اورژانس

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به رونمایی کتاب ۵ انگشت اورژانس گفت: اگر چه در خصوص آموزش و فرهنگ‌سازی اورژانس برای عموم مردم در این سال‌ها اقدامات زیادی انجام شده است، اما همچنان جای خالی آموزش ویژه کودکان احساس می‌شود.

به گزارش ایراسین، فرهاد حیدری، سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نشست خبری امروز ۲۷ دی ماه که در محل ستاد جدید اورژانس برگزار شد، اظهار کرد: اگر چه در خصوص آموزش و فرهنگ‌سازی اورژانس برای عموم مردم در این سال‌ها اقدامات زیادی انجام شده است، اما همچنان جای خالی آموزش ویژه کودکان احساس می شود.
وی با اشاره بر آموزش کودکان و تاثیر این آموزش‌ها بر ارتقای فرهنگ عمومی جامعه ادامه داد: معمولا برای آموزش کودکان از روش‌هایی مانند نقاشی، قصه‌گویی یا شعرخوانی استفاده می شود تا در فضایی جذاب تاثیر طولانی‌تری در مخاطب کودک ایجاد کند.
حیدری افزود: برای آموزش امدادخواهی به کودک از "الگوی ۵ انگشت" می‌توان استفاده کرد که در کتاب ۵ انگشت اورژانسی به آموزش این محتوا در قالب شعر و تصاویر کودکانه پرداخته شده است. در این روش هر انگشت معادل یک اقدام خاص می باشد بطوریکه در زمان حادثه کودک با نگاه کردن به انگشتان خود، اقدام لازم را به یاد آورده و انجام می دهد.
سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی استان تشریح کرد: بطور مثال مفهوم انگشت شست یعنی خوب به بیمار نگاه کن، انگشت اشاره: با صدای بلند صداش کن، انگشت میانی: اگر صداش زدی و جواب نداد تکانش بده و صداش بزن، انگشت حلقه: اگه جواب نداد یا دیدی حالش خوب نیست با شماره ۱۱۵ تماس بگیر و در نهایت انگشت کوچک یعنی بیمار را در وضعیت راحت قرار بده و به توصیه های کارشناس اورژانس تا رسیدن نیروهای امدادی عمل کن.
وی با بیان اینکه مشکل اغلب امدادخواهان اورژانس عدم توان ارزیابی صحیح بیمار در زمان تماس با ۱۱۵ می باشد، ادامه داد: در این روش آموزشی اولا کودک با روش صحیح ارزیابی بیمار آشنا می‌شود و ثانیا با فرایند صحیح امدادخواهی. بطوریکه اول به ارزیابی بیمار می‌پردازد و بعد با اورژانس تماس می‌گیرد.
حیدری به تلاش گردآورندگان کتاب اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این کتاب با تلاش واحد روابط عمومی اورژانس استان اصفهان توسط آقای عباس عابدی و با اشعار خانم آناهیتا مستاجران و تصویرگری خانم امینه پارسا پور گرداوری و تدوین نهایی شده است.
سرپرست اورژانس پبش‌بیمارستانی استان اصفهان اذعان کرد: برای اجرایی شدن محتوای آموزشی این کتاب در پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها، یک سری عروسک‌های انگشتی با شخصیت‌های متناسب با محتوای هر کدام طراحی و تولید شده است که بعنوان ابزار کمک آموزشی قابل استفاده برای مربیان می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =