چادرملو

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در آیین انتقال آب خلیج فارس به اردکان یزد گفت: بعد از انتقال آب به گلگهر سیرجان که در ۱۵ آبان ماه امسال انجام شد، اکنون آب به اردکان یزد خواهد رسید و پشتوانه ای برای سرمایه گذاری ۷۴هزار میلیارد تومانی شرکت چادرملو است.

به گزارش ایراسین، ناصر تقی زاده افزود:  اکثر معادن بزرگ ایران در فلات مرکزی قرار دارند و هنوز بخش زیادی از این معادن ناشناخته هستند و برای توسعه آنها با توجه به خشکی منطقه نیاز به تامین آب پایدار داریم که امیدواریم با استفاده از این طرح بتوانیم آب را برای توسعه فلات مرکزی و مناطق کویری و محروم کشور تامین کنیم.

وی افزود: با استفاده از این طرح و اجرای آن، ما نسبت به انتقال فناوری و تکنولوژی در زمینه ساخت پمپاب ، شیرآلات خودکفا شدیم و امیدواریم برای خط دوم و سوم از خرید خرید خارجی بی نیاز شویم.

وی ادامه داد: طول خط انتقال آب از مجتمع مس سرچشمه تا چادرملو ۳۷۲ کیلومتر است و احداث ۴۰ کیلومتر خط انتقال نیرو را داشتیم.

تقی زاده افزود: به اطلاع مردم اردکان و یزد این موضوع مهم را می‌رسانم که انتقال ۵۰میلیون متر مکعب در سال وجود دارد و خط فرعی از مهریز تا به آباد نیز در محل معدن چادرملو در دست انجام است و در فروردین ماه به مرحله اجرا خواهد رسید.

تقی زاده با اشاره به اینکه این اب بیش از نیاز فعلی است ‌افزود: با توجه به تاکیدی که بر توسعه چادرملو وجود دارد، ۷۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید شرکت چادرملو را در دست بررسی داریم و در واقع این آب پشتوانه سرمایه گذاری ۷۴هزارمیلیارد تومانی چادرملوست.

تقی زاده گفت: سرمایه گذاری روی این پروژه سال ۹۲ شروع شد و در سال ۹۴ علیرغم ارزان بودن محصولات فولادی، شرکت گلگهر به عنوان بانی اصلی طرح، ۹۰ میلیون یورو از محل صادرات خود به این طرح اختصاص داد و به دنبال آن آن سایر سهامداران نیز برای اجرای آن تلاش کردند.

مدیرعامل چادرملو در ادامه از مرحوم پاشایی فام؛ مدیرعامل وقت بانک سپه ، محمد جلال مآب،مدیرعامل وقت گل‌گهر، محمود نوریان مدیر عامل وقت شرکت چادرملو  و آقایان مرادعلی زاده ، بنی‌اسدی و دکتر یاری مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس بعنوان انسان‌های شجاعی که جسارت به خرج دادند و گام های اول را برای این  پروژه ملی برداشتند تقدیر و تشکر کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری معتقد بودند این پروژه توجیه اقتصادی ندارد، اما با ایمان و باور و جسارتی که در بین بنیانگذاران این طرح وجود داشت، این ریسک بزرگ انجام شد، افزود: نباید فراموش کنیم این پروژه عظیم در اوج تحریمها محقق شد. موفقیت این پروژه تنها به انتقال آب شیرین به فلات ایران و شرق کشور خلاصه نمی شود بلکه موضوع مهم که از دستاوردهای  این طرح عظیم است و باید به آن توجه داشت، انتقال فناوری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =