تورم

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که اگر دولت بتواند سیاست عدم استقراض را ادامه دهد به کاهش تورم کمک بزرگی می‌کند و جای امیدواری است که با ادامه این روند، تورم کاهش قابل توجهی یاید.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از ایبِنا، رئیس کل بانک مرکزی در نخستین نشست خبری خود از کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در دو ماه اخیر و همچنین کاهش تورم سالانه خبر داد و گفت: دولت جدید کار خود را در نرخ‌های تورم بالا آغاز کرد که در مهر و آبان نیز تورم نقطه به نقطه ۱۳.۹ درصد کاهش داشته و نرخ تورم دوازده ماهه نیز نزولی شده است. ضمن اینکه ۲.۵ واحد درصد کاهش در تورم سالانه را نیز شاهد بودیم.

علی صالح‌آبادی ادامه داد: بانک مرکزی برنامه‌ای را در راستای کنترل تورم دارد که یکی از این موارد کنترل رشد مقداری ترازنامه‌ بانک‌هاست که این مهم از برنامه های جدی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ است. بانک مرکزی نیز به صورت ماهانه این امر را رصد می‌کند و بانک‌هایی که این امر را رعایت نکنند، با افزایش سپرده قانونی مواجه می‌شوند. لذا یکی از مواردی که باید بر آن نظارت و کنترل صورت گیرد، کنترل خلق پول توسط بانک‌هاست که یکی از موضوعات مهم در خصوص تورم است. 

در همین باره، مرتضی عزتی کارشناش اقتصادی با بیان اینکه سیاست‌های بانک مرکزی در راستای کنترل و کاهش رشد پایه پولی حائز اهمیت است و در کاهش تورم نیز تاثیرگذار بوده است، اظهار کرد: عواملی مانند ناترازی بانک‌ها و استقراض از بانک مرکزی و خلق پول توسط بانک‌ها و ... وجود دارند که در خلق پول و رشد پایه پولی موثرند و در رشد تورم اثر مستقیم دارد. بنابراین بدون شک اصلاح هر کدام از این موارد توسط بانک مرکزی و دولت می‌تواند کمک کند تا فشار تورمی کاهش یابد.

عزتی تصریح کرد: اما بیش‌ترین عاملی که در سال‌های گذشته بر رشد تورم تاثیر داشته همان انتشار پول توسط بانک مرکزی بود که مهم‌ترین عامل افزایش پایه پولی است. هرچند خوشبختانه مسئولان به تازگی اعلام کردند که از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم شاهد عدم استقراض از بانک مرکزی بوده‌ایم که قطعا تاثیرات مثبت خود را خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه عوامل سیاسی مانند تحریم‌ها نیز قطعا در این بخش دخالت دارند، افزود: قیمت‌ها از جهتی تابع عرضه و تقاضا هستند و به دلیل اینکه چندین سال رشد اقتصادی ایران منفی بوده است، با کاهش تقاضا در بخش‌های مختلف نیز روبرو بودیم که این امر هم می‌تواند عاملی باشد برای اینکه قیمت‌ها کاهش پیدا کند. 

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: همچنین سیاست‌های بانک مرکزی که در راستای کنترل و کاهش رشد پایه پولی اتخاذ کرده هم در کاهش تورم تاثیرگذار بوده است. 

عزتی با بیان اینکه این مسائل می‌تواند نویدبخش ادامه روند کاهشی نرخ تورم در ماه های آینده باشد، اظهار کرد: اگر دولت بتواند سیاست عدم استقراض را ادامه دهد و از همان روش فروش دارایی‌های خود استفاده کند، به کاهش تورم کمک خوبی می‌کند و جای امیدواری است که با ادامه این روند در دولت سیزدهم، تورم کاهش قابل توجهی یابد. 

به گفته وی، هرچند موضوع برجام و روابط بین الملل هم می‌تواند در این بخش تاثیر گذار باشد اما اگر دولت بتواند رشد اقتصادی را محقق سازد، در کنار کنترل رشد پایه پولی می‌تواند تاثیر بیشتری بر کاهش تورم داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =