محمدیاسر طیب نیا

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ما به دنبال سرمایه گذاری در حوزه‌های نوین با نگاه سودآوری هستیم اما در این مسیر مشکلاتی در فازهای مطالعاتی، دسترسی به دانش، پیاده‌سازی اولیه و ایجاد پایلوت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عصر امروز در نشست کمیته خطرپذیر فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایندگان زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور اظهار کرد: قرار است تحولی بنیادین در کشور رخ دهد و فولاد مبارکه مدعی است که سردمدار این حرکت نو و در حقیقت سرآمد باشد تا با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حوزه‌ها رو به جلو حرکت کند؛ نگاه ما باید رقابت جهانی باشد و در داخل کشور نیز باید نگاه هم‌افزایی و حل مشکلات کشور داشته باشیم.

وی با تأکید بر ضرورت رقابت در عین رفاقت افزود: قرار نیست رقابت‌های ما در صنعت منجر به هدررفت وقت و انرژی شود و بدون نتیجه بماند چراکه متأسفانه در سنوات گذشته در زنجیره فولاد و صنایع مختلف این رقابت، سازنده نبوده است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: در بسیاری از حوزه‌ها نیاز به رقبای جهانی نداریم و با پیشرفت خود در زنجیره‌های مختلف، رقبا یکدیگر را از زنجیره خارج می‌کنند و متأسفانه شاهد این اتفاق در زنجیره فولاد هم هستیم؛ بنابراین در حین رقابت، رفاقت داریم و امروز به دنبال اتحادهای استراتژیک و هم‌افزایی میان صنایع بزرگ فولادی کشور هستیم؛ فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی و صنعتی در حوزه فولاد کشور، سردمدار این شعار است تا این اتفاق ارزش‌آفرین محقق شود و البته ما کار خود را در این حوزه آغاز کرده‌ایم.

مجموعه‌های بزرگ صنعتی کشور باید دانش‌بنیان شوند

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در کشور ما معمولاً شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا هستند و این در حالی است که معتقدیم مجموعه‌های بزرگ صنعتی کشور باید دانش بنیان شوند. مفهومی که از واژه «دانش‌بنیان» به صورت عمومی در اذهان وجود دارد این است که یک شرکت جدیدی شکل گرفته و چند نخبه، دانشجو و صنعت‌گر در آن شرکت گردهم آمده‌اند تا کاری دانشی انجام دهند اما مفهوم عمیق‌تر آن تبدیل مجموعه‌های بزرگ صنعتی کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان است تا ذیل آن‌ها صدها شرکت دانش‌بنیان دیگر قوت بگیرند.

وی با بیان این که هدف اصلی ما این است که مجموعه فولاد مبارکه یک مجموعه دانش بنیان باشد، اذعان داشت: اگر ادعای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را داریم، باید خودمان هم دانش‌بنیان باشیم.

ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوین با نگاه سودآوری

طیب‌نیا تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری است و مشکل دیگر در حوزه‌های مدیریتی و تجاری‌سازی و امثالهم است که در این راستا یکی از اهداف اصلی ما و رویکردی که شرکت پشتیبانی توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه با آن شکل گرفته، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در همین حوزه‌هاست.

وی عنوان داشت: نگاه ما فراتر از یک حمایت عادی از شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ وجه دیگر نگاه ما حضور در حوزه‌های نوین است و وجه دیگر آن این است که در بحث بومی‌سازی در زنجیره فولاد، سودآوری خود را افزایش دهیم و نگاه دیگر ورود به حوزه‌های جدید سرمایه‌گذاری است. ما به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نوین با نگاه سودآوری هستیم اما در این مسیر مشکلاتی در فازهای مطالعاتی، دسترسی به دانش، پیاده‌سازی اولیه و ایجاد پایلوت وجود دارد.

حمایت فولاد مبارکه از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی محصولاتشان

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: ورود به فاز تجاری‌سازی، یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان است؛ معمولاً نخبگان علمی،تیزهوشان و متخصصان کشور در این تیم‌ها حضور دارند اما در حوزه بازرگانی تخصص لازم را ندارند؛ این بحث مهمی است و یکی از اهداف ما از تشکیل شرکت پشتیبانی توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه همین بوده است. اساساً مباحثی همچون ظاهر محصولات، ارتقاء، انبوه‌سازی، بازاریابی و همچنین ورود به بازارهای جهانی جزو مباحث تخصصی است که نیاز به کار تخصصی دارد.

وی ابرازداشت: اگر می‌بینیم شرکت‌های توسعه یافته در این حوزه‌ها موفق هستند به دلیل تمرکز تخصصی آن‌ها بر بحث تجاری سازی است. شرکت‌هایی که در تخصصشان تجاری سازی در حوزه دانش بنیان باشد مور نیاز است و ما می‌بینیم در مجموعه‌های خودمان معمولا کسانی که در بخش فنی ضعیف بوده‌اند به بخش‌های ستادی و بازرگانی ورود می‎کنند اما در جهان این حوزه، یک حوزه بسیار تخصصی است.

لزوم تجاری‌سازی محصولات با نگاه دانشی و تخصصی

طیب‌نیا با بیان این که یکی از حوزه‌های دانشی که باید به آن ورود کنیم، تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان است، ادامه داد: اگر خواستار موفقیت دانش‌بنیان‌ها هستیم باید برای تجاری‌سازی محصولاتشان حمایت و سرمایه‌گذاری جدی کنیم چراکه هر شرکت دانش‌بنیانی به تنهایی توان این کار را ندارد؛ بحث بازارسازی و ورود به بازارهای جهانی نیز بحثی مهم است که نیازمند ایجاد یک شرکت تخصصی برای تحقق این امر است.

وی تأکید کرد: امروز دیگر فقط بحث صرفه‌جویی ارزی مطرح نیست چراکه این یک نگاه اولیه است، بلکه امروز بحث ما ارزآوری قابل توجه برای کشور است؛ بنابراین باید هدف‌گذاری‌هایمان را به بحث ارزآوری ببریم و از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی محصولاتشان با نگاه دانشی و تخصصی حمایت کنیم.

مجموعه‌های بزرگ صنعتی کشور باید به یک اتحاد استراتژیک برسند

مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: در حوزه دانش بنیان، بحث اتصال به شرکت‌های بزرگ و اتحاد استراتژیک بین مجموعه‌ها باید اتفاق بیفتد؛ نباید از پیوند شرکت‌های کوچک و بزرگ بترسیم، در ایران نگاهی خوبی به مشارکت نمی‌شود و معمولاً تجارب خوبی در این حوزه نداریم اما در جهان با چنین مشارکت‌هایی اتفاقات بزرگی می‌افتد و شرکت‌های کوچک و بزرگ با همدیگر ادغام می‌شوند؛ ما نباید از این اتحادهای استراتژیک بترسیم و این ظرفیت باید در کشور ایجاد شود.

وی متذکر شد: زمانی که تنها چند صنعت‌گر، مدرس و دانشجو در یک شرکت دانش‌بنیان فعالیت کنند، باید چندین سال با سود اندک کار کنند و ممکن در طول مسیر نگاهشان تغییر کند و مسیرشان را عوض کنند؛ بنابراین این انتظار می‌رود که مجموعه‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه از این شرکت‌ها حمایت کنند تا به مسیر خود ادامه دهند.

لازم به ذکر است، همزمان با برگزاری سمپوزیوم و نمایشگاه بین‌المللی فولاد ۱۴۰۱، نشست کمیته خطرپذیر فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایندگان زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور برگزار شد و ۴ تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =