سید رضا فاطمی امین

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت برای رشد بالای ۱۰ درصد در حوزه صنعت و معدن برنامه‌ریزی کرده که یکی از اهرم‌های این سرمایه‌گذاری تولید پایدار برق است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سیدرضا فاطمی امین در آیین امضای تفاهم‌نامه بین وزارت صمت و وزارت نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن که با حضور مدیران عامل شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی از جمله مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف توسعه‌ای انجام نشده و حتی در برخی از بخش‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها از میزان استهلاک نیز کمتر بوده است.

وزیر صمت افزود: میزان کم سرمایه‌گذاری حتی در صنعت برق نیز خود را نشان داد و خاموشی‌های امسال تابستان گواه این موضوع بوده است.

وی احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط صنعت و معدن نقطه عطفی در صنعت برق دانست و در ادامه به  سهم ۳۸ درصدی صنعت و معدن از برق مصرفی کشور اشاره کرد و گفت: با احداث این ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و اضافه شدن آن به شبکه توزیع، بخش صنعت و معدن نیاز خود را به برق خود تامین می‌کند.

وزیر صمت همچنین امیدبخشی برای تأمین نیرو و حرکت به سمت ساخت داخل نیروگاهی را اقدمی مثبت ارزیابی کرد و اذعان داشت: احداث این ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی اقدام مؤثری است که به همت شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی انجام می‌شود.

فاطمی امین در ادامه تصریح کرد: شرکت‌های معدنی و صنعتی با شرکت در این پروژه ضمن ارتقا دادن خودشان، منجر به رشد صنعت برق کشور نیز خواهند شد.

وی با حضور در جمع خبرنگاران و پاسخ به سؤالات آنان در خصوص این تفاهم‌نامه، در پاسخ به خبرنگار ایراسین درباره تدبیر این وزارتخانه جهت جلوگیری از مشکل کمبود و قطعی گاز صنایع فولادی گفت: در حال هماهنگی با وزارت نیرو و نفت برای تامین گاز مورد نیاز صنایع در زمستان امسال هستیم و احتمال اینکه این مشکل پیش بیاید کم است. به این شکل که بسیاری از نیروگاههایی که مازوت مصرف می‌کنند، تنها از این ماده استفاده خواهند کرد و به این شکل مقداری از منابع گازی آن‌ها آزاد می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که برای تامین نیاز واحدهای فولادی با مشکل تامین انرژی مواجه نخواهیم شد. چراکه قطعی برق در زمستان سال گذشته و تابستان امسال بیشتر برصنعت فولاد و سیمان تاثیر گذاشت.

فاطمی امین در ادامه با بیان این که قرار است بخشی از کمبود انرژی صنایع را با توجه به مزیت‌هایی که مد نظر وزارت صمت است، جبران کنیم، افزود: برای اینکه صنعت سیمان در زمستان با کمبود انرژی مواجه نشود، قرار شد که مخازن انرژی آنها از اکنون پر شوند تا فعالان این صنعت بتوانند بازار تولید را حفظ کنند. (این مزیت‌ها شامل ثبات در بازار و ایجاد شرایط مناسب برای صادرات است).

فاطمی امین درخصوص زمان تکمیل نهایی این پروژه نیز اظهار کرد: پروژه احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا ۳ سال آینده تکمیل و نهایی خواهد شد، البته سعی ما در این است که این زمان باز هم کوتاه‌تر شود.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ برای نخستین بار است که احداث این میزان ظرفیت نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن انجام می‌شود.

وی با حضور در جمع خبرنگاران و پاسخ به سؤالات آنان، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایراسین درباره تدبیر این وزارتخانه جهت جلوگیری از مشکل کمبود و قطعی گاز صنایع فولادی گفت: در حال هماهنگی با وزارت نیرو و نفت برای تأمین گاز مورد نیاز صنایع در زمستان امسال هستیم و احتمال این که این مشکل پیش بیاید کم است. به این شکل که بسیاری از نیروگاه‌هایی که مازوت مصرف می‌کنند، تنها از این ماده استفاده خواهند کرد و به این شکل مقداری از منابع گازی آن‌ها آزاد می شود.

فاطمی امین ابراز امیدواری کرد که برای تأمین نیاز واحدهای فولادی با مشکل تأمین انرژی مواجه نخواهیم شد. چراکه قطعی برق در زمستان سال گذشته و تابستان امسال بیشتر برصنعت فولاد و سیمان تأثیر گذاشت.

وی در ادامه با بیان این که قرار است بخشی از کمبود انرژی صنایع را با توجه به مزیت‌هایی که مد نظر وزارت صمت است، جبران کنیم، افزود: برای این که صنعت سیمان در زمستان با کمبود انرژی مواجه نشود، قرار شد که مخازن انرژی آن‌ها از اکنون پر شوند تا فعالان این صنعت بتوانند بازار تولید را حفظ کنند که این مزیت‌ها شامل ثبات در بازار و ایجاد شرایط مناسب برای صادرات است.

وزیر صمت درخصوص زمان تکمیل نهایی این پروژه نیز اظهار کرد: پروژه احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا ۳ سال آینده تکمیل و نهایی خواهد شد، البته سعی ما در این است که این زمان باز هم کوتاه‌تر شود.

به گفته وی، این برای نخستین بار است که احداث این میزان ظرفیت نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =