• ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
  • کد خبر: 18307
  • readingTime: ۶ دقیقه
رمز ارز بیت کوین

قیمت بیت کوین در هفته های اخیر دچار نوساناتی بود. تحلیل نمودار بیت کوین در تایم فریم ماهانه و تحلیل نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم روزانه حاکی از احتمال بروز دو سناریو در آینده نزدیک این رمزارز است.

به گزارش ایراسین، تحلیل بیت کوین در بازه زمانی ماهانه نشان می دهد نمودار این رمز ارز یک ساختار الیوتی صعودی را در دل خود دارد. عموما ساختارهای الیوتی در کانال های بلندمدت نیز قرار می گیرند و رفتار آن ها به صورت کانالیزه هم هست. بر این اساس موج اولی که برای بیت کوین اتفاق می افتد، از زمان پیدایش این رمزارز از سال ۲۰۰۸ است که از سال ۲۰۱۴ این روند ادامه پیدا می کند و به محدوده ۱۳۳۴ دلار می رسد و بعد از آن حدود ۲۱ ماه اصلاح را شاهد هستیم و قیمت بیت کوین از این مقدار، به ۲۵۵ دلار افت می کند؛ بنابراین این کاهش را می توان به عنوان موج دو تلقی کرد.

آینده قیمت بیت کوین چه خواهد شد؟

پس از این کاهش یک روند صعودی دیگری آغاز می شود و از همان سطوح قیمتی ذکر شده تا حوالی ۱۸ هزار دلار رشد قیمت را شاهد هستیم که در پایان این موج صعودی یک روند اصلاح ۲۷ ماهه در این رمزارز رخ داده است که با اصلاح قبل هم درجه است. ( وقتی موج اصلاحی دوم در دو موج اصلاحی متوالی، نصف تا دو برابر زمانی باشد که آن رمزارز سپری کرده می‌گوییم اصلاح هم درجه بوده است.)

موج چهاری که در بیت کوین و در این تایم فریم رخ داده، رفتار و جنس امواج چهار الیوتی را در خود دارد یعنی یک موج ۲ شارپ و یک موج چهار ساید رخ داده است و می تواند بیانگر این باشد که یک رفتار الیوتی در کانال بلندمدت در حال وقوع است. وقتی موج ۴ تمام شد و از سقف موج ۳ عبور کرد، می توان گفت موج ۵ الیوت در حال آغاز شدن است.

هیچ کدام از امواج قبلی در دل بیت کوین، امواج بست یافته‌ای (یک موج، در دل خود امواج دیگری را جای دهد) نیستند بنابراین این ساختار در امواج قبل و در تایم فریم ماهانه دیده نمی‌شود که یعنی احتمال بست یافته شدن و بزرگ شدن موج ۵ وجود دارد. درباره موج ۵ می‌توان گفت وقتی یک موج صعودی کوچک و سپس یک اصلاح کوچک رخ داده، در خصوص این اصلاح پایانی نمی‌توان صحبت کرد و ممکن است ادامه داشته باشد و به پایان خط روند برسد اما نمی توان گفت این موج یک و دو کوچکتری که در تصویر نامگذاری شده پایان موج ۵ باشد. لذا در یک بازه بلندمدت احتمال دارد بیت کوین حداقل تا سطح ۷۶ هزار دلار رشد کند تا بتوان گفت موج ۵ به وجود آمده است.

بر اساس قوانین الیوت زمانی که یک ساختار ۴ موجی ایجاد می شود، باید یک فیبو سه نقطه روی سطح موج صفر، انتهای سه و پایان چهار قرار دهیم. در این میان سطح ۶۱.۸ حداقل تارگتی است که برای پایان موج ۵ در نظر می‌گیریم. در بازه ماهانه این رمز ارز احتمال اصلاح قیمتی و ریزش بزرگ وجود ندارد. از طرفی بیت کوین به کف بلندمدت و کانال حمایتی خود واکنش خوبی داده که نشان می دهد بیت کوین قرار نیست این کف را از دست بدهد. سطح مهمی که در کانال بلندمدت بیت کوین بسیار قابل اهمیت است در محدوده ۲۴ الی ۲۵ هزار دلار است که ریزش اخیر خود را نیز در این سطح جبران کرد. در خصوص تایم فریم ماهانه می توان این مسئله را بیان کرد که بیت کوین پتانسیل رشد تا ۷۶ هزار دلار را دارد و می تواند به قیمت های بیش از ۱۰۰ هزار دلار نیز دست یابد اما آینده آن در یکی دو ماه پیش رو را نمی‌توان با این نمودار پیش‌بینی کرد، به همین دلیل باید نگاهی به تحلیل بیت کوین در تایم فریم روزانه داشته باشیم.

آینده قیمت بیت کوین چه خواهد شد؟

در تایم فریم روزانه شاهد یک موج ۵ گانه صعودی هستیم که در موج ۵ آن یک مثلث خاتمه دهنده وجود دارد. بعد از آن که این مثلث در قالب یک موج ABC می‌شکند، طبیعتا روند صعودی در این ساختار موج تمام می شود. موج صعودی که تا پایان موج ۵ در محدوده ۶۳ هزار واحد بود، در سطح ۲۹ هزار واحد اصلاح کرده است. پیشتر گفتیم که محدوده ۲۵ هزار واحد سطح مهم کانال بلندمدت بیت کوین است بنابراین در نزدیکی از کانال بیت کوین رو به بالا واکنش نشان داد و تا محدوده ۴۷ هزار دلار رشد کرد.

زمانی که ساختار اصلاحی در قسمت پایان صعودی موج B طولانی شد و یک مثلث به سمت راست و پایین شکست، احتمال یک روند صعودی جدید در شرایط فعلی وجود ندارد بنابراین در تایم فریم کوتاه مدت یک ABC بزرگ را خواهیم داشت که یعنی بیت کوین اگر محدود ۴۷ هزار دلار را از دست بدهد، می تواند افت قیمتی ۲۳ الی ۲۴ هزار واحدی را تجربه کند و در محدوده حمایت بلندمدت واکنش دهد.

سناریو احتمالی دوم، این است که از همین سطوح روند صعودی را شاهد باشیم. با این حال حجم معاملات از آگوست تا سپتامیر به شدت کاهش یافته و روند نزولی در پیش گرفته است. این مسئله نشان می‌دهد قدرت خرید معامله گران در این بازار چندان زیاد نیست و احتمال ریزش این رمز وجود دارد. اگرچه بر اساس یکی از سناریوهای موجود، احتمال افزایش قیمت بیت کوین وجود دارد اما چون از سطوح ۲۴ هزار دلار تا محدوده ۴۸ هزار دلار رشد کرده و برای رشد بیشتر باید سطوح قابل توجه جدیدی را فتح کند، احتمالا موج صعودی بیت کوین کوتاه خواهد بود بنابراین برای معامله گران خرید در این نقطه توصیه نمی‌شود.

این افزایش قیمت که از تاریخ ۲۱ جولای تا ۲۱ آگوست رخ داده بیش از ۱۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. نکته حائز اهمیت درخصوص این تحلیل این است که موارد گفته شده هیچگونه سیگنالی برای خرید و فروش نبوده و مسئولیت معاملات هر فرد بر عهده خود اوست.

اخبار مهم بازار:

امروز چند خبر منفی به دل بازار تزریق شد که بیشتر توسط سران کشورها گفته شده بود. لوییس دی گوئندوس، نایب رئیس بانک مرکزی اروپاست، می‌گوید: ارزهای دیجیتال پایه اقتصادی ندارند. او معتقد است دارایی های دیجیتال باید مورد سایر دارایی ها مورد نظارت و قانون گذاری قرار بگیرد. من طرفدار ممنوعیت آن ها نیستم اما استخراج کنندگان آن ها باید از برخی شرایط مانند سایر دارایی‌های مالی پیروی و از جریاناتی مانند پولشویی و تامین مالی تروریسم اجتناب کنند. در واقع ارزهای دیجیتال باید تحت بستر قانون فعالیت کنند.

این صحبت نایب رئیس بانک مرکزی اروپا بدین معنی است که ارزهای دیجیتال باید متمرکز باشند در صورتی که یکی از ویژگی‌های ارزشمند بودن بیت کوین تحت کنترل نبودن و امکان قانونگذاری نداشتن آن است. به علاوه وی معقتد است یک دارایی باید دارای پشتوانه باشد و از آنجا که بیت کوین پشتوانه‌ای ندارد، بیت کوین نباید به عنوان دارایی بقیه بندی شود.

اظهار نظر دوم توسط جان پاولسن، یکی از میلیاردهای آمریکایی مطرح شده است. وی می‌گوید: دارایی‌های دیجیتالی هیچ ارزش ذاتی ندارند و محدودیتی هم در عرضه آن‌ها وجود ندارد. به عقیده وی ارزهای دیجیتال جدا از اینکه در چه قیمتی معامله می‌شوند، فاقد ارزش ذاتی هستند و این مسئله در بلندمدت قابل اثبات است؛ زمانی که نشاط بازار از بین برود، جریان نقدینگی خشک می‌شود و قیمت ارزهای دیجیتال هم به صفر میل خواهد کرد.

رئیس بانک مرکزی آفریقای جنوبی هم جبهه مشخصی علیه ارزهای دیجیتال گرفته است. به عقیده وی ارزهای دیجیتال نمی‌تواند نقش ارز را ایفا کنند زیرا قوانین پولی علیه آن‌ها صدق نمی‌کند بنابراین برای آفریقای جنوبی قابل پذیرش نیست.

همچنین شبکه اتریوم یک طرح بهبود توکن سوزی ۱۵۵۹ را اجرا کرد که در آن ۱۳۶ هزار اتریوم بالغ بر ۴۳۲ میلیون دلار سوزانده شد. گفته می‌شود با این مبلغ می‌توان ۲ هزار خانه را در ایالات متحده خریداری کرد. یکی از دلایل افزایش قیمت اتریوم هم همین مسئله بود.

یادداشت از: ایمان کرمی، تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =