کرونا

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر واکسینه کامل در برابر کرونا، گفت: بهترین و مطمئن‌ترین روش برای عدم ابتلا به سویه اُمیکرون، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

حمید سوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به شیوع سویه اُمیکرون در کشور اظهار کرد: سرعت سرایت بسیار زیاد اُمیکرون سبب می‌شود افراد در تماس‌های کوتاه‌تر با شخص ناقل به این بیماری مبتلا شوند و تحقیقات نشان داده است افراد به رغم دریافت واکسن هم به این سوینه گرفتار شده‌اند.

وی افزود: میزان سرایت بالای این واریانت نسبت به سویه‌های قبلی نشان می‌دهد که مهمترین عامل برای عدم ابتلا به این بیماری رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است. این سویه افراد واکسینه کامل و حتی کسانی که دُز بوستر را عم دریافت کردند و یا سابقه ابتلا به کرونا داشته‌اند را بیمار می‌کند.

عضو هئیت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه سویه اُمیکرون خطرناک است، گفت: این گمان که سویه اُمیکرون خطرناک نیست باور غلطی است چراکه میزان سرایت‌پذیری این سویه بالاست و هرچند نرخ کشندگی اُمیکرون در کشورها پایین‌تر از دلتا بوده است اما اگر تعداد مبتلایان زیاد شود در نهایت تعداد تلفات می‌تواند بیش از واریانت‌های دارای نرخ کشندگی بالاتر باشد.

وی بیان کرد: ما برای قانع کردن مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیاز به فرهنگسازی داریم. براین نمونه عده زیادی هستند که برای پیشگیری از ابتلا به سویه اُمیکرون دو و حتی سه ماسک استفاده می‌کنند اما نحوه ماسک زدنشان اشتباه است.

سوری با اشاره به اینکه افرادی که واکسن دریافت نکردند در معرض ابتلا به نوع شدید و تلفات با این سویه هستند، گفت: سویه اُمیکرون در کشور در حال شیوع است و در هفته‌های آتی به احتمال زیاد به پیک می‌رسد و مطالعات در برخی از کشورها نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد کودکان به اُمیکرون گرفتار شدند که هنوز واکسیناسیون کودکان در کشور نیاز به مطالعات بیشتری است.

وی گفت: علائم اُمیکرون و آنفلوانزا شبیه است و گلودرد یکی از علائم بسیار رایج ابتلا به کووید ۱۹ با اُمیکرون است و در شرایط کنونی هرکس گلودرد دارد باید احتمال ابتلا به کرونا را جدی بگیرد و مراقب باشد بیماری را به دیگران منتقل نکند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: کسانی که واکسن دریافت نکردند حتما نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند و افرادی هم که سه دُز واکسن را دریافت کردند در صورت عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانند ناقل شوند و این بیماری را به افراد مسن و دارای بیماری زمینه‌ای منتقل کرده و خطرات جدی ایجاد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =