شرکت‌های دانش‏‏‌بنیان

در هر کشوری پایدارترین رشد اقتصادی را شرکت‌های دانش‌بنیان رقم خواهند زد. در ایران با وجود تحریم و ایجاد محدودیت‌ها، این فرصت برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده تا بتوانند خود را جایگزین شرکت های خارجی کنند.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، حدود ۸‌هزار شرکت دانش‌بنیان در داخل کشور مشغول فعالیت هستند. در این میان برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در زمینه تامین صنایع معدنی و زنجیره فولاد، قادر به طراحی و ساخت شده‌اند که می‌توانند بازار داخلی را پوشش دهند و از واردات برخی تجهیزات پیشگیری به عمل آورند. البته شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به جوان و نوپا بودن و قدرت ریسک‌پذیری نیازمند حمایت‌های بیشتری هستند.

سیدرضا دامادی موسس و عضو هیات‌مدیره ساتکو با اشاره به مهم‌ترین چالش‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان با آن روبه‌رو هستند، عنوان کرد: مهم‌ترین چالش شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به جوان بودن آنها، موضوع تسهیلات است. البته تسهیلاتی به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده می‌شود که بیشتر این تسهیلات به شرکت‌های بزرگ داده می‌شود و شرکت‌های کوچک‌تر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

دامادی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان جوان و نوپا هستند، به‌ تدریج و آرام آرام رشد می‌کنند، نیاز به نقدینگی دارند؛ چراکه این شرکت‌ها آرام و قرار ندارند و بر اساس دانش باید رشد کنند و زمین‌بنیان و سرمایه‌بنیان نیستند، بنابراین نیاز به سرمایه و نقدینگی بالا دارند و از آنجا که در ابتدای راه قرار دارند، به هیچ وجه به‌دنبال فرآیند روتین نیستند و در نتیجه نیازمند سرمایه اولیه بالایی هستند. تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان این دغدغه را دارند. وی در ادامه با ریسک‌پذیر بودن کار شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در ابتدای راه بارها باید آزمون و خطا انجام بدهند تا به تولید مورد نظر دست پیدا کنند. این امر مستلزم هزینه کردن است و در ابتدای راه شرکت‌های دانش‌بنیان باید این هزینه‌ها را پرداخت کنند. از این رو شرکت‌های دانش‌بنیان باید ذاتا ریسک‌پذیر باشند.

عضو هیات‌مدیره ساتکو در ادامه با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: البته باید اذعان کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان به هیچ وجه به‌دنبال ارائه تسهیلات رایگان نیستند، اما دولت در زمینه تسهیلات‌دهی باید شرکت‌های کوچک را نیز در نظر بگیرد و در این راستا حتی میزان بهره تسهیلات آن نیز چندان مهم نیست. دامادی در ادامه با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور عنوان کرد: حدود ۸‌هزار شرکت دانش‌بنیان در داخل کشور مشغول فعالیت هستند؛ بدون شک تسهیلات به اندازه تمام این شرکت‌ها وجود ندارد اما باید در زمینه تسهیلات‌دهی شرکت‌های کوچک را در نظر گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های دانش‌بنیان باید یک روزی روی غلتک بیفتند و بی‌نیاز از تسهیلات شوند و این روی غلتک افتادن چه مدت طول می‌کشد، عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در ابتدای مسیر خود، همواره با اصطکاک‌های بسیاری روبه‌رو بوده و متحمل هزینه‌های بسیاری می‌شوند که باید خودشان آن را پرداخت کنند؛ از این رو در ابتدای راه حتما باید مورد حمایت قرار گیرند.

شرکت‌های دانش‌بنیان در خط ریخته‌گری

عضو هیات‌مدیره ساتکو در ادامه با معرفی هلدینگ ساتکو عنوان کرد: هلدینگ دانش‌بنیان ساتکو متشکل از چهار شرکت دانش‌بنیان سیال‌سازان آذران تدبیر، شرکت دانش‌بنیان دانا آلیاژ چدن، شرکت تجاری و بازرگانی سپهران تجارت و پژوهشکده مهندسی ساتکو است. آغاز فعالیت این مجموعه به صورت رسمی از سال ۱۳۹۴ بوده است. این شرکت با فعالیت بازرگانی کار خود را آغاز کرده و به ‌تدریج مجموعه رشد کرده است. این چهار شرکت فارغ‌التحصیل‌های رشته‌های مختلف از فوق‌لیسانس تا دکترای مواد و مکانیک، برق و صنایع و... را به کار گرفته است. تمام فعالیت‌های این مجموعه نیز در تبریز مستقر هستند.

دامادی در ادامه توضیح داد: از دو شرکت دانش‌بنیان مجموعه، یکی تولیدکننده مواد اولیه صنایع ریخته‌گری است. ماده‌ای که در این شرکت تولید می‌شود برای کارخانه‌های قطعه‌سازی چدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. محصول تولیدی این شرکت، دانش‌بنیان به‌شمار می‌رود که ظرفیت خود را از ۱۵ تن ماهانه به ۷۰ تن ارتقا داده است. وی درباره کارخانه دوم عنوان کرد: کارخانه دانش‌بنیان دوم ما، برای نخستین‌بار خطوط اتوماتیک ریخته‌گری قطعات را تولید کرده است. ما در حقیقت نخستین تولیدکننده خطوط قالب‌گیری کاروسل برای ماسه CO۲ و خطوط قالب‌گیری ماسه‌تر در کشور هستیم. همچنین تولیدکننده کوره‌های اتوماتیک برای عملیات حرارتی هستیم. شرکت بازرگانی نیز تولیدات مجموعه را به فروش می‌رساند.

در حال ورود به حیطه صادرات هستیم

عضو هیات‌مدیره ساتکو در پاسخ به این پرسش که صادرات نیز انجام می‌دهید، عنوان کرد: به‌تدریج در حال رشد هستیم و در حال ورود به حیطه صادرات نیز هستیم. در مجموع این چهار شرکت بالای ۶۰ نفر نیروی جوان و تحصیلکرده مشغول به کار هستند. دامادی در ادامه خاطرنشان کرد: چهارمین مجموعه ما تمام نیازهای متالورژی کشور را رصد می‌کند. تمام کارهای تحقیقاتی صنعتی در این مجموعه انجام می‌شود. ما در این مجموعه تمام زنجیره تولید و تامین را دیده‌ایم. این عضو هیات‌مدیره ساتکو در ادامه خاطرنشان کرد: به صورت متوسط هر سال۷/ ۰شرکت ایجاد می‌کنیم که برای ۲۰ سال دیگر قادر خواهیم شد حدود ۱۵ تا ۱۶ شرکت ایجاد کنیم. ما در حقیقت نیازهای متالورژی کشور را رصد می‌کنیم و در این راستا برای برطرف کردن این نیازها گام برخواهیم داشت. قصد داریم که فارغ‌التحصیل‌های خوب کشور را جذب این مجموعه کنیم.

دامادی در پایان عنوان کرد: رسانه باید به فرهنگ‌سازی دو امر مهم اهتمام بورزد، یکی تاکید بر نیروی انسانی داشته باشد که در داخل کشور باقی بمانند. از سوی دیگر باید بر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تاکید داشته باشند. سرمایه‌گذاری تنها روی زمین و ساختمان‌سازی نیست، بلکه باید روی علم و فناوری و دانش سرمایه‌گذاری کرد تا بتوان نیاز کشور را برطرف کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =