• ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
  • کد خبر: 20463
  • readingTime: ۲ دقیقه
معلولان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: مساله اشتغال موضوع اصلی جامعه افراد دارای معلولیت است و بایستی با همت تمام دستگاه ها چاره اندیشی شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ولی‌الله نصر اصفهانی صبح یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولان اظهار کرد: دوازدهم آذرماه روز جهانی معلولان است و طبق هرسال شعاری برای این روز در نظر گرفته شده است که امسال شعار «پیش به سوی دنیایی فراگیر و دسترس‌پذیر پس از کرونا با مشارکت افراد دارای معلولیت» است که تمام تلاش ما تحقق این شعار خواهد بود.

وی افزود: مهم‌ترین دغدغه جامعه افراد دارای معلولیت اشتغال است که با سختی‌ها و دشواری‌های زیادی برای این افراد همراه شده است چراکه به رغم تحصیلات بالای این افراد سازمان‌ها حاضر به جذب این نیروهای انسانی نیستند و گاه شاهد این هستیم که به معلولان با تحصیلات تکمیلی شغلی که درخور آن‌ها نیست پیشنهاد می‌شود.

اشتغال مهم‌ترین دغدغه جامعه معلولان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان بیان کرد: بخشی از مسائل مربوط به جامعه افراد دارای معلولیت به استان و بخشی هم در سطح کلان برمی‌گردد چراکه با عزمی برای اجرای مصوبات قانونی نیست که به عدم تأمین اعتبارات لازم مربوط می‌شود.

وی اضافه کرد: موضوع مهم دیگر که از دغدغه‌های جامعه دارای معلولیت محسوب می‌شود این است که کمک‌های معیشتی برای تأمین مسکن فراهم نیست و امیدواریم در دولت سیزدهم مسئله مسکن معلولان حل شود.

نصر با اشاره به اینکه از جامعه یک‌میلیون و ۸۰۰ هزاری معلول، یک‌میلیون نفر از آن‌ها نیازمند اشتغال هستند، گفت: حداقل کمک معیشتی نمی‌توان کفاف نیاز جامعه معلولان را بدهد و تا گشایش اعتباری انجام نشود نمی‌توان برای رفاه جامعه معلولان اقدام مؤثری انجام داد و تسهیلگری در امر اشتغال می‌تواند در این زمینه حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: سال‌هاست که برای مناسب‌سازی مسیر تردد افراد دارای معلولیت و بهره‌گیری از وسایل حمل‌ونقل عمومی تلاش شده است و شهرداری و پلیس راهور در این زمینه همکاری‌های خوبی با بهزیستی استان داشته‌اند. در هر پروژه اجرایی شهرداری باید مناسب‌سازی معلولان مدنظر قرار گیرد، در این راستا ما باید مطالبه گری خود را بیشتر کنیم، این موارد غالباً مورد غفلت است اما کسی مانع‌تراشی می‌کند.

شرایط زیست بهتر برای معلولان فراهم شود

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تأکید بر اینکه معلولان خواهان امتیاز خاصی برای ظهور در اجتماع نیستند و صرفاً یک فرصت برابر می‌خواهند، تصریح کرد: نگاه ترحم‌آمیز به معلولان باید اصلاح شود چراکه اگر مصوبات قانونی اجرا شود شرایط برای معلولان با افراد عادی فراهم است اما فرصت نیست.

بحران سالمندی در اصفهان بیش از متوسط کشوری است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه جایگاه اصفهان در خصوص سالمندان از نظر تعداد سوم و از نظر درصد به جمعیت کل چهارم کشور است، افزود: رشد سالمندی در اصفهان بیش از متوسط کشوری است و درحالی‌که در چند سال گذشته ۱۰ درصد استان اصفهان سالمند بودند امروز ۱۱/۹ درصد استان سالمند هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به طلاق‌ها و تک‌فرزندی بودن خانواده‌ها یک بحران سالمندی خواهیم داشت که در آن تک سالمندی بزرگ‌ترین مشکل است، بنا بر پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۳۵ حدود ۳۵ درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال خواهند بود که مشکل‌ساز خواهد بود.

نصر اصفهانی با اشاره به پیوستن اصفهان به شهرهای دوستدار سالمند ابراز داشت: در کشورهای دیگر سازمان سالمندان وجود دارد که با جدیت به این امر ورود می‌کند، در ایران نیز بحث سالمند باید با جدیت با همکاری سازمان‌های مرتبط انجام شود و اگر به این امر توجه نشود در ۳۰ سال آینده‌تر بحران سالمندی خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =