• ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
  • کد خبر: 10954
  • readingTime: ۵ دقیقه
محیط زیست فولاد مبارکه

در میان شرکت های ایرانی، فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت پیشرو از ابتدا توجه ویژه‌ای به مسوولیت‌های اجتماعی خود داشته و همواره در تمام فرآیندهای خود سعی کرده است در قبال جامعه مسوولانه عمل کند.

به گزارش ایراسین؛ اینکه شرکت ها فقط نسبت به سهامداران خود مسئول نیستند و در مقابل کل جامعه ای که در آن فعالیت می کنند مسئولیت دارند به بخش مهمی از ادبیات و فرهنگ شرکت‌ها تبدیل شده است؛ تعهدی که به یک گفتمان تحت عنوان «مسئولیت اجتماعی» تبدیل شده است. استفاده از منابع طبیعی، منابع انسانی و منابع اقتصادی جامعه، با خودش مسئولیت ایجاد می کند، زیرا هرچقدر از توانمندی‌های طبیعی زمین بیشتر استفاده شود، فرصت و منابع برای نسل‌های آینده که باید در همین زمین زندگی کنند، کمتر خواهد شد.

لذا شرکت‌ها وظیفه دارند با تاکید بر تعهدات زیست محیطی و اجتماعی اقداماتی را در پیش بگیرند که در کنار تامین نیازهای امروز کمترین تعارض را با توانایی نسل‌های آینده در تامین نیازهایش داشته باشد و محیط پیرامونی که از آن بهره مند می شوند را به محیط بهتر و دلپذیرتری تبدیل کنند و فقط به فکر سودآوری و منفعت بیشتر خود و سهامدارن خود نباشند.

مسئولیت اجتماعی شرکت ها (Corporate Social Responsibility) که به اختصار: CSR شناخته می شود، مقوله ای مهم در مدیریت کسب و کارها بوده و ظرف چند دهه اخیر با سرفصل هایی چون توسعه پایدار، کسب و کار سبز، اقتصاد دیجیتالی و... ارتباط عمیقی پیدا کرده است و امروزه اینکه چقدر فعالیت های یک بنگاه های اقتصادی در راستای حمایت از حقوق انسان ها و جامعه، محیط زیست، حقوق حیوانات و ... است زیر ذره بین تیزبین افکار عمومی است.

در گذشته اثربخشی شرکت‌ها بر اساس معیارهای چون سود مالی و منفعت‌های فردی برای سهامداران سنجیده می‌شد و مصرف بیش از حد منابع برای ایجاد آورده بیشتر بدون در نظر گرفتن تبعات آن بر جامعه و محیط زیست انجام می‌گرفت. اما امروزه روابط سازمان‌ها با محیط اجتماعی و محیط زیست دچار تغییرات اساسی شده و در حوزه قوانین و مقررات مقررات بازتعریف اساسی بین جامعه و بازار و سهیم کردن توسعه جامعه در سود حاصل از فعالیت شرکت ها به وجود آمده است و رابطه شرکت‌ها و جامعه در حیطه کارکردی و نقش ها دچار تحول شده است. این تغییرات، شرکت‌ها را متوجه این مسئله کرده است که تضمین موفقیت بلندمدت شان، نیازمند توجه بیشتر و افزایش نقش‌شان در حل مسائل و مشکلات محیط زیستی و اجتماعی است. به همین سبب، شرکت‌های بزرگ و موفق، روز به روز توجه‌شان را به وظایفشان در حیطه مسئولیت بیشتر کرده و اقدام‌هایی از قبیل متعهد شدن به استانداردها، سرمایه‌گذاری‌ها در جامعه، بهبود مستمر فعالیت‌ها، راضی نگه داشتن ذی‌نفعان و انتشار مرتب گزارش‌های عملکرد اجتماعی و محیط زیستی را در اولویت کارهای خود قرار داده اند.

معمولا شرکت های بزرگ چند ملیتی، سالانه گزارش مسئولیت اجتماعی (CSR Annual Report) را منتشر می کنند تا به مخاطبان خود (اعم از سهامداران یا ذی نفعان) اعلام کنند که فعالیت یکسال اخیر آنها، تا چه اندازه محیط زیست و استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی را حمایت کرده و محصول نهایی آنها، عاملی تخریبی برای آینده بشریت نبوده است.

به عنوان مثال شرکت سیسکو که یکی از شرکتهای بزرگ فعال در دنیای تکنولوژی است اخیرا گزارشی در مورد مسئولیت های اجتماعی خود در چند سال اخیر ارایه داده و میزان اثرگذاری این سیاست روی جامعه را اعلام کرده است. بر اساس این گزارش از سال ۲۰۱۶ تا انتهای سال ۲۰۲۰ این شرکت  توانسته است روی ۵۲۷  میلیون نفر در دنیا تاثیر مثبت بر جای بگذارد. طبق برنامه ارایه شده توسط سیسکو تا سال ۲۰۲۵ باید یک میلیارد نفر از مردم دنیا از منافع حاصل از شرکت سیسکو بهره مند شده باشند که این بهره مندی از طریق اجرای برنامه های این شرکت در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام خواهد شد.

در میان شرکت های ایرانی، فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت پیشرو از ابتدا توجه ویژه‌ای به مسوولیت‌های اجتماعی خود داشته و همواره در تمام فرآیندهای خود سعی کرده است در قبال جامعه مسوولانه عمل کند.

به عنوان مثال یکی از اهداف کلان این شرکت در کنار توسعه کمی در ظرفیت‌ها و افزایش تنوع و کیفیت محصولات، بهبود مستمر وضعیت زیست‌محیطی شرکت بوده است. تدوین الگوی مدیریت زیست‌محیطی جهت بهبود مداوم عملکرد زیست‌محیطی فعالیت‌ها، گسترش و نگهداری از ۱۶۰۰ هکتار (۲/ ۵ برابر حداقل میزان توصیه‌شده) انواع گیاهان، آبیاری بیش از ۷۵درصد از فضای سبز مذکور از طریق پساب‌های تصفیه‌شده، اجرای پروژه عظیم ایجاد شبکه و جمع‌آوری و هدایت پساب‌های ۹ شهر از جمله شهرستان‌های مبارکه و لنجان و ارتقای تصفیه‌خانه پساب‌های شهرهای منطقه مجاور شرکت با بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری (۴۵۰ میلیارد تومان داخلی و ۱۰ میلیون یورو ارزی) تنها بخشی از اقدامات این شرکت در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی این شرکت در زمینه محیط زیست است.

مشارکت در طرح جامع مترو اصفهان (مبارکه‌مجلسی-بهارستان) با کمکی بالغ بر ۵ میلیارد تومان، تهیه و توزیع ۱۶۰۰ تبلت بین دانش‌آموزان نیازمند با هماهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، مشارکت در طرح‌های مواسات و کمک‌های مومنانه با همکاری ائمه جمعه و فرماندهان حوزه مقاومت شهرستان‌های هم‌جوار و مرکز استان، احداث بیش از ۲۹ مدرسه در منطقه پیرامون با هماهنگی آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس استان، تهیه و توزیع بیش از ۱۰ هزار بسته نوشت‌افزار فرهنگی به ارزش یک و نیم میلیارد تومان بین دانش‌آموزان توانخواه استان در سال‌های ۹۸ و ۹۹ و اقدام مشابه در سال‌های قبل از جمله اقدامات شرکت فولاد مبارکه در حوزه آموزش است.

احداث ساختمان پایگاه امداد و نجات بین‌شهری سازمان هلال‌احمر سه‌راهی مبارکه (پلیس‌راه اصفهان-شیراز)،‌ اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور تکمیل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) اصفهان، برگزاری گلریزان ویژه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد طی سال‌های ۹۳ تا ۹۸ به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان و فراهم آوردن زمینه بازگشت ۱۱۴۷ نفر زندانی به آغوش گرم خانواده‌های خود، سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیاردتومانی در پروژه احداث ایستگاه راه‌آهن ریز و اتصال خط ریلی فولاد سبا به شبکه ریلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیاردتومانی در تکمیل و به بهره‌برداری رساندن ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان، انجام بیش از ۵۰ طرح عمرانی جاده‌ای در منطقه پیرامون به منظور توسعه بهینه‌سازی و ایمن‌سازی جاده‌های اطراف با صرف ده‌ها میلیارد تومان هزینه از ابتدای ساخت تاکنون و آزادسازی اراضی متعلق به شرکت جهت تکمیل احداث بزرگراه کنارگذر غرب استان اصفهان از دیگر خدمات و اقداماتی است که فولاد مبارکه اصفهان در راستای رسیدن به بستری برای خدمات اجتماعی انجام داده است.

از دیگر اقدامات ارزشمند این شرکت می توان به پشتیبانی از بیماران کرونایی تامین اکسیژن بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان و برخی از بیمارستان‌های خارج از استان تا پایان سال جاری به میزان ۷۰ تن و ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد که این اقدام در کنار مساعدت ۱۰۰ میلیاردتومانی به بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشت و درمان جهت خرید تجهیزات و مواد ضدعفونی‌کننده حوزه بیماری کرونا اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =