املاک مسکن

بر اساس گزارش بانک مرکزی حجم معاملات مسکن در سال جاری ۷۶ درصد افزایش داشته و این در حالی است که شاهد کاهش ۲۳ درصدی قیمت حقیقی مسکن نیز بوده‌ایم.

به گزارش ایراسین، بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن شهر تهران در پایان شهریور ماه به بیش از ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه گذشته افزایش ۱.۱ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.

منطقه یک با میانگین قیمت ۸۷ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان گرانترین و منطقه ۱۹ با میانگین قیمت ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ارزان ترین منطقه تهران بشمار می‌روند.

همچنین شاخص کرایه مسکن اجاری شهر تهران در شهریور ماه ۱۴۰۱ نشان دهنده رشد حدود ۴۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته است، بر این اساس پرونده بازار مسکن شهر تهران در نیمه نخست امسال با افزایش ۲۳.۱ درصدی قیمت بسته شد.

این در حالی است که در این مدت تورم کلی اقتصاد ۳۱ درصد بوده است، به بیان دیگر بازدهی بازار مسکن شهر اصفهان منفی ۸.۷ درصد بوده است.

مقایسه قیمت مسکن در ۶ ماه نخست پنج سال گذشته نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۹ با افزایش بیش از ۵۵ درصدی قیمت اسمی و ۲۳ درصدی قیمت حقیقی رکوردار کاهش قیمت است.

سال گذشته قیمت اسمی ۴.۷ درصد و قیمت حقیقی ۱۳ درصد کاهش قیمت را داشت که رکوردار است. قیمت هر متر مسکن شهر تهران از ۵ میلیون ۵۸۰ هزار تومان در سال ۹۷ به ۴۳ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان در شهریور ماه رسیده است.

حجم معاملات مسکن در شهر تهران در شهریور ماه ۶ هزار واحد مسکونی بود که نسبت به مرداد کاهش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین در ۶ ماه امسال در شهر تهران ۵۲ هزار واحد مسکونی معامله شده است که نسبت به سال گذشته با حجم ۳۰ هزار واحد مسکونی افزایش ۷۶ درصدی را نشان می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =