دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران

دوازدهمین همایش و نمایشگاه «چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار» آغاز به کار کرد. در افتتاحیه این مراسم چالش‌ها و چشم‌انداز صنعت استراتژیک فولاد تبیین و به این سوال که چرا صنعت مهم فولاد با چالش‌های ابتدایی دست و پنجه نرم می‌کند، پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دوازدهمین همایش و نمایشگاه «چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار» ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح امروز، دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، به همت واحد همایش‌های گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد و با حمایت وزارت صمت، ایمیدرو، دانشگاه تهران و شرکت‌های معدنی و فولادی در هتل المپیک تهران آغاز شد. این همایش و برنامه تا ۲۱ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

در افتتاحیه این برنامه سروش فولادچی مدیر توسعه دانش گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد، علیرضا بختیاری مدیر مسئول گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد، عزت الله اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، محمد اتابک معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت به سخرانی پرداختند.

چرا صنعت مهم فولاد با چالش‌های ابتدایی دست و پنجه نرم می‌کند؟

نقش مهم و کم‌نظیر فولاد در اقتصاد

سروش فولادچی، مدیر توسعه دانش گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد، در افتتاحیه این برنامه اظهار کرد: با توجه به نقش مهم و کم نظیر فولاد در اقتصاد، گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد توجهی ویژه به این امر دارد. در همین راستا «دوازدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران» با رویکردهای «بررسی توازن توسعه زیرساخت‌ها (حمل‌ونقل، گاز، برق، آب و...) و طرح جامع فولاد، سیاست‌های حاکمیتی در نظام قیمت‌گذاری ارکان زنجیره فولاد، بررسی و ارائه راهکار تضاد استراتژی و منافع نهادهای مختلف (منابع طبیعی، محیط زیست و...) با بخش معدن، اهمیت اکتشافات و احیای معادن راکد در چشم‌انداز بلندمدت تامین منابع مواد اولیه، بررسی اهمیت و تاثیر امنیت سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی در معدن و صنایع معدنی،احیا برجام، اصلاح سیاست‌های ارزی و صادراتی و همچنین بررسی طرح جامع استراتژی توسعه صنعتی؛ تدوین، اجرا و پیاده‌سازی» برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت هوشمندسازی معادن اظهار کرد: هوشمندسازی باعث تحول در معادن کشور خواهد شد. همایش «معدن کاری دیجیتال» نیز تلاش دارد با رویکرد تحولات دیجیتال و افزایش بهره وری اقدام کند.

چرا صنعت مهم فولاد با چالش‌های ابتدایی دست و پنجه نرم می‌کند؟

صنعت فولاد؛ موتور پیشران اقتصاد کشور

علیرضا بختیاری، مدیر مسئول گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد، نیز در این مراسم با بیان اینکه فولاد پس از نفت خام تاثیر قابل توجهی در اقتصاد جهان دارد، گفت: سهم فولاد در بازار فلزات در سال‌های آینده قابل توجه خواهد بود. اگرچه جنگ روسیه و اوکراین باعث کاهش تولید فولاد شد اما خروج این دو کشور از این عرصه نشان از ایجاد فرصت‌های بیشتری برای دیگر کشورها دارد.

وی اظهار کرد: افزایش تقاضای جهانی این محصول برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ پیش‌بینی شده است اما افزایش بهای مواد اولیه از جمله سنگ آهن و کمبود آن، از مشکلات تولید این حوزه است.

مدیر مسئول گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد افزود: تحقق اهداف تولید در گرو برنامه‌ریزی دقیق در همه زمینه‌های تولید از سنگ آهن تا پایان زنجیره است. صنعت فولاد در ایران می‌تواند موتور پیشران اقتصاد به ویژه در شرایط تحریم باشد.

بختیاری خاطر نشان کرد: هماهنگی استراتژیک نهادهای قانون‌گذاری در کنار متولیانی همچون بانک مرکزی و گمرک، عاملی است که می‌تواند در بلند مدت صادرات محصولات فولادی را تحت تاثیر قرار دهد.

چرا صنعت مهم فولاد با چالش‌های ابتدایی دست و پنجه نرم می‌کند؟

وی تصریح کرد: محدودیت مهمی که می‌تواند موفقیت فولادسازان را تحت تاثیر قرار دهد، وضع عوارض صادراتی است؛ آن هم در شرایطی که در خلال جنگ روسیه و اوکراین بسیاری از کشورها مشوق‌های تولید را برای تولیدکنندگان قرار داده‌اند.

مدیر مسئول گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد تأکید کرد: توجه به توسعه و اکتشافات عمیق امری است که به آن توجه نشده و باید مورد نظر قرار بگیرد.

«تأمین انرژی» جدی‌ترین چالش فولادسازان است

رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم افتتاحیه اظهار کرد: گزاره مهمی وجود دارد که آینده الزاما ادامه یا تکرار گذشته نیست. امروز در برنامه‌ریزی راهبردی حرف‌های جدیدتری مطرح است که عمده آن به تصویر آینده بر می‌گردد.

وی افزود: تصویر کوتاه از آنچه در کشور گذشته این است که ما برنامه‌ریزی با عنوان افق ۱۴۰۴ مبنی بر تولید ۵۵ میلیون تن فولاد انجام داده‌ایم. در سال گذشته تقریبا ۶۰ درصد از برنامه در طول زنجیره فولاد از سنگ آهن تا قبل از تولید مقاطع فولادی عملیاتی شد؛ در بخش سنگ آهن ۸۰ درصد این برنامه محقق شد اما در بخش پایین دستی و مقاطع فولادی ۳۶ درصد.

معاون معادن و فرآوری معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تأمین‌کنندگان و سرمایه ‌گذاران ما در بخش‌های مختلف باید به این قضیه بپردازند. صدور مجوزهای جدید بلاوجه از مواردی است که باید به آن پرداخت.

محتشمی پور گفت: از ابتدای امسال تاکنون غیر از مصوبه عوارض پلکانی مهمترین بحث کاری ما صدور مجوز های جدید بلاوجه بوده است و در این مسئله فشار بسیاری روی وزارت صمت وجود دارد.

وی درباره پروانه‌های احداث واحدهای جدید گفت: همین امروز اگر ما یک پروانه جدید هم برای احداث صادر نکنیم از هدف‌گذاری انجام شده برای افق ۱۴۰۴ عبور کرده‌ایم ولی نکته اینجا است که برای صدور مجوز احداث واحدهای جدید، با مشکل تامین انرژی مواجه هستیم.

کمبود گاز عامل اصلی کمبود برق در صنعت است

معاون معادن و فرآوری معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: عمده سوال موجود در بحث توازن زنجیره فولاد درباره سنگ آهن است. در حالی که بحث معدن و تامین سنگ آهن تا سال ۹۹ موضوع اصلی ما بوده اما اکنون بحث تامین انرژی نیز به آن اضافه شده و در اولویت قرار گرفته است.

محتشمی پور تصریح کرد: در سال گذشته ما از خط قرمزهای توسعه مصرف گاز عبور کرده‌ایم. برای من ساختاری که در شبکه تأمین انرژی داریم یا خط قرمز بودن قطع گاز برای مشترک پر مصرف خانگی جالب است!

وی تأکید کرد: این مسأله با سرعت ما را وارد فضای جدیدی می‌کند. در سال گذشته با افت تولید مواجه بودیم و گلوگاه این افت تولید نیز همین مسائل است. نکته مهم در محدود شدن تولید برق که دامنگیر صنعت فولاد شده باز هم مشکل تامین گاز برای نیروگاه های برق است. این در حالی است که امسال محدودیت‌های انرژی و گاز صنایع ما بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

لزوم مدیریت انرژی در صنعت فولاد

معاون معادن و فرآوری معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: آینده صنعت فولاد نمی‌تواند در ادامه گذشته باشد بلکه ادامه آن باید با مدیریت انرژی گره زده شود. در این زمینه ما توافق نامه‌هایی را منعقد کرده‌ایم.

وی گفت: بحث محدودیت‌های انرژی در تولید بسیار تاثیرگذار است به همین دلیل ما خود را مسئول می‌دانیم که پس از به نتیجه رسیدن پیگیری‌ها، اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

چرا صنعت مهم فولاد با چالش‌های ابتدایی دست و پنجه نرم می‌کند؟

انرژی دست شما نیست؛ عوارض که دست شماست!

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره اهمیت انجام فعالیت رسانه‌ای حرفه‌ای بر لزوم کمک ظرفیت‌های موجود به رسانه‌ها تاکید کرد.

وی خطاب به وزارت صمت گفت: اگر انرژی دست شما نیست، عوارض که دست شماست! همه جا اگر مشکلی وجود دارد پای دولت در میان است؛ نه فقط دولت فعلی که منظور در حالت کلی دولت است.

قانون جدید معادن در دستور کار مجلس است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: این موانع باید توسط دولت برطرف شود. ما الان قانون جدید معادن را در دست اقدام داریم و پیوسته از بخش خصوصی برای حضور در جلسات مرتبط با آن دعوت کردیم بنابراین عزیزان می‌توانند نظر خود را به ما منتقل کنند. ما در قانون بی‌ثباتی کمتر داریم و آنچه هست دستور العمل‌هایی است که اجرا می‌شود.

اکبری تالارپشتی خاطر نشان کرد: ما برای عمران، آبادی و ساخت کشور به بودجه دولتی نیاز نداریم؛ از جیب مردم و سرمایه گذاران می‌توانیم کشور را آباد کنیم.

وی تصریح کرد: البته از وقتی که دولت جدید مستقر شده است روند اصلاح شد و اهداف و کارها در حال ساماندهی است.

بخش خصوصی تسلیم تصمیمات غلط نشود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران فعال در حوزه معدن در حال اکتشافات عمیق هستند.

اکبری تالارپشتی اظهار کرد: انرژی مزیت ماست. از بخش خصوصی انتظار داریم که مطالباتش را به صورت حرفه‌ای و تخصصی پیگیری کند و تسلیم تصمیمات غلط نشود.‌ مطالبه‌گری حرفه‌ای را باید روز به روز تقویت باید تویت شود.

چرا صنعت مهم فولاد با چالش‌های ابتدایی دست و پنجه نرم می‌کند؟

سهم ۲۲ درصدی صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور

محمد اتابک، معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی، نیز گفت: صنعت موثرترین بخش تولیدی کشور محسوب می‌شود که سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور در چند سال گذشته با افزایش از ۱۵ به ۲۲ درصد رسیده است.

وی گفت: صنعت فولاد جهان طی یک دهه گذشته ۳۲ درصد رشد داشته و میانگین تولیدات سالیانه آن نسبت به دهه قبل ۵۱ درصد افزایش یافته کرده است.

سهم ۹۵ هزار میلیارد دلاری صنعت فولاد در تولید ناخالص جهانی

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: فولاد در تولید ناخالص داخلی جهان سهم ۹۵ هزار میلیارد دلاری داشته است و بنابراین می‌توان آن را از شاخص‌های توسعه یافتگی دانست.

اتابک تصریح کرد: صنعت فولاد ایران یکی از پر شتاب‌ترین توسعه‌ها را در جهان داشته که با مشارکت دولت و مدیران وقت بوده است.

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی تأکید کرد: از ۴۸ میلیارد دلار صادرات کشور ما در سال گذشته، ۱۳ درصد سهم فولاد بوده است.

وی متذکر شد: در سال ۱۳۸۹، ۸.۹ میلیارد دلار واردات فولاد داشته‌ایم که امروز این عدد به صادرات تبدیل شده است.

اتابک گفت: روند سرمایه‌گذاری در کشور منفی و میزان استهلاک در ۳ سال گذشته از سرمایه‌گذاری بیشتر بوده است.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکید بر تولید دارند و اهداف توسعه کشور در بخش صنعت و معدن و زیرساخت‌ها باید ادامه پیدا کند.

کاهش ۷ درصدی رشد سالیانه در صنعت برق

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: از جمله مشکلات صنعت فولاد می‌توان به مشکل در صنعت برق که از زیرساخت‌های اصلی است اشاره کرد. متأسفانه به دلیل عدم سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری کم در این زمینه، رشد سالیانه برق که پیشتر ۹ درصد بوده به ۲ درصد کاهش یافته است. به بیان دیگر این رشد از حجم تقاضا جا مانده است.

اتابک تصریح کرد: اگر برق صنایع قطع و تولید کم شود، تبعات تورمی آن در سفره مردم مشاهده خواهد شد بنابراین نباید برق کولر گازی را به برق کوره ترجیح داد.

اتابک تأکید کرد: قطعی برق و افزایش بها در سال گذشته باعث افزایش هزینه تولید برای فولادسازان شده است.

وی گفت: این در حالی است که هزینه‌های حمل‌ونقل به طور رسمی ۳۰ تا ۴۲ درصد اما در واقعیت حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است.

چرا صنعت مهم فولاد با چالش‌های ابتدایی دست و پنجه نرم می‌کند؟

معاون اقتصادی بنیان مستضعفان انقلاب اسلامی افزود: افزایش بیش از ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد نیروی انسانی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز هزینه قابل توجهی بر دوش فولادسازان گذاشته است. هزینه‌های این چنینی مانع توسعه می‌شود.

اتابک خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته تولید صنعت فولاد رشد پیدا کرده اما در سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی متذکر شد: عمر صنعت بلندتر از عمر دولت‌ها است. جا دارد اشاره کنم به سخنان شهید همت: اگر جبهه خودی را گم کردید نگاه کنید که دشمن کجا را می‌کوبد و آن جبهه خودی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش و نمایشگاه «چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار» پس از پایان سخنرانی پنجم به اتمام رسید. بلافاصله پس از پایان این مراسم افتتاحیه، اولین میزگرد تخصصی این همایش با عنوان « بررسی چالش‌ها و فرصت‌های صنعت فولاد در ۱۴۰۱» آغاز شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =