بورس

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه با اشاره به عدم اطمینان و ابهام موجود در بازار سرمایه، دلایل ریزش بورس در روزهای اخیر را تشریح کرد.

علیرضا رضوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: پس از رشد اخیر بازار سرمایه در حال حاضر پنج ریسک به طور مشخص پیش روی بازار سرمایه وجود دارد. این عوامل به طور کلی شامل ریسک قیمت گاری دستوری، ریسک انتشار اوراق و رشد نرخ بهره، ریسک سهام عدالت، ریسک رشد قیمت تمام شده شرکت ها و ریسک توافق و ایجاد انتظارات ضد تورمی است.

وی گفت: در خصوص ریسک قیمت گذاری دستوری باید گفت با توجه به روحیات تیم فعلی اقتصادی دولت، با وجود تمامی گفت و شنودها و وعده های داده شده در زمینه عدم قیمت گذاری دستوری، کماکان این عامل یکی از ریسک های مهم بازار به شمار می‌رود. این موضوع در نگاهی کوتاه به فاصله قیمتی بیش از ۲۰ درصدی ایجاد شده بین نرخ دلار نیما با دلار بازار آزاد (که نهایتا سعی شده نرخ نیما پایین نگه داشته شود) کاملا مشهود است.

این کارشناس اقتصادی گفت: ریسک انتشار اوراق و رشد نرخ بهره هم به نحوه فروش این اوراق مربوط می‌شود. دولت نمی‌تواند اوراق بدهی خود را مستقیما به بانک مرکزی بفروشد زیرا این اقدام باعث رشد پایه پولی به طور مستقیم و افزایش تورم در کوتاه مدت خواهد شد بنابراین تنها راه نجات دولت از این مسئله و فروش این اوراق در بازار بین بانکی و بورس، از طریق افزایش جذابیت این اوراق با استفاده از پارامتر رشد نرخ بهره است.

رضوانی درباره ریسک سهام عدالت نیز اظهار کرد: نهایتا هر چقدر هم این مجموعه سهام را به طور غیر مستقیم و از طریق معاملات بلوک واگذار کنند، باز این ریسک وجود دارد که مالک ثانویه، شروع به فروش اینها داخل بازار کرده و به همین جهت، فشار عرضه‌ای را بر بازار وارد کند.

وی افزود: ریسک بعدی مربوط به رشد قیمت تمام شده شرکت ها می‌شود. در این بخش نیز با توجه به کسری بودجه شدید دولت ، این احتمال می رود که نهایتا به دلایل مختلف دولت دست در جیب شرکت ها و صنایع کرده و تحت عناوینی مانند کاهش یارانه انرژی، حقوق بهره برداری از معادن، برداشت از درآمد شرکت‌های زیر مجموعه و ... به تامین منابع مورد نیاز خود بپردازد. در این بخش ریسک رشد نرخ تکانه‌های انرژی بیشتر از سایرین در کمین بازار است.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: آخرین ریسکی که به نظر می‌رسد برای بازار سرمایه وجود داشته باشد، ریسک توافق و ایجاد انتظارات ضد تورمی است. با وجود اینکه بارها به این مسئله پرداخته و مشخص شد، دیگر بازگشت برجام عملا محال است اما بازار کماکان به اخبار برجامی و گفت و شنود های مرتبط با آن وزن داده و در نهایت واکنش نشان می‌دهد بنابراین به عنوان عاملی هر چند با درجه اعتبار پایین تر نسبت به سایر عوامل این مورد نیز جزئی از ریسک های بازار به شمار می‌رود.

رضوانی خاطرنشان کرد: به عقیده برخی فعالان بازار سرمایه افزایش تعداد عرضه های اولیه نیز به دلیل عاملی برای خروج پول از برخی شرکت‌ها و تلاش برای خرید بیشتر سهام عرضه اولیه نیز میتواند به عنوان یکی از ریسک های بازار شناخته شود. با این حال من عقیده چندانی به این مسئله ندارم.

وی گفت: اما علت منفی شدن بازار در روزهای اخیر، بحث ضد و نقیض‌هایی است که در بازار ، خصوصا در بحث پیش فرض های تحلیلی وجود دارد. شما وقتی می‌توانید یک دارایی را جهت سرمایه‌گذاری خریداری کنید که یک تحلیل با احتمال ۷۰ الی ۸۰ درصدی درباره روند آتی آن دارایی داشته باشید. این چنین فرآیند تحلیلی است که باعث می‌شود جهت گیری معامله گران در بازار مشخص شود.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار سرمایه تحلیل‌ها ضد و نقیض شده است. برای مثال یک تحلیگر بر اساس توافقات برجامی و موارد اینچنینی پرتفو سرمایه‌گذاری خود را در جهت شرکت های خودرویی و بانکی مشخص می‌کند در حالی که تحلیلگر دیگری ممکن است نظر مخالفی داشته باشد و بنابراین براساس پیش بینی خود یک پرتفویی شامل گروه کامودیتی ها پیشنهاد دهد.

رضوانی اظهار کرد: در فضایی که ضد و نقیض تحلیلی وجود داشته باشد و سمت و سوی تحلیلی جامع تحلیلگران مشخص نباشد، معامله گری که می‌خواهد اقدام به خرید کند به دلیل این سردرگمی تحلیلی در خرید، از معامله منصرف می‌شود. از سوی دیگر افرادی که سهام در اختیار دارند به دلیل ریسک موجود و عدم اطمینان گاه تصمیم به فروش اندک اندک سهام خود می‌کنند. و اینچنین است که بازار منفی شده و اصلاح های قیمتی و زمانی اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه، ۲۸ شهریور) با کاهش ۲۹ هزار و ۷۴۱ واحدی معادل دو درصد به یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۴۸۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز به ۸۹۳۸ واحد کاهش به ۴۳۱ هزار و دو واحد رسید.

حجم معاملات در بازار بورس به ۷۲۴۴ میلیون سهم و ارزش معاملات نیز به ۵۴ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۳۰۹ میلیون ریال رسید. ارزش بازار بورس هم ۵۷ میلیون و ۸۰ هزار و ۳۳۹ میلیارد ریال رسید.

بازار فرابورس هم وضعیت مشابهی در پشت سر گذاشت. شاخص کل فرابورس با کتاهش ۳۲۱ واحدی به ۲۱ هزار و ۱۴۶ واحد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =