ماده مخدر گل

نه تازه است و نه قدیمی . همان ماری جوآنا است که اسمش اغوا کننده تر شده است . ماده مخدری که این روزها نقل مجالس است و خیلی ها می گویند که اعتیاد آور نیست، اما برگ جدیدی از اعتیاد را رو کرده است تا جایی که چندی پیش افزایش کشف "گل" در کشورسردار مسعود زاهدیان، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اعلام کرد که تغییری در الگوی مصرف مواد مخدر درحال شکل‌گیری است؛ در حوزه مصرف مخدر گل که یکی از مشتقات گیاه شاهدانه است افزایش مصرف مشاهده می‌شود و گرایش به سمت استفاده از این ماده قابل توجه است. به گفته او مصرف گل در میان دانشجویان دبیرستانی‌ها و جوانان افزایش پیدا کرده است که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر این موضوع در حال بررسی است.

به گزارش ایراسین - ماده ای که میزان کشفیات آن نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. موضوعی که اکنون ابعاد جدی به خود گرفته است چرا که نه فقط مردان بلکه زنان و دختران را نیز آلوده خود کرده و به نوعی یک ماده شادی آور فانتزی به شمار می رود.

جالب اینجاست که این ماده در اذهان عمومی اعتیاد آور و خطرناک نیست اما به نسبت مخدرهای دیگر همان قدر اعتیاد آور و خطرناک و توهم زا است، ولی به خاطر نام غلط اندازی که دارد زیاد جدی گرفته نمی شود.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان، قاچاقچیان به تغییرات مختصر و افزودن به 'دز' و 'خلوص' مواد مخدر ، مواد اعتیاد آور با اسامی جدید تولید و راهی بازار می کنند.

ماده مخدر "گل " همان شاهدانه طبیعی یک جنسیتی (نر یا ماده) بوده ،ولی قاچاقچیان با ایجاد تغییراتی ژنتیکی در آن، این گیاه را به دو جنسیتی (نر و ماده) تغییر داده و مخدر صنعتی گل را تولید کرده اند.

ماده ای که سیستم مغز را در دراز مدت مختل کرده و از دیگر عوارض آن می توان توهم عصرگاهی، تپش قلب، اضطراب و وحشت زدگی را عنوان کرد با توجه به اینکه طبق بررسی های صورت گرفته قدرت توهم زایی مخدر صنعتی گل، هفت برابر بیشتر از شاهدانه طبیعی است و برخلاف شاهدانه اعتیاد آور است.

دومین مخدر مصرفی کشور

اکنون گل به عنوان دومین مخدر مصرفی کشور به شمار می رود و با توجه به ترانزیستی بودن اصفهان مصرف این ماده خطرناک در اصفهان هم کم از دیگر شهرها نیست.

براساس آخرین «شیوع شناسی» تعداد معتادان کشور به بیش از ۲ میلیون و 808 هزار مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده است؛ این درحالی است که ماری جوآنا و مشتقات آن شامل گل، گرس، علف با ۱۱.۹ درصد، پس از تریاک دومین مواد مخدر مصرفی در میان مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر در کشور اعلام شده است.

این گیاه با دارا بودن حداقل 24 درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی دارای اثرات اعتیادآور برای مصرف ‌کننده است در حالیکه ماری‌جوانای معمولی (غیر طبی) که از برگ گیاه شاهدانه حاصل می‌شود، دارای کمتر از8 درصد ماده مخدر تتراهیدروکانا بینول بوده لذا اثرات سوء مصرف نوع طبی آن را بدنبال ندارد.

این خصوصیات مسئولان را نیز نگران کرده است شاید به همین خاطر است که رییس اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در مورد شیوع این ماده مخدر شیب ابتلای زنان به اعتیاد را تند ارزیابی کرد و گفت: نقش پیشگیرانه در بحث مواد مخدر در زنان باید پررنگ شود.

مرضیه فرشاد با اشاره به تفاوت اعتیاد در زنان و مردان گفت: عود اعتیاد در زنان چندین برابر بیشتر از مردان می باشد اما ورود به رفتارهای پرخطر در زنان کمتر از مردان معتاد است.

وی تصریح کرد: صرف ابراز نگرانی برای اعتیاد زنان کافی نیست، بلکه ورود دستگاههای مختلف به امر پیشگیری و کاهش این آسیب بسیار مهم است.

این مسوول تاکید کرد: ما در پی ایجاد رویکرد واحد مسئولان دستگاههای دولتی و کارشناسان و همسو کردن آنها با اعتیاد هستیم زیرا نقشه راه در اعتیاد بسیار کلی است.

جایگزین شیشه

این ماده مخدر اکنون جایگزین ماده توهم زای شیشه شده است. محمدرضا قدیرزاده، روانپزشک و درمانگر اعتیاد با بیان آنکه متاسفانه در حال حاضر مصرف گل در کشور به شدت افزایش یافته و همانطور که پیش بینی می‌کردیم دومین ماده مصرفی کشور اعلام و جایگزین شیشه شده است گفت: اینکه در حال حاضر مصرف کانابیس و مشتقات آن رتبه دوم مواد مصرفی در کشور را به خود اختصاص داده باعث خوشحالی بسیاری شده است، زیرا فکر می‌کنند اینکه گل جایگزین شیشه شده است، خیلی جای خوشحالی دارد که البته این مسئله را قبول ندارم.

این کارشناس و درمانگر اعتیاد ادامه داد: اینکه تبعات شیشه نسبت به مصرف گل و حشیش بسیار بیشتر است، باعث می‌شود بسیاری از این جایگزینی خوشحال باشند اما باید بدانیم گروه سنی که در حال حاضر مصرف کننده گل، حشیش و ماری جوانا هستند در سنین پایین‌تری قرار دارند. باوجود آنکه سن مصرف در حال حاضر به طور رسمی اعلام نشده اما متاسفانه آنچه که ما می‌بینیم نشان دهنده آن است که سن مصرف به دبیرستان کشیده شده است و به طور کلی از سنین 15 سالگی به بعد شاهد افزایش شیوع مصرف کانابیس هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =