روز اول کارگاه طراحی مدل کسب و کار شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات گفت: ایجاد ظرفیت‌های جدید فولادی در کشورهای منطقه نشان می‌دهد برای فعالیت در این حوزه باید دید منطقه‌ای، داخلی و بین‌المللی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات، صبح امروز یکشنبه ۲۳ مردادماه در اولین روز کارگاه طراحی مدل کسب‌وکار شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت اظهار کرد: میزان درآمد کل کشور آمریکا سالانه نزدیک به ۲۴ تریلیون دلار، چین ۱۶.۷ تریلیون دلار است و ژاپن با تقریبا ۶ تریلیارد دلار در جایگاه سوم است. در ۱۰ سال آینده نیز درآمد چین به ۳۶ تریلیارد می‌رسد و هند که اکنون درآمد ۳ تریلیون دلاری دارد در ۱۰ سال آینده درآمدش به ۱۰ تریلیون دلار می‌رسد.

وی افزود: ارزش دارایی‌های منابع طبیعی ایران ۲۷.۶ تریلیارد دلار است و از این حیث در جایگاه ششم دنیا قرار داریم. درآمد ایران اکنون ۲۲۰ میلیارد دلار است و با مقایسه این عدد با ارزش دارایی‌ها درمی‌یابیم که موفق نشده‌ایم استفاده خوبی از دارایی‌ها داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات گفت: از ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن زغال سنگی که در دنیا تولید می‌شود، ۳ میلیون تن سهم ایران است. کشور چین نیز به تنهایی در سال، ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن زغال سنگ تولید می‌کند.

سعد محمدی افزود: در بخش سنگ آهن تولید امسال ایران ۱۰۰ میلیون تن خواهد بود و این در حالی است که استرالیا در سال ۲۰۲۲ قرار است ۹۵۰ میلیون سنگ آهن تن صادر کند. در ایران نیز ۷ هزار معدن فعال داریم و متوسط سرانه هر معدن در ایران کمتر از ۶۰ هزار تن است که نشان از قیمت تمام شده بالای استخراج مواد معدنی در ایران دارد.

وی ادامه داد: با اینکه چشم‌انداز تولید صنعت فولاد ما ۵۵ میلیون تن است اما بر اساس آخرین ارزیابی‌ها، تولید بیش از ۷۰ میلیون تن به احتمال زیاد قطعی خواهد شد که حداقل چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تن سنگ آهن برای این حجم از تولید مورد نیاز است. امروز نیز به اندازه ۱۰۱ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات اظهار کرد: اگر نتوانیم به میزان کافی سنگ آهن به این واحدها برسانیم، تولید آن‌ها کمتر از ظرفیت موجود خواهد بود. البته در حال حاضر هم تقریبا کمتر از ۷۰ درصد از ظرفیت موجود استفاده می‌شود.

سعدمحمدی افزود: اگر برنامه‌ریزی منتج به نتایج اقتصادی نشود، مفهوم خاصی نخواهد داشت. توسعه زمانی می‌تواند ارزشمند باشد که حتما مسائل اقتصادی در آن رعایت شده باشد. در بخش‌های دیگر نظیر مس، آلومینیوم، سرب و روی هم با این مشکلات موجه هستیم.

وی گفت: حدود ۱۳ میلیون تن ظرفیت تولید فولادی در حوزه خلیج فارس و ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولیدی در عراق در حال ساخت است. این مسئله نشان می‌دهد برای فعالیت در این حوزه باید دید منطقه‌ای، داخلی و بین‌المللی داشته باشیم. به علاوه لازم است از افراد متخصص و همچنین نرم‌افزارهای به‌روز استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات با بیان اینکه اهمیت کارگاه طراحی مدل کسب‌وکار در شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بسیار بالا است، گفت: هر شرکتی بر اساس استراتژی کلان، ساختار متفاوتی را در راستای استراتژی اصلی شکل می‌دهد و به همین خاطر نباید در میان شرکت‌های گروه، موازی‌کاری وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =