سهرابی

یک کارشناس و فعال حوزه انرژی با اشاره به لزوم بهینه‌سازی و بازیافت انرژی در صنایع گفت: راه‌اندازی نیروگاه‌های بزرگ برق برای صنایع بزرگ مقرون به صرفه است. اصفهان ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر دارد.

حمید سهرابی کارشناس و فعال حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره قطعی برق صنایع در فصل‌های گرم سال اظهار کرد: اگرچه ۶ میلیون نفر در اصفهان زندگی می‌کنند اما این استان در حال حاضر ظرفیت این جمعیت را ندارد. اصفهان تا چند دهه پیش از نظر نیروگاه‌های برقی و میزان آب، یک استانِ برخوردار بود اما مصرف بی‌رویه، انتقال‌های آب و عدم مدیریت صحیح در حوزه آب و انرژی باعث شد تا صنایع و مصرف شری دچار چالش شود.

وی ادامه داد: منابع آبی باید به درستی و بر اساس ظرفیت هر شهر مدیریت و تقسیم می‌شد تا شاهد مشکلات فعلی نباشیم. باید توجه داشت اصفهان شهر برخورداری است و ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر، گردشگری و دیگر صنایع پاک در اختیار دارد.

این کارشناس و فعال حوزه انرژی تجدیدپذیر تأکید کرد: نزدیک شدن صنایع به خلیج فارس و دریای عمان می‌تواند باعث سهولت دسترسی به منابع آبی و معادن برای تأمین مواد اولیه شود.

سهرابی با بیان اینکه «در حدود پنج سال پیش آماری اعلام شد که براساس آن زاینده‌رود در هر سال حدود سه میلیارد متر مکعب آب دهی دارد» توضیح داد: حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب از این مقدار به مصرف خانگی و شرب اختصاص دارد و یک میلیارد و ۲۰۰ هزار متر مکعب نیز در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. بر این اساس صنایع تنها ۱۲۰ میلیون متر مکعب در سال مصرف داشته‌اند بنابراین بخش صنعت مصرف آن‌چنانی نداشته است.

لزوم بهینه‌سازی و بازیافت انرژی در صنایع

وی با اشاره به حرکت واحدهای تولیدی و محصولات به سمت مصرف بهینه انرژی تصریح کرد: این موضوع مستلزم فناوری و علم بسیار بالایی است، به عنوان مثال بهترین یخچال ایرانی ۱۳۰ کیلووات مصرف در هر سال دارد اما مصرف نمونه‌های خارجی به صورت میانگین ۱۰۰ کیلووات در سال است. این عدد شاید در ابتدا کوچک به نظر برسد، اما همین ۳۰ کیلووات صرفه‌جویی در یک سال و یک حوزه جمعیتی می‌تواند برق یک شهرستان ۵۰۰ هزار نفری را تأمین کند. باید صنایع و کارخانه‌ها به سمت بازیافت و بهینه‌سازی مصرف‌های انرژی خود بروند.

این کارشناس و فعال حوزه انرژی با اشاره درباره ورود صنایع به بحث تولید برق نیز اظهار کرد: راه‌اندازی نیروگاه‌های بزرگ برق برای صنایع بزرگ مقرون به صرفه است برای مثال فولاد مبارکه به سمت تأسیس نیروگاه‌های بادی و خورشیدی حرکت کرده و این موضوع می‌تواند برای این شرکت به صرفه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =