شهیدی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدام کشور برای انتقال آب خلیج‌فارس تا کرمان برای تامین آب صنایع، گفت: بر اساس آمارها بخش صنعت تنها ۵ درصد منابع آبی را مصرف می‌کند و در صورتی که بتوانیم همین میزان آب را از منابع آبی پیرامونی تامین کنیم، قطعا در کاهش میزان فرونشست دشت‎ها مؤثر خواهد بود.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی سازمان زمین شناسی، علیرضا شهیدی در خصوص آخرین وضعیت انتقال آب دریای‌خزر با بیان اینکه این طرح به طور جدی اجرایی نشده، افزود: ولی آنچه که مهم است، طرحی مطرح شده برای انتقال آب از خلیج‌فارس به سمت دشت‌های مرکزی در دستور کار است که در ماه‌های آینده آب این حوضه آبریز تا منطقه کرمان کشیده خواهد شد.

وی ادامه داد: قرار است از این آب در بخش‌های صنعتی استفاده شود که این خبر خوبی است که می‌توانیم از آب‌های پیرامونی در بخش‌های کشاورزی و یا صنعتی استفاده شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه انتقال آب خلیج‌فارس تا کرمان ممکن است در میزان فرونشست دشت‎ها اثرگذار نباشد، یادآور شد: بخش صنعت تنها ۵ درصد میزان آب موجود در کشور را مصرف می‌کند، ولی همین اندازه اگر بتوانیم آب مورد نیاز صنایع را از منابعی مانند خلیج فارس تامین کنیم، قطعا در کاهش فرونشست زمین اثرگذار خواهد بود.

شهیدی با تاکید بر اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور متولی شناسایی آب کارست برای شرب است، خاطر نشان کرد: آب‌های کارستی، آب‌های غیر متعارف هستند که کیفیت بالایی دارد و در بسیاری از کشورها از این منابع به عنوان منبع آب شرب استفاده می‌شود.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور یادآور شد: ما نیز در چند استان کشور فعالیت در زمینه شناسایی این منابع را به پایان رساندیم و در آخرین پروژه در استان‌های کردستان و کرمانشاه منابع آب کارست را مشخص کردیم.

وی در خصوص میزان حجم آب‌های کارست موجود در کشور با بیان اینکه در این زمینه نمی‌توانیم برآوردی داشته باشیم، توضیح داد: آب‌های کارست، منابع آبی غیرمتعارفی هستند که به میزان بارندگی بستگی دارند و در صورتی که در سالی میزان بارندگی زیاد باشد، حجم آب چشمه‌ها زیاد است، ولی در صورت خشکسالی، حجم آب این منابع کاهش می‌یابد؛ از این رو میزان حجم این آب‌ها میزان مشخص و ثابتی نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به بیان آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و با بیان اینکه این سازمان یکی از اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه است، اظهار کرد: مطالعات ما نشان می‌دهد که با مدیریتی که در زمینه تامین آب دریاچه ایجاد شده، آب آن روز به روز نسبت به گذشته بهتر شده و حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد مساحت سال‌های گذشته این دریاچه را توانسته به دست آورد.

وی ضمن ابراز امیدواری از این که با تداوم بارندگی‌ها سطح دریاچه به مساحت اصلی بازگردد، افزود: در حال حاضر تراز آب نسبت به سال‌هایی که این دریاچه خشک شده بود، افزایش یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =