لیونل مسی (بهترین بازیکن مرد)؛ توپ طلا 2023

در سالی که گذشت لیونل مسی برای هشتمین مرتبه توپ‌طلا را به خودش اختصاص داد، در حالی که مربی سابق او پپ گواردیولا با منچسترسیتی سه‌گانه گرفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سال ۱۴۰۲ برای فوتبال جهان سالی پر از اتفاق و هیجان بود؛ از حضور لیونل مسی در آمریکا و بردن هشتمین توپ طلا توسط او تا قهرمانی نخست منچسترسیتی در لیگ قهرمانان اروپا و قهرمانی ناپولی در سری آ ایتالیا بعد از ۳۰ سال.

به بهانه پایان سالی که گذشت، مهم‌ترین اتفاقات فوتبالی جهان را با هم مرور می‌کنیم.

سه‌گانه منچسترسیتی
منچسترسیتی سرانجام در ماه ژوئن با شکست ۱-۰ اینتر قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. این جامی بود که از سیتی دور مانده بود، اما گواردیولا برای سومین بار جام قهرمانی اروپا را بالای سر می‌برد و دو بار با بارسلونا به این عنوان دست یافته بود. سیتیزن‌ها با قهرمانی در لیگ برتر انگلیس و جام حذفی انگلیس موفق به کسب سه‌گانه تاریخی شدند.

مهم‌ترین فوتبال خارجی در سال ۱۴۰۲/ توپ طلای هشتم برای مسی و سه‌گانه سیتی

قهرمانی ناپولی بعد از ۳۰ سال
ویکتور اوسیمن بهترین گلزن سری آ شد تا ناپولی بعد از ۳۳ سال از زمان دیگو مارادونا، موفق به قهرمانی در سری آ ایتالیا شود. این مهاجم نیجریه‌ای در یک فصل درخشان ۲۶ گل به ثمر رساند و توجه همه باشگاه‌های برتر اروپا را به خود جلب کرد.

مهم‌ترین فوتبال خارجی در سال ۱۴۰۲/ توپ طلای هشتم برای مسی و سه‌گانه سیتی

مسی اروپا را ترک کرد و به آمریکا رفت
لیونل مسی در سال گذشته تصمیم گرفت به تیم اینترمیامی در MLS بپیوندد. ورود او بزرگ‌ترین انتقال در بازار لیگ برتر آمریکا را رقم زد و سلبریتی‌ها و هواداران بی‌شماری برای دیدن او به ورزشگاه‌ها هجوم بردند. قیمت بلیت‌های اینترمیامی سر به فلک کشیدند و فروش پیراهن‌های این تیم چند برابر شد.

مهم‌ترین فوتبال خارجی در سال ۱۴۰۲/ توپ طلای هشتم برای مسی و سه‌گانه سیتی

هشتمین توپ‌طلای لیونل مسی
لیونل مسی پاری‌سن‌ژرمن را به مقصد اینترمیامی ترک کرد و شکوه و سطح لیگ برتر آمریکا را به یکباره بالا برد. اسطوره آرژانتینی که در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قهرمان جهان شد هشتمین توپ طلا را به دست آورد و نام خود را به عنوان برترین بازیکن تاریخ فوتبال تثبیت کرد.

مهم‌ترین فوتبال خارجی در سال ۱۴۰۲/ توپ طلای هشتم برای مسی و سه‌گانه سیتی

خداحافظی ستاره‌ها
مسوت اوزیل در تاریخ ۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۳۴ سالگی و بعد از ۴۲۷ بازی باشگاهی در سطح حرفه‌ای اعلام بازنشستگی کرد. زلاتان ایبراهیموویچ در ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۴۱ سالگی از فوتبال حرفه‌ای اعلام بازنشستگی کرد در حالی که ۴۹۶ گل در ۸۲۷ بازی باشگاهی به ثمر رساند و همچنین نام خود را با ۶۲ گل در ۱۲۲ بازی به عنوان بهترین گلزن تاریخ سوئد ثبت کرد.

سسک فابرگاس و داوید سیلوا که هر دو از مهره‌های کلیدی نسل طلایی اسپانیا بودند در تیر ۱۴۰۲ از فوتبال حرفه‌ای کناره‌گیری کردند. آنها به اسپانیا در قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۰ و قهرمانی متوالی اروپا در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ کمک کردند. فابرگاس در ۷۳۹ بازی باشگاهی ۱۲۵ گل و ۲۱۷ پاس گل به ثمر رساند و ۱۵ گل در ۱۱۰ بازی برای تیم ملی اسپانیا به ثمر رساند و در ۳۵ سالگی اعلام بازنشستگی کرد. هموطن او سیلوا که در باشگاه انگلیسی منچسترسیتی به شهرت رسید، در سن ۳۷ سالگی به دلیل مصدومیت شدید زانو بازنشسته شد. او در ۷۴۴ بازی باشگاهی ۱۲۱ گل و ۱۹۴ پاس گل به ثمر رساند، به همراه ۳۵ گل در ۱۲۵ بازی برای تیم ملی اسپانیا.

جانلوئیجی بوفون در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ در سن ۴۵ سالگی و بعد از ۲۸ سال بازی در سطح حرفه‌ای از فوتبال خداحافظی کرد.

مهم‌ترین فوتبال خارجی در سال ۱۴۰۲/ توپ طلای هشتم برای مسی و سه‌گانه سیتی

قهرمانی میزبانان جام ملت‌های آسیا و آفریقا
زمستان سالی که گذشت مسابقات جام ملت‌های آسیا و آفریقا ۲۰۲۳ با کمی تأخیر برگزار شد. نکته جالب اینکه در آسیا در میان غول‌هایی مثل ژاپن، کره‌جنوبی، ایران و عربستان، این قطر بود که با تین‌تین مارکس قهرمانی را جشن گرفت تا برای دومین دوره متوالی و این مرتبه در خانه، عنابی‌ها جام را بالای سر ببرند.

اتفاق عجیب‌تر در آفریقا رخ داد، وقتی که ساحل‌عاج پس از کسب نتایج ضعیف در مرحله گروهی و با وجود صعود سخت از این مرحله، با ژان لوئی گاسه قطع همکاری کرد و امرسون فائه سرمربی موقت‌شان این تیم را به جام قهرمانی رساند.

مهم‌ترین فوتبال خارجی در سال ۱۴۰۲/ توپ طلای هشتم برای مسی و سه‌گانه سیتی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =