• ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
  • کد خبر: 32772
  • readingTime: ۴ دقیقه
کاکایی

در حالی سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهد فروش خودرو از بورس کالا را متوقف و قرعه کشی را بازگرداند که تنها بهانه آن افزایش قیمت‌ها در پی کاهش ارزش ریال در دو سه هفته اخیر است.

به گزارش ایراسین، سازمان بازرسی کل کشور در اقدامی مدیران ایران خودرو و سایپا و همچنین مسئولان وزارت صمت از جمله معاون صنایع و حمل‌ونقل وزیر صمت، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران «ایدرو»، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و نماینده شورای رقابت را برای ارائه توضیحاتی درخصوص نابسامانی بازار خودرو در هفته‌های گذشته فراخواند.

در پایان این نشست، سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که شورای رقابت مجدد باید به قیمت‌گذاری خودرو ورود کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن این وظیفه قانونی خود را انجام دهد. همچنین این سازمان به ادامه عرضه خودروها با قرعه‌کشی تاکید کرده و از خودروسازان خواست به همان روال گذشته، خودروهای خود را تا زمان تعیین تکلیف عرضه خودرو در بورس کالا با قرعه‌کشی عرضه کنند‏.

به نظر می‌رسد سازمان بازرسی کل کشور، عرضه خودرو در بورس کالا را اقدامی غیرقانونی می‌داند که منافع مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد چرا که با عرضه خودرو در بورس کالا، سفته بازی و دلال‌بازی‌ها در بازار خودرو متوقف نشده است.

تنها دلیل سازمان بازرسی کل کشور برای این اقدام، افزایش غیر منطقی قیمت خودرو در هفته‌های گذشته بوده و این در حالی است که در این زمان شاهد افزایش غیر منطقی قیمت همه کالاها و بر هم خوردن نظام بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری از جمله، بورس، طلا و مسکن بودیم.

افزایش قیمت‌ها در دو سه هفته اخیر هیچ ارتباطی با صنعت خودروسازی ندارد

در این خصوص امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس خودرو در گفتگو با ایراسین با تاکید براینکه بازگشت قرعه‌کشی‌های خودرو کاراقدام بسیار خطرناکی است، می‌گوید: برای تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی ابتدا باید نگاه همه جانبه داشت. متأسفانه این نگاه همه جانبه در تصمیم‌گیری‌ها وجود ندارد.

او اضافه می‌کند: افزایش قیمت‌ها در دو سه هفته اخیر هیچ ارتباطی با صنعت خودروسازی ندارد. این موضوع به پارامترهای کلان اقتصادی کشور مربوط است. اگر با این تحلیل‌های اشتباه مجدد قیمت‌گذاری دستوری انجام شود به سرعت سیگنالی به همه منتقل می‌شود که نشان می‌دهد بازار خودرو تا مدت‌ها سودآورترین بازار خواهد بود.

این کارشناس خودرو می‌گوید: برخی می‌گویند قیمت خودرو به دلیل عرضه آن در بورس افزایش یافته است. این در حالی است که با کاهش ارزش ریال، ارزش ریالی خودرو افزایش یافته است.

کاکایی اضافه می‌کند: در این مدت کوتاه که شاهد تحولات ارزی بودیم، بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری دچار چالش‌های بسیاری شد. یکی از علل توجه بیشتر مردم به خودرو که باعث شد افزایش قیمت در بخش خودرو بیشتر باشد این بود که معامله خودرو نسبت به بازارهایی همچون مسکن آسان‌تر است.

بورس کالا می‌تواند سفته بازی را کاهش دهد

کاکایی ادامه می‌دهد: در وضعیت فعلی که مسئولان وعده داده بودند با عرضه خودرو در بورس کالا به تدریج تولید افزایش یابد؛ افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را داشتند این کار را با احتیاط انجام می‌دادند زیرا پیش‌بینی افزایش عرضه و به دنبال آن کاهش قیمت‌ها را داشتند.

این کارشناس خودرو می‌گوید: اینکه اکنون فروش خودرو از بورس متوقف شده و به قیمت‌گذاری دستوری بازگردیم، سیگنالی بر خلاف آنچه گفته شد به بازار داده و منجر می‌شود سرمایه‌گذاران با پیش‌بینی سودآوری خرید خودرو و چالش‌های تولید، تقاضای خودرو را افزایش دهند که خود منجر به افزایش قیمت و افزایش سفته بازی در بازار خودرو می‌شود.

اشتباهی تکراری به نام بازگشت قرعه کشی

کاکایی تاکید می‌کند: بنابراین بازگشت قرعه‌کشی بسیار کار خطرناکی است. همین اقدامات در پنج سال گذشته منجر به وضعیت کنونی صنعت و اقتصاد شده است. نباید یک اشتباه را دوباره تکرار کنیم. قیمت‌گذاری دستوری در پنج سال گذشته عملیاتی شد و نتیجه مثبتی نداشت.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با قیمت گذاری دستوری هزاران میلیارد تومان به خودروسازان ضربه زده و میلیاردها تومان رانت توزیع شد و این در حالی است که خودرو به دست مصرف کننده اصلی نمی‌رسد.

بهبود بازار خودرو سه تا شش ماه زمان می‌برد

کاکایی اضافه می‌کند: قیمت‌ها آزادسازی نشد اما بالاخره با عرضه خودرو در بورس موافقت شد. بهبود بازار و قیمت‌ها در پی عرضه خودرو در بورس کالا، سه تا شش ماه زمان می‌برد. خودروهایی همچون هایما که از چهار ماه گذشته در بورس کالا عرضه می‌شد پیش از جهش اخیر ارز به قیمت‌های تعادلی رسیده بود زیرا عرضه و تقاضا مدیریت شد. او ادامه می‌دهد: با این وجود، اکنون که فقط یک ماه از عرضه ۲۰۷ در بازار می‌گذرد، انتظار تعادل قیمت این خودرو در بازار را دارند و صحبت از بازگشت عرضه این خودرو به قرعه کشی خبر می‌دهند.

خرید خودرو علاوه بر جبران تورم، سودآور است

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: این نوع تصمیم‌گیری‌های غیر اقتصادی به سرمایه گذاران نشان می‌دهد حتی اگر در کوتاه مدت قیمت خودرو کاهش یابد در بلند مدت خرید خودرو سودآور خواهد بود.

کاکایی اضافه می‌کند: رئیس کل سازمان امور مالیاتی در سخنانی و در دفاع از افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۲، به وضوح از پیش بینی افزایش قیمت‌ها خبر داد. بنابراین سرمایه گذاران از سود ۵۰ درصدی خود مطمئن هستند. در چنین شرایط تقویت بورس بازی بر خودرو و اعلام کمبود خودرو نشان می‌دهد خرید خودرو علاوه بر جبران تورم، سودآور نیز هست. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان می‌کند: این اقدام برای صنعت خودروسازی نیز بسیار خطرناک بوده و نتیجه آن کاهش عرضه و یا کیفیت خودرو در دراز مدت به ضرر مردم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =