دکل حفاری نفت و گاز

در فاز اول طرح «احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده» ۵۰ قرارداد به ارزش ۵۰ میلیون دلار با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد می‌شود و در صورت موفقیت این طرح می‌توان ۸۳ میلیون بشکه در سه سال به تولید نفت ایران اضافه کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده که براساس تجربیات موجود در دنیا با سرمایه‌گذاری نسبتاً پایین قابل تحقق است، راهکاری برای نگهداشت تولید در افق کوتاه‌مدت تا زمان رفع محدودیت‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

طبق گزارش شرکت ملی نفت حدود پنج هزار حلقه چاه نفت و گاز در کشور وجود دارد که سه هزار حلقه از آن مربوط به چاه‌های نفت است و ۷۰۰ حلقه از این چاه‌ها کم بازده و یا متوقف هستند.

در نتیجه حدود ۲۳ درصد از چاه‌های حفر شده در ایران غیرفعال هستند اما در اغلب کشورهای توسعه‌یافته با نرخ تولید مشابه این نسبت حدود ۱۰ درصد است. در این راستا وزارت نفت طرح «احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده» را با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار داد.

۸۳ میلیون بشکه به تولید نفت ایران اضافه می‌شود

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به جذب شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق پارک نوآوری صنعت نفت درباره این طرح توضیح می‌دهد: حدود ۴۸ شرکت دانش بنیان به این پارک وارد شدند که هر شرکت دانش‌بنیان می‌تواند تا سقف پنج حلقه چاه را در مدت سه سال حسب اینکه هر چاه ریسک پایین یا متوسط یا بالایی داشته باشد؛ از ۳ تا ۱۲ دلار به ازای تولید هر بشکه نفت اضافی سود بردارد.

وی افزود: همه شرکت‌های دانش‌بنیان با پارک نوآوری صنعت نفت قرارداد می‌بندند؛ اگر پروژه احیای این ۷۰۰ حلقه چاه به پایان برسد حدود ۸۳ میلیون بشکه در مدت سه سال افزایش تولید تجمعی و نفت خام را به همراه دارد که این مهم‌ترین کار صنعت نفت در مدت یکسال گذشته است.

جزئیات جدید از طرح احیای چاه‌های کم‌بازده

آخرین وضعیت طرح‌های احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده بدین صورت است که قراردادهای محرمانگی بین پارک نوآوری صنعت نفت با ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در ۶ آبان‌ماه امسال امضا شده است و در دی‌ماه سال جاری نیز اولین قراردادها منعقد می‌شود.

در فاز اول این طرح ۸۰ چاه غیرفعال و کم‌بازده به ۵۰ شرکت دانش‌بنیان معرفی شده‌اند که این ۵۰ شرکت هر کدام یکی از چاه‌ها را انتخاب می‌کنند. ارزش هر قرارداد یک میلیون دلار است و در فاز اول قراردادها، مجموعا ۵۰ میلیون دلار قرارداد بسته می‌شود.

فازهای بعدی طرح احیای چاه‌های غیرفعال و کم‌بازده با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بسته به موفقیت یا عدم موفقیت فاز اول برنامه‌ریزی شده و وارد فاز امضای قرارداد و اجرا می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =