صنایع کوچک

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: طبق توافق با بانک ملی قرار است ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای صنایع کوچک منابع مالی تأمین شود و حداقل هزار میلیارد برای صنایع کوچک و راکدی که قابلیت احیا دارند اختصاص یابد.

به گزارش ایراسین، علی رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در رویداد ملی تبادل فناوری بنگاه‌های صنعتی و کوچک در اصفهان اظهار کرد: امروز نیاز جدی ما توسعه فناوری است و باید بتوانیم دانش بنگاه‌های صنعتی کشور را افزایش دهیم و به تکنولوژی‌های موجود اتکا نداشته باشیم.

وی افزود: در کشور ما یک مشکل بزرگ این بود که برای نیازهای حوزه فناوری، بین بنگاه‌های بزرگ تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان فاصله وجود داشت و بسیاری از بنگاه‌های بزرگ نیازهای خود را از خارج کشور وارد می‌کردند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: این رویدادها می‌تواند موجب اتصال دانش، فناوری و اقتصاد شود؛ از هزار و ۶۰۰ نیاز فناورانه شناسایی شده، بیش از ۴۰۰ نیاز برآورده شده است؛ در حال حاضر ما تحت فشار جدیدی تحریم‌ها هستیم و دشمنان تمام ابزارهای خود را به کار می‌برند تا جلوی رشد اقتصادی ما را بگیرند، اما با استفاده از روش‌های دانش‌بنیان بسیاری از نیازهای ما در داخل کشور تهیه می‌شود.

معاون وزیر صنعت معدن تجارت خاطرنشان کرد: قبلا ۹۵ درصد از داروهای ما از خارج وارد می‌شد؛ اما در حال بیشتر از ۵۰ درصد مواد اولیه ساخت دارو و بیش از ۹۵ درصد از داروهای ما در داخل تولید می‌شود.

وی با تبریک ۲۱ مرداد روز صنایع کوچک به فعالان اقتصادی و صنعتی بیان کرد: همه ارکان حاکمیت و تصمیم‌گیری ما باید به سوی تولید دانش‌بنیان حرکت کنند؛ قطعا در طول سال‌های گذشته تفکر دانش‌بنیان شدن تولید غالب و نگاه به صنایع کوچک نیز متحول شده است.

رسولیان با اشاره به ظرفیت‌های استان اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان در هر بنگاه کوچک به ازای یک لیتر بر ثانیه آب، ۲۰۰ شغل ایجاد می‌شود که این نشان می‌دهد تمرکز بر روی بنگاه‌های کوچک می‌تواند اشتغال را توسعه دهد و این الگو در کشورهایی مثل کره و آلمان پیاده شده و موفق بوده است.

معاون وزیر صنعت معدن تجارت به معضلات صنایع کوچک اشاره و مطرح کرد: یک مشکل مربوط به فضای کسب و کار کشور است و در این زمینه ما رتبه خوبی در کشور نداریم و بنگاه‌های کوچک و متوسط ما هم از این فضا متأثر می‌شوند.

وی افزود: دولت سیزدهم برای حل این مشکلات قدم‌های جدی برداشته است؛ وزارت اقتصاد در تلاش است تا مجوزهای کسب و کار به صورت الکترونیکی اخذ شوند؛ در وزارت صمت تقریبا تمام فرایندها در حال الکترونیکی شدن است، در شرکت شهرک‌های صنعتی نیز فرایند واگذاری زمین الکترونیکی شده تا شرکت‌ها گرفتار امضاهای طلایی نشوند، همچنین بیش از ۵۵ فرایند تعریف شده تا به صورت الکترونیکی شوند و تلاش می‌کنیم امسال تمام امور به صورت الکترونیکی انجام شوند.

رسولیان به مشکلات اقتصادی از قبیل تورم هم اشاره و بیان کرد: این مشکلات ناخودآگاه بر روی بنگاه‌های اقتصادی هم اثرگذار است، تمام تلاش دولت در این است که فضای اقتصادی کشور را تثبیت کند که می‌تواند در برنامه‌ریزی بنگاه‌ها به آن‌ها کمک کند؛ یکی از مشکلات دیگر بحث زیرساخت‌هاست و خدماتی که دولت ارائه می‌دهد از جمله آب و برق و گاز گران است؛ در این راستا یکی از سیاست‌های ما در سازمان صنایع کوچک این است که برای شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم کارگاه‌هایی را در شهرک‌های صنعتی ایجاد کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: بیش از هزار و ۶۰۰ کارگاه ۲۰۰ و ۳۰۰ متری را در طول یک سال گذشته در کل کشور ایجاد کردیم؛ همچنین با معاونت فناوری ریاست‌جمهوری توافق شد که در شهرک‌های فناورانه‌ای که داریم بتوانیم به طور ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کارگاه‌هایی را ایجاد کنیم؛ در اصفهان در هفته گذشته توافق‌نامه‌ای امضا شد که در شهرک علمی و تحقیقاتی ۵۰ کارگاه ساخته شود.

وی متذکر شد: مشکل دیگر تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط است، در حال حاضر به طور متوسط ۳۰ درصد قیمت مواد اولیه در سطح جهانی افزایش یافته است، ما باید برای تامین مالیربنگاه‌های کوچک اقدامات مهمی انجام دهیم؛ به عنوان نمونه سهم صنعت از تسهلات بانکی حتما باید افزایش پیدا کند و حداقل به میزان اشتغالی که صنعت ایجاد می‌کند، سهمیه تسهیلات مناسب را به صنعت اختصاص دهند.

رسولیان خبر داد: وزارت صنعت معدن روش تامین مالی زنجیره‌ای را شروع کرده و می‌تواند تا ۳ برابر سرمایه در گردش بنگاه‌ها تامین شود؛ با بانک ملی هم توافق شد هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای صنایع کوچک منابع مالی تأمین شود؛ همچنین با کمک معاون رییس‌جمهور هم تفاهم شد برای صنایع کوچک حداقل هزار میلیارد برای صنایع راکدی که قابلیت احیا شدن دارند اختصاص یابد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: در بحث تولید زنجیره ارزش بسیار مهم است و ما باید کل این زنجیره را چه در حوه تأمین مواد اولیه، چه بازرگانی و بازاریابی و چه خدمات پس از فروش تقویت کنیم.

وی تأکید کرد: یکی از موارد مهمی که مطرح است، بحث آموزش بنگاه‌هاست، بنای ما این است که در آموزش و توسعه بهره‌وری از مشاوران متصص استفاده کنیم؛ در همین زمینه امسال بعد از چند سال بعضی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی ما به آلمان رفتند و آموزش دیدند و توانستند قراردادهای خوبی را منعقد کنند و منجر به بازاریابی جدید و آشنایی با شرکت‌های بزرگ شد.

رسولیان ابراز امیدواری کرد: این روش را امیدواریم که با کشورهایی دیگر نظیر ترکیه و کره هم انجام دهیم؛ البته الان با ترکیه به توافقاتی رسیده‌ایم؛ تلاش ما این است که هم حضور بنگاه‌ها را در کشورهای خارجی فراهم کنیم و هم آن‌ها را محصولات و کالاهای و هم چنین روش‌های تولید جدید آشنا کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =