• ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
  • کد خبر: 34809
  • readingTime: ۲ دقیقه

گزارش اختصاصی ایراسین؛

بهار سبز مس در زمستان سرد انرژی

آیا قیمت مس به بالاتر از ۱۰ هزار دلار باز می‌گردد؟
مس

زمستان سرد انرژی در سال ۱۴۰۱ با بهار سبز فلزات اساسی به‌خصوص مس همراه بود تا با افزایش تقاضا داخلی و خارجی و همچنین دوپینگ نوسان نرخ ارز، درآمد تولیدکنندگان داخلی با رشد کم‌سابقه‌ای همراه باشد. اگرچه اخبار بازارهای جهانی حکایت از رشد تقاضا برای مس در سال آینده دارد.

به گزارش ایراسین، نرخ مس در بازارهای جهانی بر مدار صعودی قرار دارد و باوجود ریزش قیمت در نیمه اول سال، در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ نرخ مس به روند صعودی بازگشت و حالا در یک قدمی ۹ هزار دلار نوسان می‌کند. اگرچه ۱۲ ماه قبل یعنی در اسفند ۱۴۰۰ مس جهانی بالاتر از ۱۰ هزار دلار معامله می‌شد ولی با افزایش تقاضای جهانی پیش‌بینی‌های بسیاری از افزایش قیمت مس تا ۱۰ هزار دلار طی سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ مطرح می‌شود. با این محدوده ۱۰ تا ۱۱ دلار به‌عنوان یک سقف تاریخی و مهم برای مس وجود دارد و گذشتن از آن آسان نخواهد بود.

نمودار قیمت مس در بازارهای جهانی نشان می‌دهد مس طی دهه‌ گذشته پس از ورود به کانال بالاتر از ۱۰ هزار دلار دچار ریزش قیمت شدیدی شده ‌است، سال گذشته نیز وقتی قیمت مس به ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار رسید با سرعت تا کانال ۷۲۰۰ دلار ریزش کرد. اگرچه امروز مس ۹ هزار دلاری با اخبار مثبت در بازارهای جهانی پر تقاضاست و این شانس را دارد تا یک‌بار دیگر سقف ۱۰ هزار دلار را در آینده‌ای نزدیک تجربه کند.

مس با دوپینگ دلار در بورس کالا

بهار مس در زمستان سرد انرژی در کنار کاهش ارزش پول ملی، درآمد تولیدکنندگان داخلی را افزایش داد تا صنایع داخلی بهمن امسال با مس ۹ هزار دلاری درآمد بیشتری نسبت بهمن سال گذشته داشته است. برای مثال بر اساس گزارش مالی شرکت‌ها در سامانه کدال، بهمن‌ماه امسال درآمد شرکت ملی مس ایران نسبت به دی‌ماه امسال و بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به ترتیب ۴۶% و ۲۱% رشد داشت یا شرکت صنایع مس شهید باهنر در بهمن‌ماه امسال نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته ۹۰% درآمد بالاتری داشت.

نسبت عرضه به تقاضا در بورس کالا برای کاتد مس نیز از عطش خریداران خبر می‌دهد؛ تا جایی که در آخرین عرضه سال ۱۴۰۱ کاتد مسی با دلار ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. ادامه این روند برای سال ۱۴۰۲ با رشد سودآوری شرکت‌های فعال در حوزه مس همراه خواهد بود درحالی‌که قیمت سهام این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به رشد درآمد آن‌ها تغییر چندانی نداشت.

مس در بهار ۱۴۰۱

اخبار مثبت مس در بازار فلزات اساسی تقاضا برای این فلز را هرروز تقویت می‌کند. سال گذشته وقتی مس به قیمت ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار رسید و برگشت خورد، حوزه مسکن در کشور چین راکد بود و اخبار منفی بسیاری از آن منتشر می‌شد ولی در زمستان امسال پس از ۲۰ ماه متغیرهای مسکن در چین مثبت شده است. در کنار این مسئله شاخص مدیران خرید حوزه تولید چین نیز در ماه فوریه به بالاترین سطح در ۱۳ سال اخیر رسیده است و فعالین بازارهای جهانی به رشد تقاضا برای فلزات از سوی چین امیدوار هستند. بعضی از کارشناسان این حوزه مدعی‌اند با احتمال رشد تقاضا از طرف چین، مس طی ماه‌های آینده به بالاتر از ۱۰ هزار دلار باز می‌گردد در مقابل اقدامات کانادا بزرگ‌ترین چالش مس برای ۳ ماه آینده خواهد بود.

کانادا طی ماه‌های گذشته اقدامات بسیاری برای متوقف کردن سرمایه‌گذاران چینی انجام داد و ادامه این اقدامات می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای فلزات جهانی باشد. اقدامات کانادا با انتقاد بسیاری از سرمایه‌گذاران این کشور همراه بوده است اما بااین‌حال بیشتر متغیرها در بازارهای جهانی در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ به نفع صعود مس است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =