کیوان جعفری طهرانی

تحلیلگر ارشد بین المللی مواد معدنی و فولاد اظهار کرد: اقدامی که فولادمبارکه در زمینه تولید تختال برای انتقال نفت گوره به جاسک انجام داده و در نهایت در پروسه‌های بعدی، محصول در فولاد اکسین و لوله سازی اهواز برای انتقال نفت خام و گاز ترش آماده شده قابل تقدیر است و باید ضمن حمایت از این پروژه، سایر صنایع از فولاد مبارکه در زمینه تولید محصولات خاص الگوبرداری کنند.

کیوان جعفری طهرانی در گفت وگو با ایراسین با اشاره به شرایط تحریم در کشور و مشکلات در تامین برخی از محصولات فولادی اظهار کرد: در شرایطی که ایران تحت تحریم‌های بین المللی قرار گرفته، تامین نیازهای اولیه صنایع نفت و گاز با مشکل مواجه شده است؛ این در حالیست که تا قبل از اعمال تحریمها، عمده واردات این نوع از لوله های انتقال نفت و گاز ترش از چین همچون شرکت معتبر Hunan Valin Iron And Steel Group Co.,Ltd انجام می‌شد؛ به این شکل که در طول سال‌های گذشته و قبل از اعمال تحریم‌ها، مسئولیت تامین این لوله‌ها را برای بازار ایران برعهده داشت. این شرکت بسیار معتبر است و به جز این مورد، تبادلات تجاری دیگری مانند خرید سنگ آهن از ایران نیز در پرونده آن وجود دارد؛ اما زمانی که تحریم‌ها جدی شد، شرکتهای بزرگ دولتی چین نیز از ایران فاصله گرفتند و به طور طبیعی امکان تامین لوله مورد نیاز برای پروژه نفت گوره به جاسک با مشکل مواجه شد.

فولادمبارکه در تولید محصولات خاص همیشه پیش قدم بوده است

به گفته تحلیلگر ارشد بین المللی مواد معدنی و فولاد، ما همواره شاهد بودیم که شرکت فولاد مبارکه در تولید محصولات خاصی که مورد نیاز کشور بوده پیش قدم شده و در زمینه تولید ورق هایی با صخامت بسیار کم رنج ۲ میلیمتر که کشور برای واردات آن دچار مشکل میشده اقدام کرده است؛ اکنون نیز در زمینه تولید اسلب های مورد نیاز در صنعت نفت و گاز حرکت کرده و باید ضمن حمایت از این موضوع، سایر صنایع نیز از فولاد مبارکه الگوبرداری کنند.

جعفری طهرانی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل رقابتهای فراوانی که در صنعت فولاد جهان از جمله چین اتفاق می افتد، تولید محصولات با ارزش افزوده پایین دیگر مقرون به صرفه نیست و عمدتا محصولات با ارزش افزوده بالاتر و خاص و فولاد آلیاژی مورد توجه تولیدکنندگان فولاد است. در واقع هر اندازه در زنجیره ارزش فولاد به طرف محصولات پایین دستی و خاص حرکت کنیم، به طبع ارزش محصولات بالاتر رفته و ارزش افزوده بالاتری برای تولیدکنندگانی که این محصولات را در اختیار صنعت خودرو، صنعت لوازم خانگی، نفت و گاز و ... قرار می‌دهند، به همراه خواهد داشت.

به گفته این تحلیلگر ارشد بازار، از مزیت های تولید اسلب خاص برای انتقال نفت گروه به جاسک  نیز میتوان به کاهش وابستگی به دیگر کشورها اشاره کرد و اینکه محصول فولاد مبارکه از لحاظ قیمت تمام شده در مقایسه با محصولات مشابه خارجی به ویژه چین ارزانتر و زمان تحویل آن نیز کوتاهتر خواهد بود.

ایجاد رونق تولید برای صنایع پایین دستی

جعفری طهرانی افزود: اسلب API فولاد مبارکه که برای پروژه انتقال نفت و گاز تولید شده، در ۲ صنعت پایین دستی یعنی نورد و لوله سازی وارد شده و برای کارخانه های فولاد اکسین و لوله سازی اهواز نیز زمینه فعالیت بیشتر را به وجود آورده بنابراین میتوان گفت با تولید چنین محصولات خاص در صنعت فولاد کشور، هم تولیدکننده فولاد از آن بهره می برد و هم فعالان در صنعت نورد و لوله سازی.

تحلیلگر ارشد بین المللی مواد معدنی و فولاد پیشنهاد داد: فارغ از رفع نیاز کشور که همواره در زنجیره فولاد در اولویت قرار داشته، شرکت فولاد مبارکه می‌تواند برنامه ریزی به صادرات این محصول به صورت خام ( اسلب API) داشته باشد و هم در چارچوب نورد و صنعت لوله به آن نگاه کند. چراکه در هر دو شکل ممکن، این پتانسیل برای صادرات وجود دارد و ما مشاهده میکنیم که تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند و اقدامات بسیار خوبی در جهت فروش محصولات تولیدی همچون لوله‌های خاص انجام میدهند که در جهت توسعه صادرات کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =