• ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
  • کد خبر: 9019
  • readingTime: ۳ دقیقه
کرونا

کرونا نشان داد جهان آمادگی لازم برای مقابله با اینگونه همه گیری ها را ندارد و لازم است کسب و کارها به سمت آینده نگری دقیق تری پیش بروند و از تجربیات این دوران به خوبی استفاده کنند، زیرا درس های چگونه ایستادن در تندبادها ما را در مقابل بحران های آینده مقاوم تر خواهد کرد.

یادداشت:

شیوع ویروس کرونا تاکنون بیشتر از ۱۸۰ کشور جهان را با بحران مواجه ساخته است. بحرانی که از بعد جهانی و فراگیری آن از جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه است. قرنطینه خانگی، فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش ساعات کار، آموزش از راه دور و... همه راهکارهایی است که کشورهای مختلف برای مقابله با این پاندمی در پیش گرفته اند. اقدامات که عرضه، تولید و تقاضا را در اقتصاد جهانی تحت تاثیر قرار داده و ممکن است با آینده ای نامعلومی که این ویروس با خود به همراه داشته، به سمت یک بحران انسانی در ابعاد روانشناختی پیش برود.

قطعاً این ویروس جهان را به قبل و بعد خود تقسیم خواهد کرد، اما در طول تاریخ بارها این مسئله ثابت شده که بحران ها همواره فرصتی برای نوآوری است و شرکت های خلاق در زمان کرونا توانسته اند این موضوع را به اثبات برسانند. آنها شیوه های مدیریتی خلاقانه ای را برای مدیریت این دوره در نظر گرفته اند تا چشم انداز بهتری برای آینده ترسیم کنند اما در مجموع کرونا نشان داد جهان آمادگی لازم برای مقابله با اینگونه همه گیری ها را ندارد و لازم است کسب و کارها در مورد آن به سمت آینده نگری دقیق تری پیش بروند و از تجربیات این دوران به خوبی استفاده کنند، زیرا درس های چگونه ایستادن در تندبادها ما را در مقابل بحران های آینده مقاوم تر خواهد کرد. 

 باید به این سمت برویم که تحولی در جامعه و کسب و کارها رخ بدهد. البته که این تحولات در حوزه هایی مثل آموزش های آنلاین، خرید، کسب و کار های برخط و... نمود بیشتری دارد، اما نباید به این حوزه ها محدود شد. باید اتفاقات اساسی در زنجیره تامین شرکت ها بیفتد و از برنامه ریزی شرکت های بزرگ جهان درس بگیریم. نباید مغلوب ابهام و آشفتگی ناشی از بحران شویم و باید به دنبال کشف قوانین در این دوره ها باشیم. مدیران باید از پرسنل خود راهکارهای خلاقانه برای بقای سیستم بخواهند و کارهای تیمی مخصوصاً در زمینه های فکری نیاز خودشان را بیشتر نشان می دهد. باید اقدامات ابتکاری در زمینه سرمایه انسانی، زنجیره تامین، بازاریابی و فروش، مباحث مالی و... در شرکت ها رخ دهد.

اما کرونا باعث تغییر فضای کسب و کار و رواج پدیده دورکاری اجباری هم شده است و این منجر به حذف مناسبات ناکارآمد و بیهوده در سازمان ها و شرکتها شده و جایشان را نیازهای واقعی و درک بهتر نسبت به آینده پر کرده است. اما درک این نکته از سوی مدیران شرکت ها و سازمان ها ضروری است که اینگونه بحران ها به شدت انرژی بر و باعث فرسایش و مشکلات روحی و روانی برای پرسنل شرکت ها خواهد شد. لذا در جریان پاندمی کرونا یا بحران های شبیه آن مخصوصاً اگر با فقدان و از دست رفتن برخی از پرسنل شرکت همراه شده باشد نیاز به سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد. چرا که پرسنل به معنی واقعی کلمه سرمایه انسانی هر شرکتی هستند و باید برای ارائه خدماتی در این زمینه برای آنها برنامه ریزی کرد زیرا بسیاری از نیروها در این بحران ها با افسردگی، مشکلات مالی و نا امیدی نسبت به آینده مواجه خواهند شد که این قطعا روی کیفیت کار آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت. لذا باید این کارها متناسب با خلاقیت و توان مالی هر شرکت تنظیم شود اما باید بدانیم کار نباید به یک هفته مرخصی با حقوق و... ختم شود باید روی مباحث فرهنگی و روانشناسی تمرکز کرد و به فکر بالابردن روحیه افراد و پرسنل بود و البته از مسائل معیشتی آنها در این ایام سخت غافل نبود، زیرا همدلی و حمایت از کارکنان بر تعهد بلند مدت آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 این موضوع در مورد مشتریان نیز صادق است و باید مدیران شرکت ها برای کاهش دغدغه مشتریان اقدامات موثری در نظر بگیرند و راهکارهایی مثل پرداخت راحت تر و درازمدت تر برای آنها وضع کنند و به مسئله روحی و روانی نه به عنوان یک رفع تکلیف بلکه با همراهی وهمدلی از سوی شرکت ها همراه باشد. این کار می تواند با یک شیوه ارتباطی متفاوت از ایمیل و اس ام و اس و... انجام شود شاید اهدای یک بسته فرهنگی یا یک پک سلامت و... و این به نگاه و ایده شما در شرکت بر می گردد. به هر حال به یاد داشته باشید تمام تندبادهای تاریخی یک روز به پایان می رسد و آینده ای روشن از پس تجربه دوران تلخ طلوع خواهد کرد اگر از تجربه زیسته در بحران ها برای آینده ره توشه برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =