صنعت صنایع کوچک

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه صنایع در ایران با مشکلات متعددی مواجه هستند، گفت: وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی به صنایع، نوآوری اندک، عدم توجه کافی به تحقیق و توسعه، درآمد قابل توجه واسطه‌گری از جمله مشکلات صنایع کوچک محسوب می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین_ محمد رضایی‌فرد: صنایع کوچک و متوسط یکی از مهمترین بخش‌های هر اقتصادی محسوب می‌شوند. آمارهای اقتصادی نشان می‌دهد این بخش از نظام اقتصادی بیشترین آمار اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود وضعیت این بخش نیز تحت تاثیر اقتصاد کلان کشور است. در شرایطی که اقتصاد کلان کشور از معضلات مختلفی رنج می‌برد، صنایع کوچک و متوسط نیز با مشکلات مختلفی رو به رو هستند.

رضا چینی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره وضعیت صنایع کوچک اظهار کرد: اقتصاد با مشکلات متعددی مواجه است. وقتی نرخ تورمی حدود ۴۵ درصد در کشور وجود دارد، دولت بانک‌ها را مجبور می‌کند تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد در اختیار صنایع قرار دهند و از سوی دیگر افراد را به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها با سودی تقریباً نصف تورم ترغیب کنند، بازار کاذبی برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها ایجاد می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه نوآوری کمی در صنایع وجود دارد و سیاست‌گذاری دولت نیز با توجه به تحریم‌های موجود، کمکی به صادرات این شرکت‌ها نمی‌کند، این کسب‌وکارها علی‌رغم دریافت تسهیلات با نرخی کمتر از تورم، با شکست مواجه می‌شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: اگر واحد صنعتی در بخش‌های دیگری غیر از صنعت ورود کند، سود خوبی کسب می‌کند و تمایلش برای دریافت تسهیلات افزایش می‌یابد. ما باید آمار اعلام شده از سوی دولت بر اساس واقعیت باشد. تزریق پول به واحدهای کوچک و متوسط و حتی بزرگ راهگشای فعالیت صنعتی ما نیست.

دو اقدام لازم برای رشد صنعت

چینی تصریح کرد: برای رشد صنعت لازم است دو کار انجام دهیم. اول اینکه دولت باید سیاست بلندمدت خود را اعلام کند. متأسفانه زمانی دولت که درآمد ارزی قابل توجهی دارد، برای تبدیل آن به ریال تبدیل کند حجم واردات کالاهای مختلف از کشورهای دیگر را افزایش می‌دهد و به صنایع داخلی آسیب می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: درآمدهای ارزی کشور همانطور که رهبر انقلاب اشاره کردند باید صرف ایجاد زیرساخت‌ها شود اما متأسفانه هیچ‌یک از دولت‌ها تاکنون این کار را انجام نداده‌اند.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: در گام دوم دولت باید آمارهای واقعی را به صنعتگران ارائه دهد. در حال حاضر گاه دو یا سه نهاد دولتی آمارهای مختلفی از یک متغیر اعلام می‌کنند و این موارد به صنایع زیان می‌رساند.

چینی گفت: باید توجه داشت که صنایع ما نیز واحدهای تحقیق و توسعه قوی ندارند زیرا درآمد واسطه‌گری قابل توجه است. اگر قرار باشد درآمد تنها از صنعت و تولید با کیفیت کشور ایجاد شود، واحدهای صنعتی نیز برای تحقیق و توسعه خود هزینه می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر یک واحد صنعتی مبالغ قابل‌توجهی در تحقیق و توسعه خود هزینه کند، با توجه به اینکه قانون کپی‌رایت قوی در کشور نداریم، واحدهای دیگر محصول این واحد را کپی کرده و تولید می‌کنند. از سوی دیگر به اندازه کافی به تولید بها داده نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان افزود: وقتی هزینه تولید مسکن در ایران تقریباً دو برابر قیمت جهانی است و مردم برای حفظ سرمایه خود در برابر تورم از در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند، تعادل همه چیز از جمله صنعت به هم می‌رسد. همه چیز در اقتصاد به هم وابسته است و یک اشتباه در بخشی از آن بر سایر بخش‌ها نیز تاثیر منفی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =