• ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
  • کد خبر: 32785
  • readingTime: ۴ دقیقه
تختال

شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا با سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی در تلاش است تا نیازهای صنعت را به مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها رسانده و آن‌ها را برطرف کند.

به گزارش ایراسین به نقل از می‌متالز، مقداد ملکی مدیرعامل شرکت راشا اظهار کرد: شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در سال ۹۸ با سرمایه گذاری مشترک هفت شرکت بزرگ آهن و فولاد کشور، از جمله گل گهر، چادرملو، گهرزمین، ارفع، فولاد خراسان، صبانور و سرمایه گذاری معادن و فلزات (ومعادن) و با شعار حلقه ارتباط پژوهش، فناوری و صنعت کار خود را آغاز کرد.

وی ادامه داد: هدف ما این است که از ظرفیت‌های پژوهشی، علمی و نخبگان کشور برای حل چالش‌های فناورانه زنجیره آهن و فولاد استفاده کنیم. در این حوزه کار بسیار سخت است، زیرا کارهای پژوهشی کارهای جدید و نویی هستند و ما هم به دنبال توسعه تکنولوژی هستیم.

ملکی تصریح کرد: در واقع ما به دنبال توسعه یا بومی سازی تکنولوژی‌های مورد نیاز و حل چالش‌های پیچیده هستیم و برای این هدف هسته‌های اصلی پژوهشی را در راشا با کمک نخبگان دانشگاهی و افراد باتجربه صنعتی ایجاد نموده ایم و به روش شبکه سازی تخصصی ارتباط موثری با مراکز دانشگاهی و تیم‌های فناور برقرار کرده ایم.

به گفته وی، پروژه شاخص این مجموعه که امسال در جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد از آن رونمایی شد، بحث خط فناورانه فرآوری سرباره کوره قوس الکتریکی بود.

ملکی در این باره تصریح کرد: بر اساس این پروژه ما توانستیم سرباره را به طور کاملا اقتصادی فرآوری کرده و هم آهن محتوا و هم فازهای آهن دار را جدا کرده و محصول باقی مانده می‌تواند به عنوان ماده‌ای عاری از آهن در صنایع سیمان سازی و آسفالت و... استفاده کنند. در واقع با این روش ۱۰۰ درصد سرباره را مورد استفاده قرار می‌دهیم که با این کار یک معضل قدیمی و جدی واحدهای فولادسازی حل شده است.

وی اظهار کرد: از سویی دیگر مشکل زیست محیطی کارخانه‌ها نیز حل می‌شود. برای این پروژه با شرکت‌هایی همچون چادرملو، جهان فولاد، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان وارد مذاکره شده ایم که طرح اولیه پذیرفته شده و امیدوار هستیم تا پایان امسال، قراردادهای تجاری سازی آن را منعقد کنیم.

وی با اشاره به اینکه سه شرکت تخصصی در زیرمجموعه راشا ایجاد شده است که در حوزه مدیریت پسماندها، هوشمندسازی و دیگری در حوزه بهینه سازی فرآیندهای تولید است به موضوع هوشمند سازی اشاره کرد و گفت: انقلاب صنعتی چهارم در دنیا مطرح است و ایران نیز باید در این مسیر حرکت کند. هوشمندسازی نیز باید عملیاتی باشد تا بتوانیم از بحث هوشمندی برای افزایش بهره وری و بهبود فرآیندها استفاده کنیم. در این باره یک تیم هوشمندی را به مجموعه آوردیم و با ترکیبی از تیم فنی ما بیش از یک سال زمان صرف شد تا پروژه هوشمندسازی مدار آسیا کنی را با آن‌ها اجرا کنیم. اطلاعاتی که در حال حاضر به دست آورده ایم، با دقت ۹۶ درصد می‌تواند پارامترهای مورد نیاز صنعت را پیش بینی کند. یعنی در جاهایی که سنسوری وجود ندارد با کمک سیگنال های موجود و هوش مصنوعی می‌توانیم پارامترهایی را به اپراتور اعلام کنیم که سنسوری ندارد. این همان خلق سنسور مجازی است.

وی ادامه داد: این موضوع را پس از آنکه در مدار آسیا کنی موفق شدیم، یک پیشنهاد جدید به شرکت داده شد که موضوع هوشمندسازی مدول احیای میدرکس است. نکته مهم آن است که هیچ سنسوری برای اندازه‌گیری md (درجه فلزشدگی) آهن اسفنجی یا میزان کربن وجود ندارد، اما ما در تلاشیم آنلاین با استفاده از داده‌های سیستم، این موارد را پیش بینی کرده و به اپراتور اعلام نماییم و در فاز نهایی، با استفاده از این اطلاعات، تغییرات مورد نیاز سیستم را با ابزار هوش مصنوعی اعمال کرده و سیستم را کاملا هوشمند نماییم. این موضوع به افزایش ظرفیت و کیفیت کمک بسیاری می‌کند. البته امکان سنجی‌های اولیه با استفاده از سیگنال‌های یک واحد احیا و ارزیابی آن‌ها به کمک سرور اختصاصی خریداری شده برای این پروژه انجام شده و نتایج حاکی از امکان پذیری قطعی این هدف است.

ملکی تصریح کرد: موضوع دیگر بحث بهینه‌سازی فناورانه خطوط تولید است؛ که با نرم افزاری که شرکت آن را توسعه داده است، فرآیند را شبیه‌سازی کرده و نقاط ضعف و قوت طراحی در خطوط تولید واحدهای فرآوری و سیستم‌های حمل مواد را شناسایی می‌کند. پس از آن برای رفع نقاط ضعف راهکارهایی ارائه می‌دهیم که در برخی موارد با ارائه این راهکارهای فناورانه بیش از ۲۰ درصد ظرفیت تولید افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین درباره مدیریت انرژی نیز اظهار کرد: ما در حوزه انرژی دو پروژه داریم، اما متاسفانه در کشور تا قیمت انرژی واقعی نشود، شرکت‌ها چندان راغب به سرمایه گذاری در این حوزه نیستند. اما ما برای بازیافت انرژی حرارتی کوره‌های قوس الکتریکی و همچنین از طریق هوشمند سازی به دنبال کاهش مصارف در خطوط تولید هستیم. امیدوار هستیم این دو پروژه در سال ۱۴۰۲ اجرایی شود.

ملکی با اشاره به همکاری‌های خارج از هلدینگ «ومعادن» اضافه کرد: ما مرکز نوآوری راشا را به عنوان شتاب دهنده تخصصی معدن و صنایع معدنی راه اندازی کرده ایم که مجوزهای آن دریافت و مشغول فعالیت شده است. این مجموعه با همه شرکت‌های دانش بنیان، هسته‌های فناور و نخبگان و ... همکاری خواهد کرد تا نیاز صنعت رفع شود. بازار ما کاملا نامحدود است و به هر شرکتی در حوزه معدن و صنایع معدنی که نیازمند باشد خدمات ارائه می‌دهیم.

ملکی درباره ارتباط صنعت با دانشگاه نیز اظهار کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه یک حلقه مفقوده دارد که زبان صنعت و دانشگاه با هم یکی نیست، اما ما در این ترکیب تیمی، مسائل صنعت را به زبان مراکز پژوهشی و دانشگاه ترجمه می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =