مرغداران گوشتی

بررسی بازار مرغ نشان می‌دهد این روزها عرضه بیشتر از تقاضاست و به همین دلیل نرخ مرغ نوسان زیادی نداشته است. این در شرایطی است که مرغداران اعتقاد دارند هزینه تولید افزایش یافته و باید قیمت مرغ نیز افزایش پیدا کند.

به گزارش ایراسین، بازار مرغ در تابستان و پاییز ۱۴۰۱، به‌شدت نوسانی بود. از تیرماه مرغ هر هفته گران می‌شد تا اینکه اواخر تابستان قیمت هر کیلوگرم مرغ به بالاتر از ۸۰ هزار تومان رسید ولی در نخستین روزهای پاییز بازی عوض شد و قیمت مرغ روندی نزولی آغاز کرد. قیمت گوشت سفید در مدت کوتاهی به کانال ۴۰ و ۵۰ هزار تومان بازگشت و اکنون در نخستین روزهای فصل زمستان در همین محدوده نوسان می‌کند. به اعتقاد عضو هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی کشور، تولیدکنندگان ضررهای میلیاردی متحمل شده‌اند.

بهرام پاکزاد در گفت‌وگو با ایراسین مدعی شد هزینه تولید افزایش‌یافته است و از طرفی هم مردم قدرت خرید ندارند. به گفته پاکزاد اگرچه مرغ باید باقیمت کیلویی ۸۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد ولی مردم توان خرید مرغ کیلویی ۵۰ هزارتومانی را هم ندارند.

چرا قیمت مرغ طی ماه‌های گذشته نوسانات زیادی داشت؟

نوسانات قیمت هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده، آزاردهنده است. پس از حذف ارز ترجیحی تعادل عرضه و تقاضا در بازار مرغ برهم خورد. از یک‌سو برای تولیدکننده مشکلات زیادی ایجاد شد و از سویه دیگر مردم قدرت خرید نداشتند.

چه اتفاقی افتاد که قیمت مرغ ریزشی شد؟

پس از حذف ارز ترجیحی علی‌رغم مخالفت تشکل‌ها، جوجه‌ریزی افزایش پیدا کرد. درنتیجه با افزایش عرضه مواجه شدیم و در اواسط مردادماه قیمت مرغ زنده به کمتر از ۳۰ هزار تومان رسید درحالی‌که قیمت مصوب آن زمان کیلویی ۴۲ هزار تومان بود.

در روستاها نیز جوجه توزیع شد؟

بله، در روستا جوجه توزیع کردند ولی در نظر نگرفتند که این جوجه باید در شرایط صنعتی خاصی پرورش داده شود. نتیجه آن توزیع بیماری و آلودگی بود و در تابستان مجبور به واکسیناسیون مرغ‌ها در روستاها شدند.

پیش از حذف ارز ترجیحی قرار بود با کارت‌های الکترونیکی خرید مرغ، گوشت و لبنیات از مصرف‌کننده حمایت شود. طرح‌های حمایتی چه شد؟

قرار بود به مردم کارت‌های حمایتی داده شود تا مثلاً لبنیات و مرغ بخرند ولی این طرح عملیاتی نشد درنتیجه باعث کاهش قدرت خرید مردم و ضرر سنگین تولیدکنندگان شد.

چرا کارت‌های حمایتی توزیع نشد؟

برای کارت‌های الکترونیکی خرید مرغ و لبنیات زیرساختی وجود نداشت. درنتیجه وعده تزریق مستقیم پول دادند ولی قدرت خرید مردم کاهش پیداکرده بود.

امروز مرغ زنده قیمت مصوب دارد؟

تشکل‌ها قیمت هر کیلو مرغ زنده را ۵۵ هزار تومان پیشنهاد دادند ولی درنهایت بدون توجه به نظر ما قیمت کیلویی ۴۴ هزار تومان تعیین شد.

با این قیمت خرید تضمینی انجام می‌شود؟

خیر، خرید تضمینی وجود ندارد حتی گاهی مرغ را می‌گیرند و سه تا چهار ماه بعد پول می‌دهند. مسئولین اگر واقعاً دلسوز تولیدکننده هستند باید مرغ مازاد را جمع‌آوری کنند. چرا هر وقت مرغ هزار تومان گران می‌شود مجلس، دولت و صداوسیما ورود می‌کنند ولی وقتی قیمت کاهشی می‌شود از تولیدکننده حمایت نمی‌شود؟

با این تفاسیر کاهش قیمت مرغ به ضرر تولیدکنندگان تمام‌شده‌ است؟

این مسئله را در نظر بگیرید که ضرر امروز با ضرر هفت ماه قبل متفاوت است. الان یک کاهش کوچک در قیمت مرغ برای یک واحد ۲۰ هزارتایی یعنی یک میلیارد تومان ضرر! گفتن یک میلیارد تومان ساده است ولی برای کسی که می‌خواهد جوجه‌ریزی کند، تصمیم‌گیری سخت است.

پرداخت تسهیلات باهدف حمایت از بخش تولید چطور پیش رفت؟

پیش‌بینی‌شده باید تا ۹ ماه تسهیلاتی باهدف حمایت از بخش تولید اختصاص پیدا کند ولی خیلی سریع پرداخت وام‌ها متوقف شد.

یعنی هیچ مرغداری وام نگرفت؟

ابتدای دوره ۹ ماهه به تعدادی وام دادند و دیگر ادامه پیدا نکرد و حمایتی بیشتری صورت نگرفت و با این شرایط من آینده خیلی روشنی برای مرغداران گوشتی پیش‌بینی نمی‌کنم.

آیا تشکل‌های مرغ گوشتی برنامه‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان دارند؟

با توجه به اینکه تشکل‌ها اختیاراتی برای حمایت ندارند، همکاران ما باید عاقلانه تصمیم بگیرند و بیش از ۴۰% یا ۵۰% ظرفیت جوجه‌ریزی نکنند تا عرضه و تقاضا متعادل شود.

قیمت منطقی مرغ ازنظر شما چقدر است؟

با توجه به شرایط حاضر برای اینکه تولیدکننده امید به تولید داشته باشد قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده برای ما باید ۵۵ هزار تومان باشد و درنهایت مرغ گرم به قیمت کیلویی ۸۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد ولی این مسئله را می‌دانیم که مصرف‌کننده قدرت خرید کیلویی ۵۰ هزار تومان را هم ندارد چه برسد به کیلویی ۸۵ هزار تومان!

شایعاتی پیرامون واردات مرغ منجمد برای شب عید شنیده می‌شود. نظر شما چیست؟

اگر از تولیدکننده حمایت شود، نه‌تنها به واردات نیاز نداریم، بلکه می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک صادرکننده شویم ولی سود واردات باعث شده تا برخی از آن حمایت کنند.

شما چه پیشنهادی برای کنترل بازار مرغ دارید؟

خرید مرغ باید به‌صورت تضمینی انجام شود و برای جوجه‌ریزی و واردات، اختیارات کامل را به تشکل‌های مرغ گوشتی در استان‌ها بدهند. اگر نرخ آذوقه و ارز آزاد است پس در نرخ‌گذاری بازار ورود نکنند. مسئولین این‌همه سال تلاش کردند تا بازار را کنترل کنند،یک‌بار هم همه‌چیز را به تشکل‌ها بسپارند. وقتی می‌گویند ارز آزاد است، اختیار کامل را به تشکل‌های مرغ گوشتی بسپارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =