تختال فولاد مبارکه

آمارهای موجود ۳ سال گذشته کشور (۹۷-۹۸-۹۹) در زمینه تولید در بخش صنایع معدنی، حاکی از روند روبه رشد و توسعه ای آن داشته و می‌تواند نوید بخش سرعت گرفتن برای دستیابی به اهداف تعریف شده برای چشم انداز ۱۴۰۴ باشد؛ همچنین بررسی های صورت گرفته از عملکرد تولیدکنندگان در ۳ ماهه اول ۱۴۰۰ نیز گواه همین موضوع است و کماکان حرکت روبه جلوی صنایع را نشان می‌دهد.

به گزارش ایراسین، طی دو سال اخیر که شاهد همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان هستیم و به تبع آن رکود اقتصادی و دیگر بحرانهای معیشتی بر زندگی بسیاری از مردم جهان به ویژه کشور عزیزمان ایران سایه گسترده، برخی صنایع توانسته اند نسبب به دیگر بخش ها همچنان عملکرد مثبتی در حوزه تولید داشته باشند و به نوعی چراغ جهش تولید در کشور را روشن نگاه دارند.

در این گزارش نیز قرار است نگاهی بر روند تولید در بخش صنایع معدنی به ویژه فولاد در سالهای ۹۸ و ۹۹ داشته باشیم و در کنار آن روند فعالیتهای این بخش را در سال ۹۷ یعنی در زمان قبل از شیوع ویروس کرونا را بررسی کنیم.

نگاهی بر تولید مصولات صنایع معدنی مهم در سال ۹۷

بر اساس گزارش های موجود، در اسفند سال ۹۷ میزان تولید فولاد به ثبت رسیده در کشور به میزان ۲۲۴۰۰.۴ هزارتن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ رشد ۷.۵ درصدی را به ثبت رسانده؛ همچنین در زمینه تولید محصولات فولادی نیز مشاهده می‌شود که با تولید ۱۹۵۳۸.۷ هزار تن با رشد ۴ درصدی نسبت به سال ۹۶ همراه گشته است.

کاتد مس به عنوان یکی دیگر از محصولات استراتژیک در کشور بیشترین رشد تولید را در سال ۹۷ رقم زده و با تولید ۲۴۹.۱ هزار تن از افزایش ۵۶.۱ درصدی به ثبت رسانده است.

شمش آلومینیوم نیز رشد منفی ۱۳.۲ درصدی داشته و در پایان سال ۹۷ به مقدار ۳۰۴.۸ هزارتن تولید شده است.

سیمان یکی دیگر از محصولات صنایع معدنی در ایران با ظرفیت تولید بالاست. این محصول با رشد منفی ۰.۴ درصدی در سال ۹۷ به میزان ۵۴۵۲۱.۶ تن تولید شده است.

همانگونه که اشاره شد، این آمار برای سال ۹۷ و درست یک سال قبل از شیوع ویروس کرونا در جهان و همه گیری آن در ایران است. به گفته کارشناسان و فعالان صنایع معدنی به ویژه صنعت فولاد، شاید تنها بخشی که توانست در شرایط سخت پاندومی کرونا به تولید خود ادامه دهد و روند تولید را تا جای ممکن با کاهش روبرو نسازد، صنایع معدنی باشند.

چراکه بر اساس آمار تولیدی که برای سال ۹۸ و ۹۹ وجود دارد، میزان تولید برای این صنایع همواره با رشد همراه شده و حتی صنعت آلومینیوم که رشد منفی داشته طی این دوسال روند خوب تولید را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در گزارش خلاصه عملکرد تولید در بخش معدن و صنایع معدنی، مشاهده می‌کنیم تولید فولاد خام در سال ۹۸ به میزان ۲۶۴۴۰.۸ هزار تن بوده و با رشد ۷.۳ درصدی به ۲۸۳۵۸ هزارتن رسیده است. این رشد تولید برای محصولات فولادی نیز صدق می‌کند و می بینیم که میزان تولید صورت گرفته در سال ۹۸ به مقدار ۲۳۳۹۲,۱ هزارتن بوده که با رشد ۷.۴ درصدی به ۲۵۱۲۱.۹ هزارتن در سال ۹۹ رسیده است.

در این میان تولید کاتد مس به عنوان یکی از محصولات با ارزش افزوده بالا در سال ۹۹ با رشد ۱۴.۵ درصدی از ۲۵۴.۱ هزارتن در سال ۹۸ به ۲۹۰.۸ هزارتن در سال ۹۹ رسید.

شمش آلومینیوم خالص نیز که در میان کالاهای صنعتی و معدنی که در سال ۹۷ با رشد منفی تولید همراه شده بود، بالاترین رشد تولید را به خود اختصاص داد و در سال ۹۸ به میزان  ۲۸۷,۱ هزارتن تولید شد و بعد از یکسال با رشد  ۴۳۱.۶ هزارتن در سال ۹۹ رسیده و رشد ۵۰.۳ درصدی را تجربه کرد.

سیمان نیز در سال ۹۸ به مقدار ۶۱۶۶۵,۴ هزارتن تولید شده که با رشد ۱۲.۵ درصدی به رقم ۶۹۳۸۷.۱ هزارتن در سال ۹۹ رسیده است.

در این میان می توان گفت طی سالهای ۹۸ و ۹۹ که بر پایه جهش تولید و رونق تولید نامگذاری شده بود، با وجود شیوع ویروس کرونا، شاهد رشد تولید در کشور برای تسریع بخشیدن جهت تحقق اهداف تعریف شده در چشم انداز ۱۴۰۴ برای تولید محصولات صنایع معدنی از جمله فولاد، مس و آلومینیوم بوده ایم.

آمار جدید وزارت صمت از روند رشد ۳ ماهه امسال

در ادامه این مسیر نیز در ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۰، بر طبق آماری که معاونت طرح و برنامه وزارت صمت ارائه کرده و از رشد ۳۱.۸ درصدی مجوزهای تاسیس و رشد ۲۵.۳ درصدی پروانه های بهره برداری بخش صنعت خبر داده و اعلام کرده است که در سه ماهه ابتدای سال جاری حدود ۱۰ هزار و ۷۱۴ فقره جواز تاسیس با سرمایه گذاری بیش از ۲۷۱ هزار میلیارد تومان صادر و موجب ایجاد ۲۸۸ هزار و ۹۶ فرصت شغلی در کشور شده است؛ درخصوص پروانه‌های بهره‌برداری نیز حدود هزار و ۵۷۲ فقره پروانه در بازه زمانی مذکور با سرمایه گذاری بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان در حوزه صنعت صادر شده و ۳۹ هزار و ۵۶۶ فرصت شغلی را ایجاد کرده است.

البته این رشد تولید مستمر برای محصولات پتروشیمی، لوازم خانگی، فولاد خام، انواع سواری، سیمان، کاتد مس و دیگر محصولات منتخب صنعتی و معدنی در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ نیز وجود داشته و میزان تولید محصولات پتروشیمی در سه ماه نخست امسال با رشد بیش از ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، به حدود ۱۶ میلیون تن ارتقاء پیدا کرده است، لوازم خانگی نیز با رشد حدود ۳۰ درصدی به بیش از یک میلیون دستگاه رسید؛ فولاد خام و کاتد مس نیز به ترتیب رشد ۷.۵ درصدی و ۹.۴ درصدی را تجربه کردند.

به نظر می رسد روند روبه رشد تولید در حوزه معدن و صنایع معدنی که تامین کننده نیاز بسیاری از صنایع پایین دستی هستند، میتواند نوید بخش رشد هرچه بیشتر صنعت و اقتصاد کشور باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =