نفت

قیمت نفت در بازار جهانی به دنبال کاهش سرعت افزایش تولید در جهان افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین و به نقل از رویترز، قیمت نفت امروز (سه‌شنبه؛ ۱۱ آبان) افزایش یافت. علت این افزایش هم به کاهش سرعت افزایش تولید گروه تولیدکننده اصلی اوپک از سرعت پیش‌بینی‌شده در ماه گذشته بر می‌گردد و این در حالی است که چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، نرخ‌های عملیاتی خود را برای پاسخگویی به افزایش تقاضای دیزل افزایش داده است.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲۸ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش به ۸۴.۹۹ دلار در هر بشکه رسید در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۶ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش ۸۴.۱۱ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد OANDA گفت: «پیش‌تر و با توجه به متغیرهای پیشین به نظر می‌رسید قیمت‌های نفت همچنان در آستانه صعود باشند. برخی از معامله‌گران نیز در انتظار تائید این پیش‌بینی هستند زیرا از یک‌سو موجودی نفت خام EIA نشان می‌دهد که تقاضا برای اکثر محصولات در مسیر درستی قرار دارد اما از سوی دیگر تولید ایالات متحده ثابت است و اوپک پلاس به افزایش تدریجی ۴۰۰ هزار بشکه‌ای خود ادامه می‌دهد.»

نفت هفته گذشته با کمک افزایش تقاضای پس از همه‌گیری و حمایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش یا اوپک پلاس به رهبری روسیه، به افزایش تدریجی و ماهانه تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز (بشکه در روز) علیرغم درخواست مصرف‌کنندگان عمده برای نفت بیشتر به بالاترین سطح چندساله رسید.

نظرسنجی رویترز در روز دوشنبه نشان داد که افزایش تولید نفت اوپک در ماه اکتبر کمتر از افزایش برنامه‌ریزی شده در توافق با متحدان بود، زیرا قطعی غیرارادی در برخی تولیدکنندگان کوچک‌تر باعث جبران افزایش عرضه از سوی عربستان سعودی و عراق شد.

بر اساس این نظرسنجی، اوپک در ماه اکتبر ۲۷.۵۰ میلیون بشکه در روز تولید کرد که ۱۹۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل افزایش داشت اما کمتر از ۲۵۴ هزار بشکه افزایش مجاز در توافق عرضه بود.

در همین حال، شرکت‌های ملی نفت در چین نرخ‌های کارکرد پالایشگاه‌ها و مصرف آن‌ها را برای نفت خام افزایش داده‌اند تا از کمبود گازوئیل در دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان جلوگیری کنند.

همچنین نظرسنجی اولیه رویترز در روز دوشنبه نشان داد که انتظار می‌رود ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته افزایش داشته باشد، در حالی که ذخایر بنزین و تقطیر کاهش یافته است.

این نظرسنجی پیش از گزارش‌های موسسه نفت آمریکا، یک گروه صنعتی، و EIA، بازوی آماری وزارت انرژی ایالات متحده، که قرار است به ترتیب امروز و چهارشنبه منتشر شود، انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =