلی، طراحی، تجهیز، آماده‌سازی و بهره‌برداری این معدن و طراحی، احداث و بهره‌برداری از کارخانه فراوری (به ظرفیت تولید سالانه حداقل ۵۰ هزار تن کلرید پتاسیم و محصولات جانبی دیگر) در حال برگزاری است.

اخذ این گواهی کشف، نه‌تنها نشان‌دهنده تخصص و توانایی مجتمع پتاس خوروبیابانک در عرصه معدن‌کاری شورابه‌ای است، بلکه به‌عنوان یک انگیزه برای توسعه بیشتر این صنعت و جذب سرمایه‌گذاران در این حوزه به شمار می‌آید.
این دستاورد، در جهت ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی نیز تأثیرگذار بوده و راهی برای رشد و پیشرفت بیشتر کشور به شمار می‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =