کدیور

رشد بورس در هفته پایانی دی‌ماه ضعیف شد و اگر چه مقاومت روانی یک میلیون و ۶۰۰ هزار شاخص کل بورس شکسته شد ولی پس از این شکست سرعت رشد قیمت‌ها کاهش یافت. یک کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دارد اگر اتفاق پیش بینی نشده‌ و عمدتا غیر اقتصادی رخ ندهد روند بازار تا نیمه اول سال آینده صعودی است.

به گزارش ایراسین، شاخص کل بورس از نیمه اول آبان ماه وارد فاز صعوی شد تا شاخص کل از یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد در گام اول تا یک میلیون و ۴۲۶ هزار واحد رشد کند. فعالان بازار نیمه اول دی‌ماه نگران مقاومت شاخص در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بودند زیرا در چندین مرحله تلاش بورس برای بدست آوردن این محدوده ناموفق بود. دی‌ماه بازی عوض شد تا شاخص کل پر قدرت این مقاومت را پشت سر بگذارد. پس از فتح این قله سرعت رشد شاخص کل کاهش پیدا کرد تا احتمال اصلاح قیمتی یا حتی ریزش قیمت‌ها در بورس بیشتر شود. در معاملات اولیه روز هفته نیز دماسنج بازار افت ۳۱ هزار واحدی را به ثبت رساند در حالی که مظنه بازار طلا و ارز نزولی نبود!

آیا روند صعودی بورس ادامه دارد است؟ پاسخ بیشتر کارشناسان به این سوال مثبت است. علیرضا کدیور کارشناس بازار سرمایه در مورد روند آینده بازار سرمایه به ایراسین گفت: «اگر اتفاق پیش بینی نشده‌ و عمدتا غیر اقتصادی رخ ندهد من روند بازار را در این دو ماه باقی مانده تا پایان سال و در نیمه اول سال آینده صعودی می‌دانم» کدیور مسائلی مانند برجام، نرخ ارز، لایحه بودجه سال آینده و قیمت جهانی مواد خام از جمله متغییرهای موثر بر بازار سرمایه دانست. فعالان بازار سرمایه نیز با توجه به نرخ فعلی دلار در بازار آزاد عقیده دارند بازار سرمایه جای زیادی برای رشد دارد.

با گذشت دو سال از ریزش تاریخی بازارها در سال ۹۹، نرخ دلار و سکه سقف تاریخی سال ۹۹ را شکسته‌اند و تا بیش از ۵۰ درصد رشد کرده‌اند ولی شاخص کل بورس هنوز با سقف قبلی خود فاصله دارد. کدیور کارشناس بازار سرمایه در مورد احتمال شکست سقف ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار واحد شاخص کل در سال جاری گفت: «شاخص کل تا سقف قبلی حدود ۲۰ درصد فاصله دارد، شکست این سقف دست نیافتنی نیست ولی احتمال شکست را تا پایان سال زیاد نمی‌بینم.» بعضی از کارشناسان بازار سرمایه نیز در صفحات شبکه‌های اجتماعی از احتمال اصلاح بورس طی هفته‌های آینده می‌گویند. این کارشناسان عمدتا محدوده یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد را یک محدوده مقاومتی برای شاخص کل می‌دانند و عقیده دارند این ناحیه با برخورد اول نمی‌شکند. با این حال در میان فعالان بازار سرمایه کمتر کسی روند آتی بازار را نزولی می‌داند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =