• ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
  • کد خبر: 20611
  • readingTime: ۳ دقیقه
بورس بازار سرمایه بازار سهام

بازارسرمایه در ماه‌های اخیر دچار افت و خیزهای زیادی بوده و برآیند آن شرایط کنونی را رقم زده که به گمان کارشناسان در نقطه جذابی قرار دارد. موضوعی که نه به «گمان» بلکه با استناد بر آمار و مستندات موجود قابل پیگیری و اثبات بوده و بارقه‌های امید را در دل سهامداران روشن نگه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، «روند سودآوری شرکت‌های تحت پوشش بورس تا پایان سال ادامه دارد و با توجه به رویکرد و تصمیمات اخیر دولت، این روند در سال آینده هم ادامه خواهد داشت. بنابر آمار موجود در سایت کدال، گزارش هشت ماه اخیر شرکت‌های بورسی مثبت بوده و تمام شرکت‌ها در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند، به این معنی که حتی خیلی از شرکت‌ها، ۱۰۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل فروش داشته و سودآوری خوبی دارند. براین اساس، نسبت P/E بازار بسیار کاهش یافته و عددها برای خرید بسیار جذاب هستند.» این صحبت‌های اخیر دکتر مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار است که به تازگی در جمع خبرنگاران مطرح کرده است. در حال حاضر، موضوع ارزندگی در بازارسرمایه به دنبال افت قیمت ها در این بازار و افزایش نرخ سود در بازار پول بیش از گذشته مورد توجه کارشناسان و فعالان بازارسرمایه است.

صبوران؛ شایسته سود بیشتر
در همین راستا، رییس هیات مدیره سبدگردان «کارا» پیشتر به (سنا) گفته بود که این کاهش قیمت ها در بازارسهام سبب ارزندگی بیش از پیش بسیاری از سهام شرکت‌ها شده است. به نظر من  سرمایه‌گذارانی که تاکنون حوصله به خرج داده و سهام ارزشمند خود را حفظ کرده‌اند، در قیمت‌های فعلی فقط سهام بنیادین و سودآور خود را نگه دارند.

علی خسروشاهی بر این باور است که، با وجود اینکه شاخص کل به اعداد ابتدای سال نزدیک شده است، اما بسیاری از سهام اصلاح بیشتری نسبت به شاخص داشته‌اند و قیمت‌هایی پایین تر از قیمت‌های سال گذشته را تجربه می‌کنند.

توجه؛ همه سهم‌ها ارزنده نیستند

آراد پورکار، کارشناس ارشد بازارسرمایه نیز در گفت و گویی با (سنا) ضمن اشاره به ارزندگی سهام تصریح کرده بود که سهام دلار محور و سهم هایی که ازP/E مناسبی برخوردارند، می توانند بازدهی معقولی را به شرط سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت در اختیار سهامداران قرار دهند.
به گفته وی، سرمایه‌گذاری در این دست شرکت‌ها از ریسک چندانی برخوردار نیست و سهامداران می توانند بازدهی بیشتری را از بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها کسب کنند.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: سهامداران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که همه سهم‌ها ارزنده نیست، بلکه نمادهایی که تولید و فروش خوبی داشتند و سود معقولی را شناسایی کرده اند به عنوان سهام مناسب برای سرمایه گذاری باید انتخاب شوندد؛ بنابراین ضروری است سهامداران با مطالعه و تحلیل مناسب به خرید و فروش بپردازند.

بازارسرمایه در حال تطبیق خود با شرایط تورمی است

قائم مقام مدیر عامل «هلدینگ آتیه خواهان» نیز در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه گفت، بازارسرمایه در حال تطبیق خود با فضای تورمی کنونی است و براین اساس، به نظر می‌رسد در دو سه ماه پایانی سال جاری همزمان با کاهش فروش اوراق دولتی با شرایط خوبی در بازارسرمایه رو به رو خواهیم بود.

رضا نازی با بیان این مطلب، گفت: با توجه به نرخ دلار نیمایی و دلار بازار آزاد، هنوز گزارش‌های بازار کاملاً با قیمت‌های فعلی ارز تطبیق داده نشده است؛ در حال حاضر بورس دچار بیش واکنشی نسبت به اخبار منفی است که به زودی مرتفع خواهد شد.

وی افزود: در نظر داشته باشید که از یکی دو ماه آینده برآورد سود سال مالی آتی شرکت‌ها انجام می‌شود، بنابراین تا دو ماه آینده P/E بازار با سود سال آینده شرکت‌ها سنجیده می شود و عملا p/E های فوروارد به P/E نرمال و فعلی بازار تبدیل می شود که در آن مقطع هم تعدیل P/E خواهیم داشت.

نازی تصریح کرد: از طرفی در ماه‌های پیش رو DPS حقوقی‌ها از جانب ناشران به آن ها پرداخت می‌شود؛ موضوعی که می تواند به تقویت سمت تقاضا در بازار منجر شود، زیرا شرکت ها بعد از دریافت سود مجامع، اغلب آن را به بازار سرمایه وارد می‌کنند. از طرفی دیگر با روانه شدن گزارش‌های ۹ ماهه به بازار، ttm P/E بازار باز هم بهبود پیدا می‌کند.

ارزندگی بازارسهام به روایت آمار

در این شرایط بد نیست اشاره‌ای به آمار موجود در خصوص میانگین فروش صنایع بورسی در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته داشته باشیم؛ موضوعی که با وجود نوسانات بورس در چند ماه اخیر از رشد ۵۹ درصدی صنایع حکایت می کند.

براساس این گزارش، مقایسه فروش ۱۴ شرکت صنعتی بورسی در دوره یک ماهه مبتنی به ۳۰ آبان ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، میانگین رشد ۵۹ درصدی در این صنایع را نشان می‌دهد.
گروه پالایشی با ۱۰۳ درصد و گروه سیمان با ۱۰۰ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، در فروش در صدر گروه‌های بورسی آبان ماه قرار گرفتند.
این در حالی است که بانک‌ها و موسسات اعتباری، بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی و مخابرات به ترتیب با ۱۶، ۱۹ و ۲۵ درصد رشد کمترین میزان رشد فروش را به خود اختصاص دادند.
صنایع بورسی در حالی رشد فروش ثبت کردند که به عقیده کارشناسان نیز بازار سرمایه بسیار ارزنده است، P/E سهم‌ها پایین بوده و بیشتر گزارش های ماهانه شرکت‌ها نیز مطلوبیت دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =