ماشین آلات

مدیرعامل شرکت معادن سرمک گفت: ایران یک کشور معدن‌خیز است و به میزان ۷۰۰ میلیون تن از معادن کشور باطله‌برداری انجام می‌شود، با این حجم معدن‌کاری، نمی‌توان با ماشین‌آلات قدیمی به کار ادامه داد.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، حسن حسینقلی مدیرعامل شرکت معادن سرمک و رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران عنوان کرد: بحث ماشین‌آلات یکی از غم‌انگیزترین دردسرهای معدن‌کاران به‌شمار می‌رود. یکی از معاونان سابق معدنی نامه‌ای به گمرک نوشته بود که از واردات ماشین‌آلات معدنی پیشگیری به عمل آوردید. واقعا معدن‌کاری بدون ماشین‌آلات معدنی بی‌مفهوم است، چراکه با بیل و کلنگ نمی‌توان معدن‌کاری انجام داد.

وی در ادامه با اشاره به میزان استخراجی که در معادن کشور انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ایران یک کشور معدن‌خیز است و به میزان ۷۰۰ میلیون تن از معادن کشور باطله‌برداری انجام می‌شود، با این حجم معدن‌کاری، نمی‌توان با ماشین‌آلات قدیمی به کار ادامه داد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران با تاکید بر این موضوع که در ایران ماشین‌آلات معدنی بسیار قدیمی و فرسوده شده‌اند، اذعان کرد: در ایران مدت‌هاست که ماشین‌آلات کشور تعویض و به‌روز نشده‌اند. از یک سو اجازه واردات ماشین‌آلات معدنی را نمی‌دهند و از سوی دیگر هیچ واحدی در کشور قادر به تولید ماشین‌آلات معدنی نیست. تا پیش از این تنها یک شرکت ماشین‌آلات معدنی تولید می‌کرد که در حال حاضر قادر به تولید ماشین‌آلات معدنی نیست، چراکه با توجه به توان تولید در این زمینه نه قادر به تولید است و نه پول و هزینه دارد که در این راستا فعالیت داشته باشد.

وی ادامه داد: تنها موردی که ادعا می‌شود در ایران تولید می‌شود، جک ماشین‌آلات است. مگر جک چند درصد از یک بولدوزر را تشکیل می‌دهد؟ با اطمینان می‌گویم که اگر در داخل، واحدی ادعای تولید ماشین‌آلات معدنی دارد، باید اذعان کرد که این واحدها تنها مونتاژکار هستند. ما هیچ تولیدکننده داخلی در این زمینه نداریم. تولید یک ماشین معدنی به معنای تولید موتور، گیربکس، هیدرولیک و سیستم‌های برقی و کامپیوتری است. واحدی که ادعای تولید ماشین‌آلات معدنی دارد، حتی قادر به تولید شیشه و اتاق لودر نیز نیست.

مدیرعامل شرکت معدن سرمک با تاکید بر این موضوع که ماشین‌سازی نیاز به حداقل‌هایی دارد، گفت:‌ یک خودروساز زمانی می‌تواند ادعای ساخت خودرو کند که حداقل بتواند ۳۰ درصد ارزش یک خودرو را ایجاد کند و پس از ۵ سال نیز این ارزش را بتواند به حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد برساند.

حسینقلی در ادامه با تاکید بر نیاز کشور به ماشین‌آلات معدنی عنوان کرد: نیاز ما در سال ۲۰ هزار ماشین‌آلات معدنی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات آن را نمی‌دهد. تا پیش از این معاون معدنی جلوی واردات ماشین‌آلات را گرفته بود. در نتیجه شرکت‌های معدنی با کمبود ماشین‌آلات روبه‌رو شده بودند. اما به تازگی به‌صورت محدود اجازه واردات ماشین‌آلات را به معدن‌کاران داده‌اند، اما این مصوبه شامل ماشین‌آلات بزرگ برای معادن بزرگ می‌شود، این در حالی‌ است که حدود ۵۵۰۰ معدن در کشور وجود دارد که ۵۴۰۰ معدن جزو معادن کوچک به‌شمار می‌رود که تمامی این معادن نیاز به واردات ماشین‌آلات دارند که به‌خاطر قوانین نمی‌توانند اقدام به واردات کنند؛ با این ادعا که در داخل امکان تولید ماشین‌آلات معدنی وجود دارد، در حالی که واقعا این امکان وجود ندارد.

قوانین اشتباه در زمینه خودرو

وی همچنین با اشاره به قوانین اشتباه خودرو در کشور عنوان کرد: یکی از ایرادات قوانین خودرو در کشور ما این است که ماشین‌آلات راهسازی در کشور جزو قوانین خودرو به‌شمار می‌روند نه قوانین ماشین‌آلات معدنی. این در حالی است که شرکت‌های معدن‌کاری برای نیاز خود نیاز به مجوز واردات بولدوزر و... دارند. وزارتخانه تنها اجازه واردات ماشین‌آلاتی با ۳۶۰ اسب بخار را می‌دهد که قیمت آنها حدود ۸ میلیارد تومان است و مناسب معادن کوچک نیست. با این شرایط ۵۴۰۰ معدن کوچک در کشور قادر به تهیه ماشین‌آلات معدنی خود نیستند. بنابراین می‌طلبد که دولت قانون خودرو، راهسازی و تریلی را از قانون خودرو خارج کند. رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران در ادامه یادآور شد:‌ معادن کوچک راه‌های پر پیچ و خم بسیاری دارند و ماشین‌آلات آنها برایشان گران تمام می‌شود. این سازوکار وارداتی تنها مناسب معادن دولتی و خصولتی است.

حسینقلی در ادامه از دولت اجازه واردات ماشین‌آلات را خواستار شد و عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که دولت به ما اجازه بدهد تا ماشین‌آلات کارکرده مناسب وارد کنیم و در این راستا از ما هزینه گمرک، عوارض و مالیات دریافت نکند، چراکه این محصولات کارکرده در راستای تولید کشور به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر معدن‌کاران با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند که از جمله می‌توان به نبود قطعات یدکی و نبود نمایندگی‌ها اشاره کرد. مشکل دیگر آن است که حتی ماشین‌آلات نو خارجی با گازوئیل ما قادر به حرکت نیستند. از این‌رو اجازه بدهند که ماشین‌آلات قدیمی ۱۵ سال پیش را وارد کنیم که این مدل‌های قدیمی با این گازوئیل داخلی سازگاری بیشتری دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =