کشتی

سجاد صالح‌پور کشتی گیر و فرامرز صالحی مربی کشتی اصفهان در گفتگویی از عدم توسعه این رشته در اصفهان سخن گفتند.

به گزارش ایراسین، کشتی استان اصفهان در گذشته در سطح ملی و بین المللی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، اما در دهه گذشته به دلیل عدم حمایت باشگاه‌های بزرگ اصفهانی، این استان نماینده‌ای در لیگ‌های برتر آزاد و فرنگی نداشته و این موجب عدم توسعه کشتی گردیده است.

خبرنگار ما گفتگویی با سجاد صالح پور کشتی گیر افتخارآفرین اصفهان و فرامرز صالحی مربی کاربلد وی انجام داده که به نوعی درد و دل اهالی کشتی استان اصفهان می باشد.

۱)آقای سجاد صالح‌پور خودتان را بیشتر معرفی کنید؟

بنده اهل اصفهان و ۳۵ سال دارم و نزدیک به ۱۷ سال برای استان اصفهان کشتی می‌گیرم و در این بین مقام‌های زیادی در سطح ملی و بین المللی کسب نمودم.

۲)چه عاملی باعث شد کشتی‌گیر شوید؟

دو تا بچه محل داشتیم که کشتی‎گیر بودند، یک روز پیشنهاد دادند که بنده هم به سالن کشتی بروم، قبول کردم و همان موقع به این رشته علاقمند شدم و روزگار ورزشی‌ام را در این رشته ادامه دادم.

کشتی استان اصفهان نیاز به حمایت باشگاه‌های بزرگ دارد

۳)از مقام های خود در سطح استان، کشور و جهان بگوئید؟

بیش از ۳۰ مقام استانی، نزدیک ۸ بار مقام قهرمانی کشور در رشته پهلوانی دارم، یک عنوان جهانی در رشته پهلوانی و یک مقام قهرمانی در رشته کشتی آزاد کسب کرده‌ام، ۶ بار نیز در کشتی آزاد به مقام دوم و سوم رسیدم. در کشتی فرنگی هم دو سه بار نقره و برنز کسب نمودم.

۴)چه پیشنهادی برای توسعه کشتی در استان اصفهان دارید؟

برای اینکه کشتی استان اصفهان به جایگاه قبلی خود برسد خیلی نیاز به کار دارد و باید از ریشه در راستای توسعه آن تلاش و کوشش کرد، خوشبختانه استان اصفهان زیرساخت‌های خوبی برای کشتی دارد اما مسئولین باید کشتی و کشتی گیر را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهند، از طرفی از نظر مالی واقعا هیچ کمکی به این رشته نشده است.

۵)دل پری از عدم حمایت مسئولین از رشته کشتی دارید، بیشتر توضیح دهید؟

کشتی ورزش سختی در ایران است چراکه ایران مهد کشتی جهان می باشد، وقتی در کشتی ایران کسی روی سکو می رود، کار بسیار بزرگی انجام داده است، از مسئولین استان اصفهان می خواهم کسانی‌که برای این استان افتخارآفرینی می کنند مورد حمایت قرار دهند تا کشتی استان اصفهان بیش از این زمین نخورد.

کشتی استان اصفهان نیاز به حمایت باشگاه‌های بزرگ دارد

۶) گفته می شود هوادار دو آتیشه تیم فوتبال ذوب آهن هستید؟

کم و بیش فوتبال ذوب آهن را دنبال می کنم و آرزوی موفقیت برای این تیم دارم، هر چند در بازی معوقه هفته سوم مقابل پیکان مغلوب شد، امیدوارم جایگاه این تیم در پایان فصل بسیار خوب باشد و سال قبل را دیگر تجربه نکند. پیشاپیش روز ۲۲ آبان روز باشگاه ذوب آهن را به همه سبزدلان اصفهانی تبریک عرض می کنم چراکه خودم ورزشکار ذوب آهن بوده‌ام و به این باشگاه و هوادارنش عشق می‌ورزم، از مدیرانی همچون اصغر دلیری که با مدیریت خوب خود این روز بزرگ را رقم زدند، تجلیل و قدردانی می‌کنم.

۷) از مربی خود آقای فرامز صالحی بگوئید؟

فرامرز صالحی از مربیان کاربلد و دلسوز کشور و استان اصفهان است و هرچه در توان دارد برای ما ورزشکاران می گذارد.

۸)چشم انداز سجاد صالح‌پور برای خود چیست؟

هرچند سن بنده بالا رفته، اما برنامه خوبی برای حضور در مسابقات جهانی کشتی پهلوانی دارم که این رقابت‌ها به میزبانی ایران می باشد، به طور حتم طلا خواهم گرفت.

۹)حرف پایانی؟

از باشگاه‌های بزرگ اصفهان به ویژه ذوب آهن پرچمدار این رشته، می‌خواهم با ورود خود به کشتی، چشمه خشکیده این رشته را در استان دوباره خروشان کنند. همچنین کارخانجات استان اصفهان اندیشه‌ای برای استخدام ورزشکاران قهرمان داشته باشند چراکه بسیاری از ورزشکاران غیر فوتبالی از نظر اقتصادی شرایط مناسبی ندارند.

در ادامه خبرنگار ما سئوالاتی از فرامرز صالحی مربی سجاد صالح‌پور پرسید که در ذیل می خوانیم.

کشتی استان اصفهان نیاز به حمایت باشگاه‌های بزرگ دارد

۱)آقای صالحی خودتان را بیشتر معرفی کنید؟

بنده فرامرز صالحی هستم که نزدیک به ۲۵ سال مربی کشتی آزاد در اصفهان هستم که نزدیک دو سال به دلیل شیوع کرونا تمرینات تیم‌ها تعطیل بود و دوباره مشغول فعالیت در عرصه مربیگری در خانه کشتی اصفهان هستم.

۲)نظرتان در خصوص کشتی پهلوانی استان اصفهان چیست؟

استان اصفهان در این رشته کشتی‌گیران خوبی داشته که می توان به مرحوم رضا ریاحی، علی ذاکری پسر داریوش ذاکری و اکنون سجاد صالح‌پور است که دو بار پهلوان ایران در سبک وزن شده و چندین بار عناوین دوم و سومی کسب نموده و در مسابقات کشتی سنتی به میزبانی کشور ترکیه مقام نخست را برای کشورمان به ارمغان آورد.

۳)در دیگر رشته های کشتی ظرفیت استان اصفهان را چگونه ارزیبای می‌کنید؟

پتانسیل استان اصفهان در رشته کشتی مطلوب است، اما در این زمینه نیاز به حمایت باشگاه‌های بزرگ همچون فولادمبارکه سپاهان و ذوب آهن می باشد. باشگاه ذوب آهن در گذشته حمایت ویژه‌ای از رشته کشتی داشت و بسیاری از کشتی‌گیران قدیمی هم برای این باشگاه کشتی می‌گرفتند و هم کارمند یا کارگر کارخانه ذوب آهن بودند، این لطف را همیشه ذوب آهن به ورزشکاران این رشته داشت. استان اصفهان در کشتی آزاد نیز خوب بوده و تا زمانی‌که باشگاه ذوب آهن حمایت می‌کرد، بچه‌های اصفهانی حرف‌های زیادی در سطح کشور داشتند اما متاسفانه چند سالی است که باشگاه‌های اصفهانی از حمایت و تیم‌داری در این رشته کنار کشیده‌اند و کشتی اصفهان هم ضعیف شد.

۴)در خصوص کشتی پهلوانی، رابطه شما با هیات ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی استان اصفهان چگونه است؟

جلال زهرایی در راس هیات ورزش زورخانه ای و پهلوانی استان اصفهان یکی از پیشکسوتان ورزش است و به طور حتم با وجود وی کشتی پهلوانی در استان اصفهان رشد و توسعه پیدا می کند.

۵)جایگاه ایران در کشتی پهلوانی جهان کجا می‌باشد؟

مرکز کشتی پهلوانی جهان، کشور ایران است چراکه دارای ورزشکاران بسیار کاربلد، با اخلاق و تکنیکی هستیم، شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ باید نگاه ویژه‌ای به این کشتی و ورزشکارانش داشته باشند، با توجه به اینکه قرارداد کشتی گیران بسیار پایین است و کفاف زندگی آنها را نمی دهد، مسئولین شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ می توانند با استخدام قهرمانان افتخارآفرین بستر پیشرفت آنها را صد چندان هموار کنند، سجاد صالح‌پور افتخارآفرین اصفهانی افتخارات زیادی برای استان کسب کرده اما به دلیل نداشتن شغل مناسب با مشکلات زیادی مواجه است، از مسئولین کارخانه و باشگاه ذوب آهن می‌خواهم که نگاه ویژه ای به امثال صالح پور داشته باشند چراکه آنها برای اسم ذوب آهن روی تشک رفته و افتخارآفرینی کرده‌اند. در پایان از باشگاه‌های ذوب آهن و فولادمبارکه سپاهان می‌خواهم با حمایت خود از کشتی، این رشته را دوباره در اصفهان زنده کنند، این مهم دور از دسترس نخواهد بود.  

۶)حرف پایانی؟

روز ۲۲ آبان روز باشگاه ذوب آهن را به همه سبزدلان ذوب آهنی تبریک عرض می کنم که تیم فوتبال این باشگاه در سال ۲۰۱۰ نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شد و برای کشور و استان غرور آفرید.

کشتی استان اصفهان نیاز به حمایت باشگاه‌های بزرگ دارد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =