ارز منابع ارزی دلار

قیمت دلار امروز (شنبه؛ ۸ آبان‌ماه) در بازار آزاد و در لحظه تنظیم این گزارش با کاهش ۱۰۰ تومانی به ۲۷ هزار و ۵۴۰ تومان رسیده و نرخ یورو هم به ۳۱ هزار و ۸۲۰ تومان را اختیار کرده است. اگرچه انتشار خبر مذاکرات برجامی به عنوان یکی از عوامل کاهش قیمت دلار محسوب می‌شود اما آینده مبهم نتایج این مذاکرات می‌تواند عاملی برای افزایش نرخ ارز باشد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت دلار امروز (شنبه؛ ۸ آبان‌ماه) در بازار آزاد و در لحظه تنظیم این گزارش با کاهش ۱۰۰ تومانی به ۲۷ هزار و ۵۴۰ تومان رسیده و نرخ یورو هم به ۳۱ هزار و ۸۲۰ تومان را اختیار کرده است.

قیمت دلار صرافی ملی

قیمت دلار در صرافی ملی هم امروز ۲۶ هزار و ۹۴۰ تومان تعیین شد و یورو نیز ۲۶ هزار و ۸۳۰ تومان قیمت خورد. همچنین نرخ حواله درهم که از آن به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر بازار ارز یاد می‌شود، در صرافی ملی با افزایش قابل توجه نسبت به قبل ۶ هزار و ۳۲۴ تومان تعیین شد.

نرخ رسمی ارز

نرخ رسمی دلار امروز هم همانند روزهای دیگر ۴۲ هزار ریال (۴۲۰۰ تومان) اعلام شد اما قیمت هر پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۵۰۹ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۵۱۹ ریال تعیین گردید.

 در سایر ارزها نیز فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۸۳۰ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۸۱ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۶۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۲۲ ریال، روپیه هند ۵۶۱ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۱۳۵ ریال، ۱۰۰ روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۵۳۳ ریال، ۱۰۰ ین ژاپن ۳۶ هزار و ۸۲۸ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۴۰۰ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال قیمت‌گذاری شد.

دلار کانادا ۳۳ هزار و ۸۸۱ ریال، دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۸۰ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۷۵۵ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۳۶۶ ریال، روبل روسیه ۵۹۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، ۱۰۰ دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۵۶۰ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۳۷ ریال، ۱۰۰ تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۲۰۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۹۰ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، ۱۰۰ روپیه نپال ۳۴ هزار و ۸۳۸ ریال، ۱۰۰ درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۱۷ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۳۶ ریال قیمت خورد.

یوان چین نیز ۶ هزار و ۵۵۸ ریال، ۱۰۰ بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۹۲۴ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۴۰ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۷۴۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، ۱۰۰ تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۲۴ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۳۱۳ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۶۲ ریال، افغانی افغانستان ۴۶۳ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و ۲۷۶ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۰ ریال، ۱۰۰ پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۱۵۰ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۳۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال تعیین شده است.

تحلیل بازار دلار امروز

در سال جاری، قیمت دلار  بیش از هر عاملی نسبت به مذاکرات برجام حساس بوده است و به نظر می‌رسد همچنان نقش متغیر یاد شده پررنگ است. حال بعد از ماه ها سیگنال های برجامی  مثبتی از طرف ایرانی و آمریکایی رد و بدل می شود و خبرهایی از آغاز مذاکرات تا پیش از هفته دوم آذر ۱۴۰۰ به گوش می‌رسد.

معامله گران  بازار ارز، برجام و اخبار آن را زیر ذره‌بین خود قرار داده‌اند و همه ی نگاه‌ها به  برجام  دوخته شده است.

قیمت دلار در معاملات نقدی  روز چهارشنبه ۲۱۰تومان بر ارزش خود افزود و با قیمت ۲۷هزار و ۶۸۰ تومان به کار خود پایان داد. این اسکناس آمریکایی در بازار ارز   روز پنجشنبه اندکی عقب گرد را تجربه کرد و نسبت به روز قبل خود ۱۱۰ تومان پایین رفت و بر روی ۲۷ هزار رو ۵۷۰ تومان قرار گرفت.

به گفته فعالان، زمانی که قیمت دلار به افزایش خود بالای خط ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان ادامه نداد و یکی از مقام‌های ایرانی از آغاز مذاکرات تا پیش از هفته دوم آذرماه خبر داد، معامله گران نیز به‌تدریج از موقعیت خرید فاصله گرفتند و سعی کردند بااحتیاط نسبت به اتفاقات رخ داده، واکنش نشان دهند.

با این حال،‌ دیشب بخشی از بازیگران بازار ارز به دلیل رشته توئیت خبرنگار وال‌استریت ژورنال کمی از موضع فروش عقب نشستند.

لاورنس نورمن در پیامی نوشت: ایران از آمریکا ضمانت دائمی می‌خواهد اما موضع محوری آمریکا کاملاً روشن است. [از نگاه آمریکایی‌ها] برجام سندی است که بر روی آن توافق شده است. [در این توافق] هیچ ضمانتی داده نشده که طرفی هرگز از آن خارج نشود. این، یک توافق سیاسی با تعهدات سیاسی بوده است. اگر ایران می‌خواهد توافق را تغییر دهد، آمریکا هم خواسته‌های خودش را دارد.» او در ادامه نوشته است: «مسئله روشن بود: در واقع، علناً اعلام شد که ضمانت دائمی منتفی است. هیچ رئیس‌جمهور آمریکا اختیار ملزم کردم دولت بعدی به یک معاهده غیر الزام‌آور که از تأیید کامل سنا برخوردار نیست را ندارد.» این خبر روند بازار ارز امروز را مبهم کرد. با این حال علائم قیمتی بازار ارز تا قبل از این خبر هم سو با هم نبودند.

پیش‌بینی قیمت دلار از کانال هرات

در معاملات پشت خطی قیمت دلار در سطح ۲۷ هزار و ۴۷۰ تومان قرار گرفت. این قیمت نسبت به قیمت نقدی عصر روز ۵ شنبه ۱۰۰ تومان بالا رفت. در مقایسه با قیمت پشت خطی دو شب پیش  قیمت دلار هرات رشد داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال افزایش قیمت رفتند. با توجه به اینکه بازار ارز تهران روند قیمت دلار را هرات رصد می‌کند این سیگنال می تواند جهت قیمت دلار در بازار ارز امروز ۸ آبان را صعودی نشان دهد.

پیش‌بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم 

قیمت درهم امارات در شب گذشته بدون تغییر ماند. نرخ حواله درهم برای بخش تجاری بسیار مهم است به همین دلیل ثبات قیمت درهم می‌تواند بخشی از تقاضا در بازار را مدیریت کند. قیمت طلایی درهم نیز از سوی معامله گران ۷ هزار و ۵۲۰ تومان برآورد شد که در مقایسه با قیمت طلایی دو شب قبل تغییر خاصی نداشت. با این حساب از کانال درهم علامت افزایشی مخابره نمی‌شود. قیمت طلایی درهم قیمتی است که اگر نرخ ۱۰ دقیقه بالای یا پایین آن معامله شود جهت بازار را مشخص می کند.  قیمت درهم به دلار قفل است و نرخ برابری آن برای بازار ارز ایران مهم است. 

پیش‌بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

پس از پایان کار بازار نقدی ارز، معاملات در بازاری ادامه می‌یابد که  به بازار فردایی یا پشت خط معروف است. در این بازار معاملات به صورت کاغذی انجام می‌شود و معامله گران در آن بر اساس برآورد خود از قیمت دلار در پایان معاملات فردا دست به خرید و فروش می‌زنند.

در معاملات پشت خطی دیشب قیمت دلار ۳۰ تومان نسبت به قیمت بازار نقدی در عصر روز قبل افزایشی بود این اتفاق نشان می‌دهد در معاملات فردایی تصور معامله گران به قیمت دلار در امروز ۸ آبان رنج بوده است. منبع تحلیل (اقتصاد نیوز)

فارغ از مواردی که تاکنون گفته شد، افزایش نرخ حواله درهم می‌تواند اهرمی در جهت افزایش قیمت دلار باشد اما این مسئله لزوما به معنی افزایش قیمت دلار در بازار نیست. با این حال تنها برگزاری مذاکرات برجامی در حالی که هنوز هیچ نتیجه‌ای از آن اعلام نشده و به بیان دیگر تاثیری در متغیرهای اقتصادی تاثیرگذار بر بازار ارز نداشته است، نمی‌تواند به تنهایی ضامن کاهش قیمت دلار در بازار شود اگرچه جو روانی این رویداد به همراه بازارسازی بازیگران بزرگ می‌تواند در کوتاه مدت روند بازار ارز را حتی در خلاف جهت رودخانه حرکت دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =