• ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
  • کد خبر: 21567
  • readingTime: ۱ دقیقه
پرچم کشور چین

اقتصاد چین بر اساس اطلاعات اداره آمار ملی این کشور در سه ماهه چهارم، تولید ناخالص داخلی چین ۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و از نظرسنجی رویترز که رشد ۳.۶ درصدی را پیش‌بینی می کرد، بالاتر رفت.

به‌گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از سی ان بی سی ، داده های اداره آمار ملی چین نشان می دهد که اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱ به میزان ۸.۱ درصد رشد کرده که اندکی کمتر از انتظار بازار برای رشد حدود ۸.۴ درصدی در سال است. در سه ماهه چهارم، تولید ناخالص داخلی چین ۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و از نظرسنجی رویترز که رشد ۳.۶ درصدی را پیش بینی می کرد، بالاتر بود. تولید صنعتی نیز افزایش یافت و انتظارات را پشت سر گذاشت، اما خرده فروشی رشد ضعیف تری داشت.

اقتصاددانان انتظار داشتند که داده های روز دوشنبه نشان دهنده کاهش رشد باشد، بخشی از آن به دلیل عواملی مانند اقدامات سختگیرانه چین برای مهار اومیکرون و همچنین مشکلات در بخش املاک و کاهش مصرف است.

یوهانا چوا، رئیس اقتصاد و استراتژی آسیا در سیتی گلوبال مارکتز آسیا، روز دوشنبه گفت: فروش خرده فروشی ها اشتباه بزرگی بود. این یکی از حوزه‌هایی است که من فکر می‌کنم واقعاً به حمایت سیاستی بیشتر نیاز دارد. به گزارش رویترز، بانک مرکزی چین هم هزینه های استقراض وام های میان مدت خود را برای اولین بار از ماه آوریل ۲۰۲۰ کاهش داد.

این خبرگزاری گزارش داد که بانک مرکزی چین اعلام کرده است که نرخ بهره وام‌های میان مدت یک ساله به ارزش ۷۰۰ میلیارد یوان (۱۱۰.۱۹ میلیارد دلار) به برخی موسسات مالی را با ۱۰ واحد کاهش به ۲.۸۵ درصد رسانده است.

وی گفت که زمان کاهش با انتظارات بانک سرمایه گذاری مطابقت داشت اما چنان کاهشی، بیش از حد انتظار بود.

او افزود: من فکر می کنم که سیاست‌گذاران در حال حاضر بیشتر نگران رشد هستند و ما باید شاهد اقدامات هماهنگ در آینده باشیم.

وی گفت که انتظار ندارد چین به این زودی ها شاهد کناره گیری از سیاست بدون کووید باشد.

هفته گذشته، بانک سرمایه گذاری آمریکا گلدمن ساکس پیش بینی خود برای رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ را از ۴.۸ درصد به ۴.۳ کاهش داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =