گاز طبیعی

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) نیاز صنعت گاز به سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۵۰ را حدود ۸ تریلیون دلار بیان کرد و گفت: گاز طبیعی برای کشورهای در حال توسعه، سوختی برای حرکت به سوی توسعه پایدار است.

به گزارش ایراسین به نقل از شانا، محمد حامل در آیین گشایش رسمی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با ابراز خرسندی برای حضور در این نمایشگاه اظهار کرد: زمانی که حدود ۲۰ سال پیش به‌عنوان رئیس بخش مطالعات انرژی اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) فعالیتم را آغاز کردم، نخستین سفر رسمی من در آن زمان به تهران بود، نکته قابل‌توجه اینکه امروز یعنی دو دهه بعد، نخستین سفر من پس از آغاز به‌کار به‌عنوان دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف نیز به شهر تهران است که به فال نیک می‌گیرم.

وی به برگزاری بیست‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اشاره کرد و افزود: این رویداد با بیش از ربع قرن سابقه، صنعت انرژی ایران را به‌عنوان یکی از بهترین و منعطف‌ترین صنعت‌ها در صحنه بین‌المللی معرفی کرده است، تاریخ انرژی جمهوری اسلامی ایران فراتر از این است.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به اینکه ایران یکی از نخستین کشورهایی بود که حاکمیت خود را بر منابع نفتی خود پس گرفت، تصریح کرد: ایران عضو مؤسس اوپک و دارای یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی اثبات‌شده در جهان است و جایگاه برجسته‌ای در دنیای انرژی دارد.

حامل ادامه داد: ایران همچنین در سال ۲۰۰۱ یکی از کشورهای مؤسس مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود و سومین نشست سران هم طی سال ۲۰۱۵ در تهران برگزار شد که من با افتخار در آن شرکت کردم. در طول سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، سیدمحمد حسین عادلی به‌عنوان دومین دبیرکل این مجمع اداره امور دبیرخانه را به‌عهده داشت.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون ایرانیان در همه سطوح دبیرخانه شاغل هستند و بیشترین تعداد کارکنان در میان کشورهای عضو در مقر مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه قطر را به خود اختصاص داده‌اند که نمادی از مشارکت مثبت ایران در جی‌ئی‌سی‌اف است.

گاز طبیعی دارای سریع‌ترین رشد

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه گاز طبیعی به‌عنوان سوخت هیدروکربنی دارای سریع‌ترین رشد فزاینده در جهان شناخته شده است که ۲۶ درصد در دهه گذشته افزایش داشته و آینده روشن‌تری دارد، گفت: تازه‌ترین نسخه چشم‌انداز جهانی گاز تهیه‌شده از سوی جی‌ئی‌سی‌اف نشانگر آن است که گاز تا سال ۲۰۵۰ با سهم ۲۷ درصدی به سوخت شماره یک در ترکیب انرژی اولیه جهانی تبدیل خواهد شد و همراه با انرژی‌های تجدیدپذیر، بستر تولید برق را تشکیل خواهد داد.

حامل ادامه داد: با توجه به اینکه اعلام شده است جمعیت جهانی ۱.۹ میلیارد نفر رشد خواهد داشت و افزایش بیش از دو برابری تولید ناخالص داخلی جهانی تا رسیدن به ۱۸۰ تریلیون دلار آمریکا تا سال ۲۰۵۰، تقاضای جهانی برای انرژی با وجود بهبود بهره‌وری انرژی همچنان افزایش خواهد یافت.

وی با تأکید بر اینکه گاز طبیعی برای کشورهای در حال توسعه، سوختی برای حرکت به‌سوی توسعه پایدار است، افزود: گاز این وعده «انرژی برای همه» را محقق می‌کند، آلودگی هوا را کاهش می‌دهد و کماکان کم‌هزینه‌ترین مسیر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باقی می‌ماند.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز تصریح کرد: در حالی‌ که گاز طبیعی پاک‌ترین منبع انرژی هیدروکربنی است، می‌تواند حتی تمیزتر شود. فناوری اثبات‌شده برای کاهش فلرینگ/ سوزاندن گاز، تخلیه متان و حتی جذب، استفاده یا ذخیره‌سازی دی‌اکسید کربن وجود دارد. سپس ظرفیت عظیم «هیدروژن آبی» با هدایت گاز طبیعی وجود دارد.

به گفته حامل، مجمع کشورهای صادرکننده گاز می‌خواهد همکاری‌ها را در این زمینه‌ها از جمله از طریق موسسه تازه تأسیس تحقیقات گاز در الجزایر افزایش دهد.

ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت گاز

وی به سرمایه‌گذاری در صنعت گاز اشاره و با بیان اینکه سرمایه‌گذاری کم برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زیان‌بار است، اظهار کرد: نیاز به سرمایه‌گذاری در این صنعت بسیار زیاد است و برآورد می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۸ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشته باشیم.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تأکید بر اینکه صنعت گاز طبیعی، سرمایه‌بر است، افزود: این امر مستلزم ثبات در سیاست‌ها و مقررات است، همچنین نیازمند ارزش منصفانه برای گاز طبیعی است تا از سرمایه‌گذاری کافی در کل زنجیره ارزش گاز و تسهیم عادلانه ریسک در میان همه سهامداران بازار گاز برای حفظ امنیت تقاضا و امنیت عرضه اطمینان حاصل شود. امنیت عرضه و تقاضا دو روی یک سکه هستند.

حامل گفت: بدیهی است که جهان برای مدت طولانی در مقطع پیش رو به گاز نیاز دارد. کماکان مجمع کشورهای صادرکننده گاز به کار با همه ذی‌نفعان ادامه خواهد داد و بر چالش‌ها برای تأمین کارآمد و قابل اعتماد گاز برای ارائه به جهان فائق خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =