بهروز برنا

مشاور مدیرعامل ایمپاسکو: بخش معدن جایگاه خود را در اقتصاد ایران پیدا کرده و در ویترین دولت قرار گرفته است. دولت نیز به شرط انجام اصلاحات جدی روی ساختارهای بخش معدن و توجه بیشتر به این بخش، می‌تواند درآمدزایی بیشتری از معدن بدست آورد.

بهروز برنا در گفت وگو با ایراسین در خصوص نیازهای امروز بخش معدن و توجه وزیر صمت به این حوزه در دولت سیزدهم اظهار داشت: در حوزه معدن باید ارزش افزوده ایجاد شود. در این زمینه لازم است تا واحدهای صنایع معدنی طی یک جانمایی درست و در مکانی مناسب شکل بگیرند. برای مثال یکی از دلایلی که موجب شده قیمت تمام شده محصولات معدنی افزایش یابد، عدم جانمایی صحیح برای صنایع معدنی بوده است. چراکه بسیاری از صنایع معدنی یا از معدن دور هستند، یا اینکه زیرساخت های لازم را ندارند و یا بدلیل وجود برخی مشکلات، قیمت تمام شده محصولاتشان قدرت رقابت با دیگر تولیدات را ندارد.

وی ادامه داد: برای مثال اکنون بحرین و امارات ذخیره ای از بوکسیت به عنوان ماده اولیه برای تولید آلومینیوم در اختیار ندارند اما به دلیل برخورداری از انرژی ارزان و سرمایه گذاری روی تولید این محصول، در دنیا به عنوان تولیدکنندگان آلومینیوم خود را مطرح کرده اند. این درحالی است که در ایران نیز از این شرایط استفاده درستی نشده و تامین مواد اولیه برای این صنعت با مشکلاتی مواجه شده است.

تقسیم کار در ۴ حلقه اصلی زنجیره معدن

معاون پیشین اکتشاف سازمان زمین شناسی افزود: ما باید از انجام این دست از اشتباهات در حوزه معدن و صنایع معدنی پرهیز کنیم؛ این امر نیز می‌تواند با تقسیم کار میسر شود. برای مثال وظایف بخش معدن بین سازمان زمین شناسی، ایمیدرو، ایمپاسکو و سازمان‌های صمت استان ها مشخص شده و در نهایت فرماندهی برای حوزه معدن ایجاد شود. به این شکل که تعیین شود دولت باید در کدام بخش‌ها ورود کند و بخش خصوصی در کدام حوزه مشغول کار شوند؟ در صورتی که برای موارد یادشده به صورت لحظه ای تصمیم گرفته می شده و بخشنامه های متعدد صادر می‌کردند که به نظر بنده این روند نمیتواند پاسخگوی نیاز معادن باشد.

برنا ادامه داد: اکنون وزیر جدید صمت باید برای حوزه اکتشاف استراتژی تعریف شده در دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشد و برای اجرایی شدن آن مشخص شود که کدام یک از ارگان‌ها باید در زمینه های مختلف یعنی ۴ حلقه اکتشاف، استخراج، فرآوری و در نهایت صنایع معدنی فعالیت داشته باشند و چه کسانی متولی آنها خواهند بود؟

متولی برای هر بخش معدن مشخص شود

به گفته مشاور مدیرعامل ایمپاسکو، زمانیکه متولی برای بخش مورد نظر انتخاب شد، با تخصیص بودجه برای آن برنامه ریزی انجام دهند تا از ابتدا تا انتهای کار مشخص شود که قرار است چه اقدامی انجام شود تا در صورتی که مدیر مربوطه نتوانست آن بخش را بر اساس استراتژی تعریف شده، پویا کرده و به حرکت درآورد، در نتیجه با تغییر مدیریت و استفاده از افراد متخصص کار را به پیش ببرند.

به عقیده برنا، نباید افراد بدون تخصص در حوزه معدن حضور پیدا کنند؛ زیرا در این صورت هزینه های سنگینی برای این کار باید پرداخت شود.

معاون پیشین اکتشاف سازمان زمین شناسی افزود: در صورتی که از افراد متخصص و کارآزموده در حلقه های مختلف بخش معدن بکار گرفته شود، در نهایت این مجموعه فنی می‌تواند منجر به پویا شدن بخش معدن و اقتصاد شود، در غیر این صورت حرکت آهسته فعلی در بخش معدن ادامه خواهد یافت.

به گفته برنا، در ایران ذخایر معدنی وجود دارند که به خوبی باید از آن استفاده شود. اکنون سالانه ۳ برابر تولید از مواد معدنی خام، کشف صورت می‌گیرد. بنابراین شانس کشف معدن در ایران بالاست که باید به آن پرداخته و توجه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =